Může se to zdát zbytečné popisovat takovou samozřejmost, jakou je sedlovka, ovšem při výběru nového kola či vylepšování toho starého můžeme vhodnou sedlovkou ovlivnit mnoho faktorů.
U nového kola v první řadě sedlovkou doháníme těch několik chybějících milimetrů výšky rámu a naopak. Extrémně vysunutá sedlovka znamená až příliš nízký rám a v opačném případě bychom měli určitě sáhnout po menší velikosti.
Sedlovka má standardní délku 350 mm, hodně často se nasazují i verze dlouhé 400 mm. V rámu by měla být zasunuta alespoň pod svár horní rámové a sedlové trubky, aby se měla o co zapřít. Tedy alespoň 80 -100 mm hluboko, aby nedošlo k jejímu prohnutí a případnému poškození sedlové trubky. Sedlovky mají na svém těle vyznačenou hranici maximálního vysunutí, což je ještě bezpečná míra, než se materiál začne vlivem zatížení bortit. U atypických rámů bychom na toto ale neměli spoléhat a pokud máme svůj rám opravdu rádi, necháme v něm sedlovku bezpečně hluboko.
Délka je jedna věc, provedení zámku je ta druhá. Modely s dozadu umístěným zámkem jsou klasikou, která jezdce situuje více dozadu a tudíž mu umožní sportovnější posed. Zároveň toto provedení díky váze více vzadu nabízí i o něco výraznější propružení a tudíž i komfort. Ten je ale hodně závislý na zvoleném průměru odpovídajícím rámu, takže sedlovky 27,2 mm budou určitě pružnější než stále častěji používané 30,9 mm. Větší průměr ale znamená větší pevnost a bezpečnost a zároveň i vyšší tuhost rámu díky pevnější sedlové trubce.
Sedlovky s přímým zámkem jsou hlavně bikovou výsadou a sedlo je výrazněji v předu. Pro sportovnější posed je tedy třeba jej posunout v zámku více dozadu, což má za následek nerovnoměrné zatížení ližin, které se tak mohou při dopadu plnou vahou na sedlo ohnout. Při výběru tedy pozor, jak moc natažení chceme na kole sedět.
Nastavení sedla je díky jedinému šroubu u sedlovek se zámkem dozadu jednodušší a rychlejší. Ovšem neumožňuje tak přesné nastavení sklonu, jako sedlovky s přímým zámkem a dvojicí šroubů. Díky nim lze sedlo sklápět až neskutečně přesně a citlivě.
Komfort posedu můžeme kromě tvrdosti sedla zvýšit i sedlovkou. Stačí použít karbonové provedení, které samo o sobě díky pružnosti vláken nabízí výraznější absorpci otřesů, než dural. Karbonová sedlovka sice nemusí být vždy lehčí, než duralové provedení, to je kvůli bezpečnosti, ale má právě schopnost více pružit.
Kvůli propružení je karbonová stěna dostatečně silná, aby nedošlo k jejímu zborcení. V místě dotažení objímky je totiž namáhání materiálu největší a vlivem pohybu pod zatížením dochází právě zde k nejčastějšímu poškození. Objímku karbonových sedlovek tedy nelze dotahovat takovou silou, jako u duralového provedení. Zároveň se karbonové sedlovky před zasunutím nemažou, aby nezajížděly. Proti tomu se používá i speciální „antivazelína“, která zvyšuje tření a sedlovce tak brání v zajíždění. Naproti tomu duralovou sedlovku mažeme vždy, aby v rámu nelupala, nebo nám tam nezarostla.
Při výběru sedlovky tedy musíme dát pozor na přesný průměr, odpovídající délku a samozřejmě na nám vyhovující provedení zámku. Zda zvolíme dural či karbon je jedno, protože ceny dražších duralových a levnějších karbonových provedení jsou dnes hodně podobné a rozdíl tedy bude hlavně v pohodlí. To lze navýšit ještě použitím odpruženého provedení, ale o tom až jindy.
(red)
Domácí značka Insportline má doslova obrovské spektrum, co se týče nabídky sportovního vybavení. Kromě ochranných cyklistických pomůcek a…