Revoluční technologie nazvaná MIPS (Multi-Impact Protection System) činí přilby švédské značky POC naprosto unikátními z hlediska nabízené bezpečnosti. Tato technologie v podstatě napodobuje chování mozku v naší lebce, kde je volně uložen v mozkomíšním moku a v případě nárazu dojde k jeho mírnému pootočení. Logicky je tak síla, jíž je mozek při nárazu vystaven, mnohem lépe rozložená, než kdyby byl v hlavě uložen napevno. Stejně tak přilby POC s technologií MIPS jsou konstruovány tak, že při šikmém nárazu dojde k jejich pootočení na hlavě, a to prostřednictvím vnitřní tenké vrstvy, jež je v bezprostředním kontaktu s naší hlavou. To je samozřejmě bráno jako další přidaná funkce, kdy samotná přilba s nadstandardními deformačními zónami funguje samozřejmě standardně – tedy pro ztlumení přímého nárazu a jeho rozložení do co největší plochy.
Tolik tedy k technologii MIPS, kterou značka POC používá u svých topmodelů. My jsme otestovali to nejlepší, co švédský výrobce nabízí all mountain jezdcům, a sice přilbu Trabec Race MIPS, splňující ta nejpřísnější kritéria na bezpečnost. Její specifický tvar s atypicky vysokou zadní partií totiž chrání podstatně větší část hlavy, než jsme u enduro či AM modelů zvyklí. Hloubka skeletu je navíc dalším z prvků, jež se zasloužily o skvělé usazení na hlavě, a vše je korunováno celkovou robustností s řadou výztuh a pokrytím prakticky celého povrchu přilby pevnou skořepinou. Vzhledem k faktu, že máme před sebou skutečně maximálně dimenzovanou bikovou přilbu, u níž skořepina přesahuje do vnitřních prostor skeletu, považujeme celkovou hmotnost 350 gramů (včetně štítku) za příznivou. Samozřejmostí je výrobní technologie In-mold, tedy jednodílné provedení aramidem a kevlarem vyztužené skořepiny s tvrzeným jádrem z EPS pěny. Sice je nutné se smířit s lehce podprůměrným odvětráním pomocí šestnácti průduchů, ale o ventilaci zde konstruktérům primárně určitě nešlo. Mechanismus pro nastavení vnitřního obvodu nabízí výškovou regulaci a celkem snadné seřízení, jež ale vyžaduje obě ruce. Nám by vyhovovalo, kdyby se dal posunout ještě více dolů na zátylek, než kde je jeho krajní spodní pozice, ale to je spíše drobnost. Pečlivost výrobce je patrná z výstelek, jež dobře rozkládají tlak a vyznačují se antibakteriální úpravou pomocí iontů stříbra.
Testovaný AM topmodel značky POC musíme jednoznačně pochválit za naprosto bezchybné zpracování, za použité technologie, za uživatelský komfort a líbil se nám třeba i stavitelný štítek. Cena 6430 korun je sice poměrně vysoká, ale nabízené bezpečnostní prvky by ji mohly u movitějších uživatelů vyvážit. Vybírat je možné z trojice velikostí a několika barevných variant - konkrétně z bílé, černé či nepřehlédnutelné světle modré. A pokud byste chtěli přece jen nějakou tu korunu ušetřit, v nabídce je i tatáž přilba Trabec Race bez použití technologie MIPS.
(kad)
Značku 3F Vision známe především díky její velice široké kolekci brýlí, sportovních i čistě cyklistických. V nabídce 3F však najdeme také…
Stále ještě novotou vonící topmodel mezi silničními přilbami Giro jsme již před nějakou dobou představili, nyní přišla na řadu praktická…