Pod značkou Corratec si asi většina fandů cyklistické techniky nejprve představí horská kola, tento německý výrobce ovšem nabízí také zdařilé silniční modely. To ostatně dokládají i následující řádky, typ CCT s celokarbonovým rámem a kompletní sadou Shimano Ultegra totiž prošel praktickým testem s naší spokojeností.Za šedesát tisíc korun jeho majitel získá nejen optimální poměr mezi tuhostí a nabízeným komfortem, ale především určitou neokoukanost, která začíná být pro celou řadu uživatelů relativně důležitým kritériem. Silniční Corratec bude zvlášť u nás zkrátka takovou bílou vránou, a to i v případě nepříliš výrazného černo-červeného kabátu.
Po konstrukční stránce vsadil Corratec u testovaného modelu CCT na klasiku. Nečekejme žádné výrazné experimenty či přímo výstřelky, a to jak v tvarování jednotlivých partií rámu, tak ani v samotné konstrukci. Méně je někdy více, toho si byli konstruktéři patrně vědomi. Monokok zde využívá celkem atraktivní pohledovou vrstvu z 12K karbonu, vše je maximálně precizně zpracované, a to samozřejmě včetně finálního laku. Nevšední detail představuje pouze plastický ovál s logem Corratec, zasazený z obou stran do horní trubky.
Celá čelní partie rámu je v určitém kontrastu s tou zadní, kdy přední část horní i spodní trubky využívá široký průřez, který se následně směrem dozadu postupně mění v podstatně plošší, téměř kapkovitý, s ostřeji řezanými hranami. Aerodynamická úprava je patrná na sedlové trubce, konkrétně v její horní polovině. Zadní stavba využívá monostay vzpěru, jejíž délka byla v našem případě ještě podpořena výškou testovaného rámu 62 cm. U horních i spodních ramen je celkem zřetelný průhyb, který zde má za úkol navýšit pohlcování určité části otřesů. V tomto ohledu se nám líbila také sedlová trubka s relativně úzkým vnitřním průměrem 27,2 cm, která v případě použití karbonové sedlovky zajistí její vyšší ochotu pružit. Standardně montovaný duralový model Zzyzx samozřejmě žádné zázraky nenabídne, případná výměna za karbonový by proto nebyla od věci a může být záležitostí postupného tuningu. Lehce rozpačití jsme byli z úplné absence jakéhokoli slopingu, který nejenže by rám ještě více zpevnil a odlehčil, ale výrazněji vysunuté sedlovce by navíc umožnil pohlcovat lépe rázy. Naopak jedničku zasluhuje kompletně karbonová konstrukce přední vidlice.
Největší nabízená velikost rámu si vynutila testera o výšce lehce přes sto devadesát centimetrů, což více než dostatečně prověřilo tuhost rámu a kvalitu přenosu síly. A v tomto ohledu neměl testovanýmodel Corratec patrnější slabiny. Stejně tak po stránce jízdního komfortu mu není co vytýkat, a to i přes použití již zmíněné duralové sedlovky. Ochota zahlazovat nemalou část otřesů je navíc v případě přední a zadní partie kola v až vzácné souhře.
Posed je na jednu stranu čistě závodní, na druhou však ne nekomfortní. Vhodně zvolená délka představce i výška a předsazení oblouku řídítek se podepisují na velice příjemném pocitu z jízdy. V případě modelu CCT skutečně nebylo nutné si na jízdní pozici příliš zvykat, což rozhodně není obvyklé, zvlášť pak u největších velikostí rámu.
Ovladatelnost kolaodpovídá jeho výkonnostnímu zaměření, i při dominanci jízdní stability s příkladným vedením přímého směru byly reakce na sebemenší pohyb řídítky či na změnu těžiště při náklonu do zatáčky okamžité.Model CCT působí velice jistě, a to dokonce i na našich zimou zničených silnicích, kde přijde maximálně vhod jeho komfortní naladění.Stejně tak bezproblémová byla jízda ze sedla, s níž nesouviselo jakékoli nežádoucí rozvlnění, ke geometrii zkrátka nemáme připomínky.
Akcelerace patří spíše k průměru a přes slušnou tuhost rámu ji trochu brzdí nejen celková hmotnost 8,1 kilogramu, ale i nemalá obvodová hmotnost zapletených kol DT Swiss R1900. Ta, více než raketový nástup, nabízejí výraznou odolnost a tuhost konstrukce při silovém záběru. Pláště Continental v šířce 24 mm byly ovšem vynikající a nelze jim upřít nemalý podíl na celkově příjemném pocitu z jízdy. Jejich směs nabídne optimální adhezi i při hodně dravé jízdě v zatáčkovitých pasážích, stejně tak spokojeni jsme byli i s jistotou na mokru.
Z dalších dílů nemůžeme nepochválit funkci poslední generace sady Ultegra, která řadí i brzdí naprosto excelentně.Volba převodníků Compact, tedy 34/50 zubů, je spíše záležitostí hobby pojetí jízdy, výkonnostně orientovaní jedinci pravděpodobně upřednostní klasiku 39/53. Zde byly převody celkově koncipovány výrazně do lehka, o čemž vypovídá i kazeta s rozsahem 11-28 zubů, s níž bychom se rozhodně nebáli vydat třeba do alpských průsmyků, možná i bez tréninku.
Sedlo Selle Italia XR se sníženou špičkou působí spíše bikovým dojmem, ovšem i při delší jízdě jsme s ním byli velice spokojeni. Naopak úplně nám nevyhovoval relativně útlý průměr horní části řídítek, daný spíše slabší omotávkou. Hloubka oblouku řídítek byla ovšem ideální, stejně tak délka spodní úchopové části.
Corratec CCT je celkově vyváženým kolem, které uspokojí jak nadšence z řad hobby cyklistů, lačnícího po neokoukaném kvalitním stroji, tak i výkonnostně orientovaného silničáře, který na trati silničního maratonu uvítá vhodnou kombinaci rychlosti a jízdního pohodlí. Ve prospěch kola hovoří i prodloužená tříletá záruka na rám.
Plusy: jízdní komfort, vyvážený jízdní projev, funkce sady Ultegra, neokoukanost
Minusy: absence slopingu, tenčí omotávka
Rám: CCT Carbon monocoque
Vidlice: Corratec Full Carbon
Kliky: Shimano Ultegra 50/34
Brzdy: Shimano Ultegra
Řazení: Shimano Ultegra
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kola: DT Swiss R1900
Kazeta: Shimano Ultegra 11-28
Pláště: Continental Grand Prix, 24mm
Řídítka: Zzyzx
Představec: Zzyzx
Sedlovka: Zzyzx
Sedlo: Selle Italia XR
Hmotnost: 8,1 kg (vel. 62)
Cena: 59 999Kč
Jeden název pro všechny modely, ovšem různé zdvihy, geometrie a určení, to jsou celoodpružené biky Collosus, z nichž jsme otestovali…
Devětadvacítky letos u značky Specialized vedou a rozhodně právem, protože vpodání tohoto výrobce je téměř u všech modelů jasně znát, že…