Pro drtivou většinu modelů značky Haibike je typická určitá designová a konstrukční odlišnost od ostatních značek a testovaný Greed není v tomto směru výjimkou. Jeho celokarbonový rám sice sází na standardní tvary a v podstatě i profilace, ale právě v drobných detailech lze najít specifický konstrukční rukopis, stejně jako v jízdním projevu, který u většiny kol tohoto výrobce nabídne nadstandardní porci zábavy.
Greed se sice tváří jako závodní hardtail, kterým vzhledem k výkonnosti bezesporu je, ale jeho geometrie nabídne takovou porci univerzality, že jej využije jak XC závodník, tak maratonec a dostatek zábavy si s ním užije i vyznavač trailů a hravého ježdění. Geometrie je střižena velice univerzálně a vzhledem k točivosti přední partie téměř typicky devětadvacítkově, ovšem zadní stavba i délka rámu v největší testované velikosti 52 cm dovolí takové manévry, že by se za ně nemusel stydět stroj s rámem téměř o čtyři centimetry menším.
Profilace hlavové partie a předního trojúhelníku jsou nápadné ostřejšími tvary a kónická hlava je samozřejmostí. Do ní vstupují řadicí bovdeny, které jsou kvůli výměně velice prakticky přístupné z vnějšku bezzávitového středového pouzdra. Sedlová trubka má jemné prohnutí ve spodní části a řetězové vzpěry disponují docela vysokým průřezem. Naopak nad celkem masivním profilem patek pro pevnou zadní osu se napojují poměrně subtilní sedlové vzpěry, které zeširoka obcházejí i s napojením sedlovou trubku, aby plynule přešly do té horní. Právě tato partie je svojí šířkou a doplněním o spojovací můstek sedlových vzpěr ve tvaru písmene X jedním z nezaměnitelných rysů tohoto modelu. Dalším je v horní části rozdvojená karbonová sedlovka s přímým zámkem a zadním lomením po vzoru sedlovek Thomson, která se podepsala na vynikající absorpci nerovností během jízdy.
Kompletní sada Deore XT byla v tomto směru perfektní volbou a chválíme především použití stejnojmenných nábojů na pevné osy. Dostupnější varianta brzd pak nijak nesnížila celkovou funkčnost, takže k osazení nelze mít připomínek. Rovněž SID na pozici vidlice patřil svým jemným chodem k tomu nejlepšímu, jak na velkých rázech, tak na malých nerovnostech předvedl vynikající práci.
Pozici jezdce lze naladit podle jízdního stylu, takže v sériovém nastavení s trojicí podložek pod představcem nastaveným směrem nahoru se bike tváří jako pravověrný vyznavač trailů, nabízející pohodlný posed s délkou ideální pro 190cm a vyššího jezdce. Lehce dopředu natažené ruce trochu přiblíží výrazně dozadu zahnutá plochá řídítka, takže úchop patřil i při dlouhé jízdě k velice pohodlným. Posed opravdu dovolil na rovině i ve sjezdech užívat si slušné obratnosti kola a dostávat jej do vzduchu, kde mu nebyly proti srsti ani občasné parádičky, a přeskakování z jedné koleje do druhé rovněž nečinilo obtíže. Sice je délka rámu už na hraně pro sjezdové odskakování po zadním, takže je nutné hodně zabrat za řídítka, ale celkově je tato konfigurace posedu ideální pro celodenní hravé vyjížďky v technickém terénu nebo pro pohodovější pojetí maratonu. Strmější sjezdové pasáže dají pocítit točivější úhel vidlice, takže zde jezdec musí lehce posunout zadek za sedlo, ale i tak má dostatek jistoty. Ve vyšších rychlostech naopak hravost vyžaduje už ruku zkušenějšího jezdce, aby dokázal živější geny přiměřeně krotit.
Lehké omezení ve výjezdech, kde je třeba nepatrně pokrčit lokty a přesunout těžiště dopředu, pak hravě smaže přehození jedné či více podložek, případně otočení představce do negativního sklonu, což kolu sice zachovalo jeho hravost, ale značně vylepšilo stoupací schopnosti a přesunulo jej více do XC a závodně-maratonského režimu. Velice slušná akcelerace totiž sportovnímu pojetí
jízdy jen nahrává, i když celková torzní tuhost rámu už odpovídá nejvyšší velikosti, takže přestože je partie kolem středového pouzdra co do tuhosti nekompromisní, jako celek je rám v torzi spíše vyšší střed. To se ovšem nijak negativně neprojevovalo na chuti zrychlovat a držet rychlé tempo, pro které byl tento bike snad stvořen. Ať
už tempo ve smyslu rychlosti, nebo změně směru, která je v kategorii devětadvacítek opravdu z těch nejrychlejších.
Jezdec hledající rám s dostatečnou mírou komfortu, pohodlným posedem a přitom závodními geny a velice slušnou obratností pro hravé bikování v terénu, nalezne v tomto modelu ideálního společníka.
Rám: UD Carbon High Modulus
Vidlice: Rock Shox SID RL, 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT, 24/38
Brzdy: Shimano BR-M615, 180/180 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Náboje: Shimano Deore XT
Ráfky: DT Swiss 466
Pláště: Schwalbe Racing Ralph EVO, 2.25“
Kazeta: Sram PG1030, 11-36
Sedlo: Fi´zi:k Tundra 2
Sedlovka: Haibike Flex Post
Řídítka: Haibike Top-Flatbar
Představec: Haibike Alu
Hmotnost: 10,9 kg
Cena: 74 990 Kč
Elektrokolo v terénu dokáže jezdci občas pěkně zamotat hlavu, hlavně co se volby tratě a dojezdu týče, protože lehká jízda s pomocí motoru…
Sedmadvacítkový trailbike AGang Patriot je jedním z vůbec nejschopnějších kol své třídy. Jeho rámovou platformu pro letošní rok převzala…