Existuje celá řada cyklistů, nebo i rekreačních uživatelů jízdního kola jako takového, kterým by se zamlouval komfort zadního odpružení, ale jednak je pro ně buď cenově nedostupné, nebo technicky zbytečně složité a nevyužili by plně jeho potenciál. Řešením jsou tak silnější pláště, pohodlnější sedlo nebo odpružené sedlovky, tedy prvky pasivního odpružení schopné navýšit svým způsobem pohlcování rázů od terénu.
V případě odpružených sedlovek vždy hlasujeme pro jejich paralelogramové provedení, jenž je oproti teleskopu výrazně funkčnější a citlivější vůči všem nerovnostem. Na trhu sice není nabídka tak pestrá, ale všechna řešení vždy prokázala svoji vynikající účinnost. To platí i pro testovanou sedlovku XLC Comp SP-S07, jejíž zpracování kombinuje nejen elegantní vzhled, ale zároveň i vynikající funkčnost. Sice je dostupná pouze v průměru 27,2 mm a délce 350 mm, ale kdo disponuje rámem odpovídajícím daným parametrům a neváží jen padesát kilogramů, je pro něho tenhle model za přibližně 1800 korun rozumnou volbou.
Sedlovka je z hliníkové slitiny 6061 a spodní část končí hladkým výkovkem, jenž nese spodní čepy paralelogramu. Oblé tvary nejsou ničím narušené a ostřejší střih samotných ramen paralelogramu nijak nekazí celkově líbivý dojem. Dokonalé zpracování korunují rozebíratelné čepy pouzder, jejichž velký průměr slibuje vysokou odolnost vůči vzniku provozní vůle. Mezi rameny je vsazen pryžový blok, který ovšem neslouží jako pružicí médium, jako je tomu třeba u sedlovek Cane Creek, ale jen jako těsnění vnitřního prostoru, aby do něj nemohlo bláto. Co se týče nastavení sklonu sedla, kombinace dvou šroubů, z nichž jeden je krytý gumovým chráničem, sice dovoluje přesné nastavení, ale kvůli přístupu je zdlouhavější. Proto je lepší chránič vyjmout, a jakmile je sedlo definitivně nastavené, znovu jej vsadit mezi ramena.
Veškeré pružení je uschované uvnitř sedlové trubky, stlačované ukrytým přepákováním a je svěřeno elastomerům, jejichž předpětí lze částečně nastavit na spodním konci sedlovky imbusem. Rozsah tvrdosti není tak výrazný, ovšem i v nejměkčím nastavení bylo odpružení optimální pro jezdce s hmotností kolem osmdesáti kilogramů a výše. Tedy nic pro křehké dámy, ty by sedlovku dostaly do zdvihu opravdu jen na největších nerovnostech, kdežto skoro metrákový jezdec (výrobce omezuje nosnost na 90 kg) si bude libovat v optimální volbě tvrdosti. Škoda, že nejsou k dispozici měkčí elastomery pro možnost přesnějšího naladění podle váhy jezdce.
Výrobce udává celkový zdvih 25 mm a posun zámku sedlovky při plném propružení až o 18 mm horizontálně směrem vzad a 17 mm vertikálně. Změna posedu je typickým znakem tohoto systému, ale po chvilce si na ni jezdec zvykne a vnímá pouze dokonalé kopírování terénu, které doslova imunizuje jeho sedací partie od nerovností. Jediné nárazy tak jsou cítit ty od pedálů směrem do chodidel a kolen, jinak je zbytek těla docela slušně rozmazlován odpružením. Chválíme i tuhost paralelogramu bez jakékoliv provozní vůle, to se velice povedlo. Hmotnost 615 gramů sice není zrovna málo, ale vzhledem ke spíše turistickému využití to není tak důležitý detail.
(už)
Podsedlové brašny by měly odpovídat určení především svým objemem, aby se do nich vešla duše vhodná pro naše kolo, ale také uchycením k…
Zní to podivně, že, ale tahle parafráze na úsloví o příteli v nouzi přesně pasuje na balení základních potřeb pro údržbu někde na cestách…