Vrcholem nabídky závodních hardtailů značky Rock Machine jsou bezesporu karbonové modely, ovšem hliník rozhodně není mrtev a modely Blitzfire jsou cenově dostupnější alternativou svým karbonovým vzorům, od nichž okoukaly geometrii i vlastnosti požadované na sportovních kolbištích.
Blitzfire vychází konstrukcí rámu z ostatních duralových modelů, takže mu nechybí charakteristicky obloukovitě prohnutá horní trubka Sharkspine s plynulým napojením na sedlové vzpěry kolem sedlové trubky. Profilacemi trubek pak rám rozhodně nešetří, ostré průřezy horní trubky u soudkovité hlavy nebo stylizované prohnutí té spodní tamtéž doplňují masivní sedlové vzpěry s typickým obloukem směrem dozadu a originální patky. Střízlivější profil pak byl dán do vínku řetězovým vzpěrám nebo dolní partii spodní trubky.
Z nových prvků má tato dvacet sedm a půlka PostMount úchyt zadní brzdy a kónickou hlavovou trubku, ovšem klasické závitové středové složení chválíme, ne tak ale přerušované spodní vedení bovdenů.
Testovaný model je nejvýše postaveným v rodině Blitzfire, což se podepsalo na komponentovém osazení, sice lehce přizpůsobeném cenové kategorii pod třicet tisíc, ale v podstatě nebylo volbě co vytknout. Kompletní pohon shimano mixující řady Deore, SLX a Deore XT předvedl ukázkovou funkci, navíc trojpřevodník ocení i rekreační nebo juniorští jezdci. Náboje téhož výrobce s ráfky Weinmann jsou funkční klasikou s nijak oslnivou, přesto ale v dané kategorii stále přijatelnou hmotností. Pokud bychom chtěli hovořit o určité univerzalitě dané výběrem střední kategorie komponentů, pak to platí i pro obutí, jehož vzorek s hustšími profily na středu běhounu osloví jak výletníky po pevnějších cestách, tak díky hrubším bokům sportovně naladěné jezdce.
Přední odpružení s lockoutem z řídítek se v tomto případě tváří dráž, než tomu ve skutečnosti je, ale jde o nejlepší typ ze základní modelové řady, který si funkčně nezadá třeba s modelem Reba, proti kterému ztrácí v podstatě jen hmotností. Citlivost vůči nejmenším nerovnostem i celková tuhost konstrukce byly naprosto vyhovující a ani velké rázy vidlici nevyvedly z míry. Jen po páčce lockoutu jsme ve výjezdech ze sedla sahali častěji kvůli pohupování ve zdvihu, ale to je prostě daň za vynikající citlivost z kraje zdvihu a postupný nárůst progresivity od poloviny až do jeho finální části.
Jízdní vlastnosti má blitzfire namixovány dle charakteru závodního XC, tedy středně natažený posed, nižší hlavová trubka, jezdec dostatečně vzadu a celková délka kola spadající podle posedu spíše do stabilnějšího ranku. Jenže ono se to v tomhle modelu docela bouří, protože zatímco posed směřuje k závodění, obratnost přední partie je až překvapivě hbitá. Vidlice se strmějším úhlem a širší řídítka dokážou navést přední kolo v mžiku do jiné stopy, nebo jezdce protáhnout bez zaváhání kolem stromu. Točivost přední partie sice nepatrně uklidní rozvor, střední výška těžiště nebo délka zadní stavby, ale celkově poskytla testovaná devatenáctka příjemný pocit z manévrování v nižší rychlosti. Na skákání a parádičky ovšem tenhle bike moc není, protože odlepit jej od země nebo přitažením řídítek nadhodit přední kolo vyžaduje trochu razantnější povel.
S nárůstem rychlosti už je znát, že by neškodil položenější úhel hlavy, který by lehce přidal na vedení přímého směru. Jezdec si tak musí chvilku zvykat na to, že geometrie více položená na předek, který je navíc celkem obratný, nebude v náročných sjezdech takovou oporou, ale bude vyžadovat zkušenější ruku.
Odměnou za to je pak bezproblémové zdolávání středně prudkých sjezdových pasáží, hodně strmé úseky už nižšímu předku tolik nesvědčí. Naopak na rovině je geometrie velice vyrovnaná a bonusy přijdou v prvním výjezdu. I přes množství podložek pod představcem se kolo ve stoupání chová díky tuhému rámu příkladně a s mírným přesunem těžiště na řídítka dokáže vyjet i ostřejší stojky. Otočení představce do negativní pozice nebo ubrání podložek pak stoupací schopnosti sice navýší, ale dané nastavení nahrává jistějšímu ovládání ve sjezdech.
Blitzfire je tedy geometrií a svým tuhým výkonným rámem závodním modelem, ale díky kombinaci hravější přední partie a stabilnější zadní stavby dokáže být poměrně vyrovnaným jak na závodním XC či maratonském okruhu, tak při rekreační vyjížďce.
Plusy: tuhost, ovladatelnost, výjezdy
Minusy: vedení lanek
Rám: Al 6061 T6, Multibutted
Vidlice: Rock Shox XC 30 Gold, 100 mm
Kliky: Shimano SLX, 24/32/42
Brzdy: Shimano BL-M395
Řazení: Shimano Deore 3x10
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Náboje: Shimano HB-M525
Kazeta: Shimano HG62, 11-36
Ráfky: Weinmann U28 Race
Pláště: Schwalbe Smart Sam, 2.1"
Sedlo: WTB Volt
Sedlovka: One Sport
Řídítka: One Race
Představec: One Sport
Hmotnost: 13,4 kg
Cena: 29 990 Kč
Prodejny, které nabízí značku Rock Machine naleznete například v tomto adresáři:
/?blogid=8&allsections=0&query=rock+machine&submitsearch=Hled%C3%A1n%C3%AD
Sezóna úzkých plášťů v blátě je už za námi, ale cyklokrosová kola se těší stále větší oblibě především díky svému celoročnímu univerzálnímu…
Pro drtivou většinu modelů značky Haibike je typická určitá designová a konstrukční odlišnost od ostatních značek a testovaný Greed není v…