Domácí značka Rock Machine letos oslavila už dvacáté výročí své existence a pro následující sezónu přichází s ucelenější kolekcí zaměřenou více na XC modely, silniční kola nebo enduro biky. Přestože byla v minulosti hodně provázaná se světem sjezdu a freeride, vysoké zdvihy jsou pryč a budoucnost se zaměřuje u fullů maximálně na enduro kategorii.
Hlavními změnami je zjednodušení modelových řad ve smyslu označení jednotlivých modelů. Díky průměrům 26, 27.5 a 29 palců by totiž byla jmenná nabídka modelů doslova nekonečná, takže došlo k promítnutí jednoho názvu modelu pro oba průměry, které jsou pak označeny číselným dodatkem. Orientace v modelové řadě tak bude snadná, protože výbava i design jednotlivých typů budou stejné a lišit se bude jen průměr kol a samozřejmě s ním spojená geometrie a vše s tím související.
Blizzard v plném odpružení
Asi nejžhavější novinkou jsou celoodpružené modely Blizzard s virtuálním závěsem zadní stavby FPS (Floating Pivot Suspension), jejichž design je jednak barevně hodně nápadný, ale i tvary rámu patří mezi neokoukané. Pevná zadní osa, zdvihy 140/140 mm u modelů s koly 27.5 palce, respektive 120/120 mm u devětadvacítek. Několik vlastních konstrukčních prvků, jako je napojení tlumiče na vahadlo přes adaptér Smart Link, pro dokreslení progresivity v konečné fázi zdvihu, a hlavně agresivní design budou pro enduristy, ale i maratonce zajímavým lákadlem. Teleskopická sedlovka je u dvou nejdražších modelů se zdvihem 140 mm samozřejmostí a všechny pak spojuje odpružení Rock Shox, které v podstatě vládne celé kolekci, jen v nižších cenových hladinách jej doplňuje značka Suntour.
Pro XC i maraton
Závodní hardtaily Explosion jsou již osvědčenou koncepcí a jejich karbonový rám je designově společný pro oba větší průměry kol. Standardní zadní patky na rychloupínák doplňuje zevnitř umístěný Postmount, kónická hlavová trubka a vnitřní vedení bovdenů. Delší závodní geometrie střižená pro výkonnostní XC či maraton je společná oběma průměrům kol a rámy jsou důsledně koncipované s důrazem na maximální torzní tuhost, což potvrdil i náš test. Šestice modelů rovnoměrně rozdělená mezi 27.5 a 29 palců, tedy s komponenty Shimano a odpružením Rock Shox uspokojí hodně náročné závodníky.
Hardtaily ze slitiny Al 6061 pro výkonnostní biking nesou logo Torrent, a pokud bychom chtěli vypíchnout jejich hlavní poznávací znamení, pak je to Sharkspine tvarování horní trubky. Ta je vyvedena lehce do oblouku a přechází plynule v sedlové vzpěry, což by jednak nemělo ohrozit boční tuhost rámu, ale zároveň to přináší vyšší komfort v lepší absorpci rázů. Pro nejvýše postavené modely je společné grafické provedení s modely Explosion, ovšem nápadně podobná grafika se prolíná jednotlivými modely v určitých pravidelných vlnách s naprostou samozřejmostí, takže i v tomto směru došlo k ucelení vzhledu celé kolekce.
Kola pro zábavu se ukrývají v kategorii XC Fun, což jsou cenově dostupnější hardtaily El Nino a Heatwave, jimž je společné tvarování rámu s prvkem Sharkspine, ovšem komponentové osazení a odpružení už je ze středních a nižších cenových hladin. Přesto nechybí hydraulické kotoučovky a v nejvyšších modifikacích design odpovídající topmodelům, takže i rekreační biker může mít kolo ve stejném kabátu jako profesionál. Nejdostupnějším modelem je Manhattan, opět v několika provedeních, ovšem toto je jediný model, kde v pánské verzi ještě nalezneme průměr 26 palců.
Tato velikost kol je také u dámských modelů, ovšem jen u nejdostupnějších verzí 5th Avenue, kdežto vyspělejší Catherine už je na kolech 27.5 palce, a nabídne cyklistkám rám s dámskou geometrií a prohnutím horní trubky. Cenově je tato řada Woman XC spíše dostupnější střed a základ, protože závodnice a sportovně orientované bikerky sáhnou spíše po pánských modelech.
Na silnici, polňačku a do závějí
U silničních kol je vsazeno na současné trendy a bez ohledu na pány z UCI přichází kotouče a pevné osy. Zatímco nejdražší model Raceride 1300 vyznává ještě klasiku a osazení Ultegra Di2, hned dva následující modely mají sice stejnou geometrii karbonového rámu, ovšem s patkami na pevnou osu vpředu i vzadu a hlavně je krotí kotoučové brzdy. Mohutná hlavová partie a extra tenké sedlové vzpěry slibují dostatek komfortu při maximální tuhosti a závodně střiženou geometrii. U modelů s ráfkovými brzdami je zadní brzda umístěná za středovým pouzdrem a bovden vyveden ze spodní trubky, naopak kotoučové verze mají rám bez jakýchkoliv rušivých prvků. V nabídce nechybí ani dvojice levnějších modelů na hliníkových rámech.
Krosová kola zahrnují jak verze na ráfkových, tak kotoučových brzdách a většina pánských modelů disponuje i svojí dámskou variantou.
Tak trochu z jiného světa vypadá novinkový fatbike, tedy kolo na extrémně širokých 4“ pláštích, určené do sněhu, na písek nebo jen tak pro úplně odlišné pojetí jízdy. Tahle epidemie pro příští rok zasáhla hodně značek a Rock Machine nezůstala ušetřena. Pokud bychom chtěli pochválit nějakou kategorii, tak by to určitě byla ta dětská. Široká škála modelů ve většině průměrů kol, a hlavně v designu hodně podobném dospělým originálům. Pro malé závodníky zkrátka velká inspirace.
Rock Machine tedy do příští sezóny vstupuje sice s menším počtem variací na celoodpružené téma, ale snad bude tento krok po letech dobrým odrazovým můstkem do segmentu výkonnostnějšího pojetí bikingu. Každopádně, konstrukčně i designově to tak rozhodně vypadá.
Než by jeden přečetl celý název tohoto speciálního akumulátorového světla, bude už nejspíš svítat, a noční vyjížďka pozbude smyslu. Jenže…
Logo HQBC jsme si navykli vídat na stále větším počtu komponentů i cyklistických doplňků a spojovacím znakem všech těchto produktů je…