Konstrukce přesmykače se postupně vyvíjela od čtyřicátých let dvacátého století, přičemž rané modely měly jen pramálo společného s pozdějšími a dnes stále používanými paralelogramovými typy. První přesmykače francouzských značek Huret a Simplex využívaly k ovládání vodítka řetězu páku umístěnou podélně se sedlovou trubkou - tedy žádné lanko, páčka v optimálním dosahu jezdce. A zatímco Simplex spoléhal na systém s otáčením okolo jediného čepu, Huret u svého přesmykače využil posuvný mechanismus. V obou případech se však jednalo o poměrně jednoduchou koncepci bez dorazů, ostatně jako u prvních přehazovaček.
Nyní se ale přesuňme do socialistického Československa, kde bylo sportovní či dokonce závodní kolo naprosto nedostatkovým podpultovým zbožím. První přesmykače domácí značky Favorit se na sériových kolech objevily již na počátku padesátých let. Jednalo se o přibližnou kopii Huretu, s absencí „domečku“ i dorazů, tedy o velice jednoduché pákové provedení kompletně vyrobené z oceli. Tento přesmykač byl ve své době použit na všech modelech F1 se čtyřkolečkem vyráběných od samého začátku produkce Favoritu Rokycany. Postupný vývoj vedl ke zdokonalení konstrukce přesmykače a za přispění inspirace ze Západu se v druhé polovině padesátých let na favoritech objevil podstatně modernější typ, využívající odlitý hliníkový domeček, v němž se pohyboval celkem mohutný čtyřhranný čep, na jehož konci bylo uchyceno vodítko řetězu. Byl to přesně ten přesmykač, který vidíte na fotografiích.
Ovládání ocelovou pochromovanou pákou s plastovou kuličkou na konci nevyžadovalo díky dostatečné délce extra velkou sílu, nicméně pro rychlou změnu převodu to chtělo správný grif a žádnou výjimkou nebylo třeba nechtěné namotání nohavice dlouhých kalhot na páku přesmykače. Nastavení ovšem nebylo nijak složité, vnější doraz se seřizoval posunem vodítka řetězu na posuvném čepu, vnitřní doraz pak šroubkem na levé straně přesmykače, vybaveném vinutou pružinou proti samovolnému povolování.
Modernější koncepce přesmykačů, které nabízelo například italské Campagnolo, vedly mnohé nadšence a závodníky k domácí úpravě těchto pákových přesmykačů Favorit na lankové ovládání. Ovšem sériový, lankem ovládaný model naší domácí výroby se objevil až na začátku šedesátých let. Přenos síly potřebné pro pohyb vodítka zde ale neměla na starosti pružina, nýbrž jednoduše ohnutý bovden, takže funkce prvních lankových přesmykačů Favorit nebyla ideální.
Pokud se podíváme na konstrukci námi představeného přesmykače s posuvným čepem, mnozí pamětníci si jistě vybaví také modely polské značky Romet ze sedmdesátých a osmdesátých let. Ty byly koncepčně téměř identické, s představeným pákovým provedením, pouze se již ovládaly lankem a posuvný čep měl kulatý průřez a byl celkově o dost titěrnější. Nevelká síla jejich vratné pružiny ale vyžadovala úplné ubrání síly záběru při potřebě změny převodu. Polské přesmykače Romet, jejichž výroba probíhala v kooperaci s rokycanskou továrnou, se pak montovaly na sériové Favority přibližně do poloviny osmdesátých let, a to většinou na standardní cestovní typy.
A na závěr jeden údaj pro věčné gramhoniče, námi představený více než půl století starý pákový přesmykač Favorit, který je mimochodem stále ve skvělé kondici, váží 195 gramů. Zkuste si sečíst váhu současného standardního přesmykače, ovládací páčky, bovdenu a lanka a zjistíte, že na té jednoduchosti možná něco bude...
(kad)
Top model karbonových řídítek pro all-mountain Easton Haven Carbon patří jednak mezi odolné a tuhé kousky, ale zároveň nabídne určitou míru…
Milovníci dokonalé očisty řetězu dost často spekulují o tom, zda je lepší řetěz rozpojit a vymýt v nádobce s rozpouštědlem, nebo jej…