Vlna devětadvacítek zasáhla i značku Rock Machine a dostupnější ze dvou nabízených modelů prokázal, že se díky dobré ovladatelnosti a slušnému výkonu může směle zařadit mezi konkurenční stroje na velkých kolech.
Rámový základ z šestitisícového duralu má všechny designové prvky jako klasické biky letošní kolekce. Horní trubka je prohnutá do oblouku, takže lanka pod ní vprostřed trochu odstávají a přechod do sedlových vzpěr je plynulejší než u rovného provedení. Hlavová partie má samozřejmě spodní výztuhu tvarovanou hydroformingem a spodní trubka sází vprostřed na kruhový profil, který se u středového pouzdra výrazně rozšiřuje. Řetězové a sedlové vzpěry mají rovněž kruhové profily s menším průměrem a nesou výrazné prohnutí pro navýšení tlumicích schopností. Celkový design jen podtrhuje barevná kombinace sedla, jež perfektně ladí s rámem.
Geometrie rámu nabídne jezdci středně natažený posed s řídítky i přes pouhou dvojici podložek příjemně vysoko, ovšem ne zase příliš, by to nebylo v duchu sportovního XC. Sedlo WTB i přes vyšší polstrování sice neoplývá nadbytkem komfortu, ale na jeho tvar se celkem rychle zvyká. První dojmy jsou jasné, bike je, stejně jako většina modelů z celé kolekce, nadprůměrně tuhý, takže se nijak nekroutí a energie jde od pedálů na jízdu vpřed. Díky trochu slabší akceleraci kvůli velkým kolům je to v tomto případě rozhodně výhodou. Přestože je rozjezd v devětadvacítkové kategorii někde na průměrné úrovni, jakmile kolo získá menší rychlost, projeví se jeho schopnost udržet si danou rychlost a jezdci nabídne velmi lehký jízdní dojem. Odvalování plášťů, ovladatelnost a celkový projev už od střední rychlosti působí velmi hbitým dojmem.
Zásluhou velkých kol je žehlení nerovností perfektní a rám díky prohnutí sedlových vzpěr také dokáže něco pohltit, takže jezdec má na sedle dostatek pohodlí, aniž by musel cítit každou nerovnost. Totéž platí pro chování přední vidlice s vinutou pružinou, která nabídla rovněž citlivé kopírování terénu.
Bike nemá extrémně postavenou vidlici, a přesto si v zatáčkách vede velmi slušně. Každý povel od řídítek je okamžitě vyslyšen, nepatrně delší stopa předního kola přidá jezdci na jistotě a díky střední výšce těžiště se kolo nechá snadno sklápět do zatáček. Nejde ovšem o vyloženě hravý projev ve své kategorii, spíše je to přesně na hranici mezi hravým a stabilním chováním, tedy ideální kompromis pro rychlé sjezdy i točivé pasáže.
Lehkost jízdy na rovině jsme již zmínili a totéž platí i do kopce, kdy obzvlášť v náročnějším terénu dokáže kolo snadno stoupat. Jezdec přitom nemusí přesouvat hmotnost nad řídítka, kolo totiž nemá výraznější tendenci stavět se na zadní, tudíž i hodně strmé pasáže se dají zdolat v sedle.
Ve sjezdech je geometrie výhodou ve vyšších rychlostech, protože kolo je poslušné, ovšem případná změna směru je zcela bez odmlouvání. Slušné tlumení jezdce nerozhodí a dovolí mu terén si maximálně vychutnávat. Dostat kolo do vzduchu sice nebylo tak snadné jako u klasiky, nicméně i hrany se daly překonat odskokem díky výraznějšímu přitažení řídítek. Hravost tedy v tomto případě nebyla dominantní, ovšem v technických pasážích jsme třeba neměli pocit, že bychom byli v hodně zavřených zatáčkách nějak výrazně omezeni. Celkový projev kola bychom tedy hodnotili jako velice univerzální pro všechny typy terénu i cest.
Komponentové osazení je i přes namixování kvůli ceně velmi spolehlivé. K řazení nelze mít připomínky, stejně jako k výkonu brzd, který spolu s univerzálním vzorkem plášťů jezdce zastavil téměř okamžitě. Vidlice i v levnějším provedení ukázala výraznou citlivost bez zbytečného pohupování a díky lockoutu jí nelze nic vytknout. Snad jen kliky na čtyřhrannou osu už by mohl vystřídat model s integrovanou osou či vícehranem, ale to je asi jediná „designová“ výtka k jinak funkčnímu osazení na celkově hodně povedeném kole.
Plusy: tuhost, výkon, ovládání
Minusy: čtyřhran
Rám: Performance Custom Alu 6061
Vidlice: Rock Shox Tora TK 100 mm
Kliky: Shimano Alivio
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Řazení: Shimano Deore
Brzdy: Hayes Stroker
Náboje: Quando
Ráfky: Rigida Taurus 2000 Disc
Kazeta: Shimano HG-30, 11-34/9
Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2,25‘‘
Sedlo: WTB Vigo Team
Sedlovka: Ritchey
Řídítka: Ritchey
Představec: Ritchey
Hmotnost: 13,45 kg
Cena: 24 989 Kč
Otestovalijsme to nejlepší, co umí z duralu vyrobit rakouská značka KTM. Model Race Action je ryzím závoďákem pro všechny, kteří preferují…
Pod značkou Corratec si asi většina fandů cyklistické techniky nejprve představí horská kola, tento německý výrobce ovšem nabízí také…