Domácí značka Race Bike pro letošek přinesla ve své nabídce rámů zcela zásadní změny. Předně uvedla na trh maratonský celoodpružený rám IQ, jenž se setkal s velice kladným ohlasem nejen médií, ale i bikerské veřejnosti. Stranou nezůstaly ani osvědčené celoodpružené rámy Monster, které se vyrábí ve verzích Monster AM se 140 mm zdvihu a Monster EN se 165 mm. Ty dostaly nové spodní rámové trubky, které při zachování dostatečné tuhosti spolu s dalšími úpravami snižují hmotnost rámů až o 600 gramů. Díky tomu se oba monstry staly univerzálnějšími koly, která ze sebe shodila punc superodolných těžkotonážníků pro ježdění pouze z kopce. O tom jsme se sami přesvědčili u testovaného modelu Monster EN s vyšším zdvihem zadní stavby 165 mm, který je vypárován zdvihem 160 mm vidlice Marzocchi 55.
Firmu RB vede původem konstruktér motorek Roman Bartosz, jenž sází na co nejjednodušší pojetí horského kola. Proto jsou na kolech RB použity trubky kruhového průřezu, které v porovnání se všelijak tvarovanými a hydroformovanými profily pořád slibují nejvyšší tuhost v krutu. Oproti předešlým rámům pak má spodní rámová trubka menší průměr a je esovitě prohnuta, takže korunka vidlice má víc prostoru při protáčení předního kola. Také nad horní rámovou trubkou je díky prohnutí o něco více místa.
Systém odpružení zůstává i nadále osvědčenou klasikou, na níž není díky její kvalitní funkci třeba nic měnit. Jeden čep velkého průměru, jenž je umístěn v úrovni zubů nejčastěji používaného prostředního převodníku, umožňuje kultivované chování zadní stavby při použití trojpřevodníku. Řetěz, který při šlapání prochází osou čepu, totiž svým tahem tolik neovlivňuje zadní stavbu, a tak při šlapání dochází jen k minimálnímu propružování tlumiče, a to hlavně vlivem pohybu jezdce při šlapání. Při zařazení nejmenšího převodníku pak tah řetězu zadní stavbu spíš tlačí k zemi, čímž je stoupání rychlé a pohodlné.
Uložení tlumiče směrem ke spodní rámové trubce má za úkol zachovat maximální citlivost odpružení na počátku zdvihu, takže chod zadní stavby se zdá být velmi jemný a bezedný, zároveň však na konci zdvihu dochází k progresivnímu přitvrzení chodu, aby tlumič nešel nadoraz. Plných 165 mm zdvihu tak využijeme spíš na velkých skocích a dropech, během běžné enduro jízdy se tlumič v otevřeném režimu pohyboval zhruba do ¾ svého chodu. Na doraz se nám jej pak nepodařilo dostat prakticky vůbec, a to jsme kolu nakládali i v alpských bikeparcích.
Pro běžnou jízdu lesem však není od věci si odpružení přitvrdit či zamknout. Na testovacím kole osazený vzduchový tlumič X-Fusion H3 disponuje množstvím režimů nastavení, čímž kolo posouvá do mnohem univerzálnější roviny. Modrá páčka, která je rukou celkem slušně dostupná, tlumič přitvrzuje ve čtyřech polohách, takže kromě otevřeného chodu jsou tu ještě tři úrovně prahu odtržení z klidu. Tu ideální polohu si jistě každý najde sám podle své hmotnosti a stylu jízdy, ovšem žádná z poloh není stoprocentně tvrdá a pokud najedeme na větší nerovnost, tlumič se vždy otevře. Doposud nic neobvyklého. Jenže na vyrovnávací nádržce tlumiče, kde je také možné laborováním s tlakem vzduchu upravit chod tlumiče a jeho ochranu proti chodu nadoraz, najdeme ještě zlatavou páčku lockoutu. Ta tlumič uzavřením olejového okruhu prostě zamkne, což se hodí třeba pro dlouhé přesuny po asfaltu, kde nehrozí nečekané rázy do tlumiče. Pro 15kilové kolo je přítomnost lockoutu skvělým bonusem, jenž velmi usnadní jízdu do kopce po hladkém povrchu. V terénu je ale lepší lockoutu opět vypnout, abychom kolu navrátili jeho jízdní vlastnosti.
S nižší váhou kolo jakoby ožije a jede plynuleji, oproti původní verzi o stupeň položenější hlavový úhel pak přinese větší jistotu vedení. „eR-Béčkovská“ radost z jízdy je tu stále, stejně tak jako neochvějná jistota zadní stavby vymazat z cesty většinu nástrah terénu. Kratší délku zadní stavby 423 mm uvítají jezdci, kteří rádi zvedají přední kolo nebo celý stroj do vzduchu, Monster EN tedy skáče, létá a zatáčí prakticky stejně jako předešlý model, ovšem díky nižší váze se s ním ještě lépe manévruje. Navíc však nový model získal na univerzalitě použití a dá se na něm mnohem lépe jet i do kopce. Jedinou nevýhodu spatřujeme v tom, že rozdělená sedlová trubka neumožňuje zasunutí sedlovky hlouběji do rámu, takže jezdec si musí rozhodnout, zda požaduje svůj vysoký XC posed a pak mu ve sjezdu bude sedlo překážet, nebo sedlovku zkrátí kvůli sjezdům, ale pak ji nevytáhne dostatečně vysoko pro delší přejezdy. Naštěstí však má sedlová trubka průměr 30,9 mm, takže je možné k monsteru dokoupit teleskopickou sedlovku Crank Brothers Joplin či Kind Shok Cobra, které sedlo jednoduše uklidí dolů.
Cena základního modelu RB Monster EN Base s vidlicí Marzocchi 55R, pružinovým tlumičem X-Fusion Vector RPV a s komponenty Shimano SLX je víc než dostupných 34 990 Kč. V nabídce je pak jak samostatný rám v barvě na přání za fantastických 12 990 Kč, tak i dražší verze Monster EN Race za 79 990 Kč. Ta díky komponentům Shimano XT, vidlici Fox 36 RC2 a tlumiči X-Fusion Glyde RPV váží ještě skoro o dvě kila méně, což kvality kola vylepší.
Rám MONSTER EN 165 mm
Vidlice Marzocchi 55R
Tlumič X-Fusion Vector RPV
Kliky Shimano SLX
Brzdy Shimano SLX
Přehazovačka Shimano SLX
Přesmykač Shimano SLX
Řazení Shimano SLX
Kazeta Shimano HG50
Řetěz Shimano HG53
Řidítka R.A.C.E.R
Představec R.A.C.E.R
Sedlovka R.A.C.E.R
Ráfky WTB SpeedDisk AM
Náboje Shimano XT
Pláště WTB WeirWolf
Sedlo WTB Rocket VWTB Rocket V
Váha 15,5 kg
Mladá slovenská značka si drží svoji tvář díky zahnuté spodní rámové trubce jak u XC biků, tak u krosových kol. A kromě prohnutí trubky je…
Kola značky Vautron patří věkově mezi nejmladší u nás, a snad i proto mají za cíl oslovit zákazníka hlavně originalitou a neotřelým…