Milovníci dokonalé očisty řetězu dost často spekulují o tom, zda je lepší řetěz rozpojit a vymýt v nádobce s rozpouštědlem, nebo jej protáhnout pračkou s několika kartáčky. Většina praček ovšem dokáže na jednu náplň vyčistit řetěz jen částečně a pro dokonalou očistu je třeba pračku otevřít, vypláchnout, nalít novou náplň a celý postup opakovat. Funkční, ovšem ne příliš praktické řešení, navíc s poměrně velkou spotřebou rozpouštědla.
Pračka Kettenmax od BikeworkX je svým provedením zcela odlišná od toho, na co jsme běžně zvyklí. Základní plastová krabička s čisticími kartáčky sice vychází z klasických praček na řetěz, ovšem další mechanismy už jsou zcela odlišné. Řetěz se uzavře mezi oba díly pračky, které se spojí gumovým kroužkem. Následně se na otvor ve spodní části pračky našroubuje pevný igelitový sáček a na jeden ze dvou čelních ventilů (ten blíže ke klikám) se nasadí hadička od nádobky s rozpouštědlem. Tato nádobka se jednoduše upevní k sedlové vzpěře, a to díky držáku ze zahnutého drátu s okem, potaženého plastem kvůli ochraně laku. Podobné držáky pak jistí jednak pračku k řetězové vzpěře, ale zároveň i proti posuvu uchycením ke spodní trubce před středovým pouzdrem. Držák proti posuvu zajišťuje pračku přes provázek se zdrhovadlem, takže přizpůsobení různým geometriím rámu je jednoduché. Jakmile je každý díl pevně uchycen k rámu, stačí jen točit klikami po směru šlapání a lehce zmáčknout nádobku s rozpouštědlem. To vtéká do pračky a na řetěz a současně již obohaceno rozpuštěnými nečistotami odtéká spodním otvorem do sáčku.
Celý postup vypadá jednoduše, ovšem důležité je pečlivé uchycení pračky k rámu a při pomalém otáčení klikami bylo občas nutné trochu podržet přehazovačku, aby se vodítko řetězu nesklápělo dopředu a řetěz se nepovoloval. Na první namočení řetězu stačilo jen několikrát stisknout nádobku s čističem, a jakmile jsme třikrát otočili klikami, už se černá kapalina objevovala v sáčku vespod. Opět několik protočení řetězu a zase připuštění čističe a takhle postupně několikrát, než byl řetěz perfektně čistý.
Spotřeba čističe byla opravdu nižší než s klasickou pračkou a i přes zdlouhavější počáteční instalaci byla celková operace nepatrně kratší a hlavně bez zbytečných nečistot na podlaze a všude kolem. Při vyplachování klasické pračky se totiž vždycky někde ukápne, ale v tomhle případě to díky konstantnímu upevnění mechanismu na řetěz odpadá. Co se týče vnitřních kartáčků, všechny lze samostatně dokoupit a vyměnit.
Kromě praní řetězu umí tenhle vynález ještě řetěz namazat, a to dvěma způsoby. Jestliže ventil blíže u klik sloužil k napouštění čističe do pračky, pak ten blíže k přehazovačce slouží k napouštění maziva ze spreje. Na trubičku spreje se nasadí speciální gumová redukce s hadičkou, ta se nasadí na ventil a s otáčením klik stačí současně aplikovat sprej. Kdo používá kapátko, pro něho je otvor na horní straně pračky. Je to sice funkční, ale pro mazání kapátkem jsme využili raději přímou aplikaci. Pro sprej je to docela praktické, protože stříknutí spreje na podlahu se nikdy neubráníte, což zde nehrozí. Komplet pračky se všemi držáky a hadičkami stojí 739 korun, což je o něco víc než za běžnou pračku, ovšem, kdo si potrpí na čistou práci, bude určitě spokojen.
(už)
Upevnit kolo při domácím servisu lze různě, zavěsit pod strop, postavit do malého stojánku nebo upevnit do bytelného dílenského stojanu.…
Nová kolekce naší největší značky je každoročně netrpělivě očekávána nejen obchodníky, ale především samotnými zákazníky. A jelikož další…