Nejvyšší řada hardtailů s označením Team je pro letošek na novém karbonovém rámu a tato trojice závodně koncipovaných modelů se odlišuje pouze komponentovým osazením. Na kvalitním základu tak lze mít biky Team 50, v rozpětí od pětapadesáti, až po testovaný Team 90, za pětaosmdesát tisíc korun.
Rámový základ letos sází na trubky bez prohnutí, přičemž jejich průřezy jsou u horní kruhový, kdežto u spodní je to od elipsy u hlavy až po oblý čtyřhran u středového pouzdra. Velmi originálně jsou řešeny patky zadní stavby, které tvoří velký duralový díl našroubovaný na spojené řetězové a sedlové vzpěry. Můstek sedlových vzpěr má netradiční ostře nahoru prohnutý tvar, u řetězových vzpěr pak můstek chybí úplně.
Bike v testované nejmenší velikosti musí být tuhý, i kdyby nechtěl, což tento model jasně potvrdil. Rám je v oblasti zadní stavby a středového pouzdra maximálně tuhý. Při frekvenčním šlapání dochází jen k minimálnímu bočnímu průhybu zadní stavby. Torzní tuhost celého rámu je rovněž vysoká, ovšem ne tak výrazná jako u zadní části. Při jízdě ze sedla je cítit, že přední trojúhelník je proti zadku nepatrně poddajnější.
Na celkovém výkonu kola to ovšem nijak neubírá, ten je takový, jaký má závodní stroj mít. Posed je sice nastaven díky trojici podložek pod představcem hodně komfortně, ale po úpravě délky sloupku bude z biku XC raketa s dostatečně pohodlným, mírně dopředu nataženým posedem. Pro krátké okruhy, ale i pro dlouhý maratón tak jde o ideální kompromis.
S prvním záběrem do pedálů je znát okamžitá chuť biku zrychlovat. Tuhá zadní stavba přenese veškerý výkon na zadní kolo a bike zrychluje s každým šlápnutím. Okamžitě jsme přitáhli kompresi na vidlici, protože její vysoká citlivost z akcelerace zbytečně ukrajuje. Vhodné nastavení komprese nebo volba vyššího tlaku pak dovolí i ze sedla spurtovat bez omezení.
Lehkost jízdy je perfektní a jezdec nemá pocit, že by musel zbytečně vynakládat síly na udržení rychlosti. Pocitově delší zadní stavba pak drží přední kolo na zemi a ani s původním vysokým nastavením řídítek jsme necítili tendenci kola stavět se na zadní v hodně prudkých výjezdech. Stačí jen slepě zabírat do pedálů a bike vyjede téměř kamkoliv. Samozřejmě ve srovnání s biky s extrémně nataženým posedem zde jsou nepatrné rezervy, ale ty se mažou okamžitě při cestě z kopce dolů.
Ve sjezdu jasně dominuje vyvážený poměr mezi stabilitou a hravým projevem. Zatímco přední partie je pocitově hravější a úhel vidlice dovolí hodně ostré zatočení, zadní partie chování celého kola nepatrně zklidňuje. Dostat kolo do vzduchu ovšem nepředstavuje sebemenší problém a manévrovat s ním ve výskoku rovněž ne. Trochu jankovitý projev si zprvu vyžádá ruku zkušenějšího jezdce, ale nelze říci, že by kolo bylo nevyvážené a neposlušné. Jakmile jej jezdec dostane do ruky, dokáže z obratnosti v kombinaci se slušnými schopnostmi ve výjezdu dostat maximum.
Zatímco přední partie byla díky citlivosti vidlice ve sjezdu i na rozbitém povrchu dostatečně komfortní, tuhá zadní stavba dala jezdci pocítit nástrahy terénu. Karbon sice část otřesů pohltí, ovšem při jízdě ze sedla to zde tak výrazně neplatí. Masivní spodní ramena zadní stavby v kombinaci s pevnými patkami toho jezdci moc nedarují. Jediným, kdo tedy přispívá ke komfortu v sedle, je karbonová sedlovka a pláště Schwalbe. Sedlo WTB patří mezi tvrdší kousky, byť tvarově příjemné.
Komponentové osazení je zde pestrou směsí kombinující pohon a řazení XTR s brzdami Formula R1 a výplety Fulcrum. Funkci řazení či tuhosti klik nelze nic vytknout, vše je naprosto skvělé. Pouze ke gripům One máme výtku, objímka pouze na vnitřní straně znamenala lehký pohyb gripů na jejich vnějším konci, což není zrovna ideální. Projev brzd Formula nabídl tvrdší a citlivý dojem na páce, velmi slušné dávkování a stabilní vysoký výkon.
Celkový dojem z tohoto modelu jasně ukazuje na jeho závodní nasazení, kdy jezdec nebude v ničem omezen, naopak vše bude nahrávat maximálnímu výkonu při pohodlném, byť trochu tvrdším posedu.
Plusy: tuhost, výkon, ovladatelnost, stoupání
Minusy: gripy
Rám: Karbon UD
Vidlice: Fox F 32 RLC 100 mm
Brzdy: Formula R1
Kliky: Shimano XTR
Kazeta: Shimano M771 11-34/10
Řetěz: Shimano HG74
Řazení: Shimano XTR
Přehazovačka: Shimano XTR
Přesmykač: Shimano XTR
Kola: Fulcrum Red Metal 5
Pláště: Schwalbe Rocket Ron 2,1‘‘
Sedlo: WTB Valcon
Sedlovka: Ritchey WCS Carbon
Řídítka: Ritchey WCS
Představec: Ritchey WCS 4 Axis
Hmotnost: 9,85 kg
Cena: 84 990 Kč
Řada Greed reprezentuje u značky Haibike ty nejlepší pevné karbonové rámy, které už na pohled vzbuzují dojem výjimečnosti, nejinak tomu je…
Pro silniční kola domácí značky Šírer je již tradiční jejich osazení komponenty Campagnolo a testovaný model není samozřejmě výjimkou.…