Nejen severokorejský režim předvádí nové technologie a inovace, rovněž odpruženářská značka Rock Shox ukazuje světu svoji sílu, protože odtajnila své novinky na rok 2018, a že jich je požehnaně.
Když se řekne Pike, řadě milovníků vyšších zdvihů se vybaví aktuálně nejpopulárnější přední odpružení, které před čtyřmi lety nastavilo laťku opravdu vysoko. Kombinace 160mm zdvihu, 35mm vnitřních nohou a neskutečně citlivého pružení dodnes baví řadu rekreačních i špičkových vyznavačů trail a enduro stylu. Jistěže sourozenec Lyrik s vyšším zdvihem patří mezi zbraně většího kalibru, ale Pike ukázal, že vysoký a
PIKEcitlivý zdvih nemusí nutně patřit jen těžké vidlici a dostat se pod 1900 gramů lze i v tomto segmentu.
Proč tedy Pike měnit? Proč ne!
Rock Shox prostě uznal za vhodné, že by mohl svoji vlajkovou enduro loď ještě vylepšit a vlastně trochu zapracovat na všech svých vidlicích. Když začneme od základu, konstrukce spoléhá na stejný 35mm průměr vnitřních nohou, ale už jen na boostovou rozteč patek pro 110 mm náboj. I tak se ale díky úpravám korunky či vnějších nohou podařilo srazit hmotnost vidlice o 150 gramů, takže nejlepší Pike RCT3 váží 1841 gramů, což je vlastně skoro stejně jako předtím, jenže má o něco širší korunku i můstek, takže víc materiálu a přesto nižší hmotnost. Hlavní rozdíl se ale odehrál uvnitř vidlice, kde už tak výkonné tlumení Charger Damper ukrývající olej v gumovém měchu kvůli oddělení od vzduchu dostává nové možnosti. Charger 2 Damper nabídne širší škálu nastavení tlumení nízkorychlostní komprese v otevřeném režimu Open. Více použitelný bude střední režim Pedal, který nově dovolí vidlici více pružit a zvládat tak rychlé hladké traily, aniž by jezdec přicházel zbytečně o energii dopružováním, a přitom trpěl malou citlivostí odpružení. Nejpřitaženější režim Firm je nově ještě tvrdší, takže víc připomíná klasický lockout, kdy je vidlice téměř tvrdá. Tlumení komprese pak lze propojit s dálkovým ovladačem OneLoc na řídítkách, takže něco pro milovníky „videoher“ s řídítky plnými ovladačů, ovšem tady je to spíše zjednodušení, protože do jedné páčky tak lze připojit jak kompresi vidlice, tak tlumiče, což se týká hlavně nových zadních tlumičů této značky.
Další změnou vnitřností je negativní vzduchová komora Debon Air, což je název známý z tlumičů pracujících s větším objemem vzduchu kvůli výraznější citlivosti první třetiny zdvihu. Díky větší negativní komoře tak Pike dostane ještě lepší citlivost, aniž by to ovlivnilo progresivitu, tu si lze ladit pomocí tokenů. Tohle všechno se týká nejlepších verzí Pike RCT3 a RCT Remote, tedy s dálkovým ovládáním z řídítek.
Jednodušší verze Pike RC má stejnou konstrukci i tlumicí patronu a negativní komoru, ale regulace komprese je ovládaná jednodušeji a umožní plynulé nastavení z Open režimu až po Firm. Dodejme ještě konstrukční parametry shodné pro obě verze, a to zdvihy 140-160 mm u 27,5“ velikosti a 120-140 mm pro devětadvacítky. A pozor, do obou vidlic se vejdou pláště až do šíře 2,8 palce, ale když dáte do devětadvacítkové vidlice sedmadvacítky, tak zvládne i třípalcové macíky. Postmount úchyt přední brzdy je pak shodně rovnou pro 180mm kotouč.
Značku Rock Shox dodává na náš trh www.cyklozitny.cz
A ostatní?
Většina nových konstrukčních řešení je pak k nalezení i na dalších vidlicích, takže třeba Lyrik, s hmotností lehce přes dva kilogramy, rovněž vládne větší negativní komorou i lepším tlumením komprese patronou Charger 2 Damper. Tenhle kousek ale dosáhne až 180mm zdvihu, a to jak pro sedmadvacítky, tak devětadvacítky, kde opět platí pro šíři plášťů totéž co u Piku.
Zajímavé změny se dotkly modelu Revelation, což byla dosud spíše trailová vidlice s 32mm průměrem vnitřních nohou. Nově má silnější 35mm nohy, vnější kluzáky pak shodné s pikem a dokonce i negativní komoru Debon Air. Tlumení ovšem zůstává stále nejjednodušší Motion Control, takže cenově se díky tomu neposune tak vysoko. Hmotnostně zůstává lehce pod dvěma kilogramy, ovšem bude jen v Boost rozteči patek a zdvihově v rozmezí 140-160 mm pro sedmadvacítky a 120-140 mm pro devětadvacítky. Rovněž by měl umět spolupracovat s páčkou OneLoc.
Hodně podobně na tom bude pozměněný model Yari, jenž je v podstatě shodný, jen dosahuje vyšších zdvihů, a to až 180 mm, přičemž tlumení Motion Control doplní Debon Air negativní komora a možnost ovládání páčkou OneLoc.
Trochu odbočíme do XC a maratonského segmentu k upside down vidlici RS-1, kde se nově dočkáme patrony Charger 2 Damper a až 130mm zdvihu sedmadvacítkové verze. Ta má pak na 120mm zdvihu hmotnost jen 1573 gramů, takže perfektní závodní zbraň. Stejnou patronou ale disponuje i SID, pro nějž byla původně vyvinuta a rozšířila se do
výše
zmíněného spektra vidlic. A mimochodem, SID už s klasickým nábojem nepočítá, ale narostl do boostové šíře. Abychom ale na někoho nezapomněli, Rock Shox oživil i svoji legendární Judy, jež bude příští rok v boost provedení, se zdvihy 100-120 mm. Dokonce i Recon bude mít větší rozteč patek, ale na klasiku vsadí Reba, která bude ve verzi jak na 100, tak na 110mm náboj. Rock Shox tedy ve zkratce rozšířil rozteče patek, uzpůsobil ovladače tlumení komprese pro připojení na OneLoc páčku, nasadil vylepšenou patronu Charger2Damper a zvětšil negativní komoru. Větší průměr vnitřních nohou, změny zdvihů a světlost pro širší pláště už jsou pak jen další detaily, všechno prostě bude větší, pevnější, lehčí, citlivější a půjde víc zamykat.
(už)
V porovnávacím testu německého časopisu MountainBike bylo mezi hardtaily vyhodnocenojako nejlepší kolo Ghost, model Asket 5AL. Na Asketu…
Kam vás zavedly prázdninové cesty? Nás mimo jiné do malé vesničky pod obávaným kopcem Mont Ventoux. Větrná hora, neblaze proslulá úmrtím…