V kategorii enduro přileb je švédská značka POC opravdu synonymem špičkového vybavení a její modely Kortal, Tectal nebo Otocon zdobí hlavy řady špičkových jezdců. Otestovali jsme cenově nejdostupnější provedení modelu Kortal, tedy variantu bez Mips systému, i tak stojící slušných 5590 korun.
Přilba s charakteristickým tvarem daným originálně střiženými ventilačními otvory a vzadu výrazně dolů protaženou partií je dostupná ve dvanácti barevných variantách a velikostech S (51-54 cm), M (55-58 cm) a L (59-62 cm). Testované emko rozhodně odpovídá svému značení a na větší hlavu jej díky spíše štíhlejšímu střihu nenacpete, takže hodně kulaté hlavy musí odpovídající velikost pečlivě vyzkoušet. In-Mold konstrukce s na pohled dělenou, ale přitom jednodílnou skořepinou je pečlivě provedená, skořepina pak kryje i spodní okraj přilby až na vnitřní stranu. Stahování na hlavě zajišťuje celoobvodový pásek s regulačním kolečkem vzadu, kde lze mechanismus vertikálně nastavit ve třech pozicích. Tady je asi jediné omezení, jelikož hodně dolů protažená zadní partie částečně kryje přístup k regulačnímu kolečku v jeho nejvíce zasunuté pozici, dvě zbylé už nabídnou lepší ovládání. Případný culík pak musí vést vždy až pod mechanismem, prostor na průchod je malý. Rozložení tlaku na hlavu je díky delší přední výstelce příkladné, rovněž temenní výstelky, jež jsou její pevnou součástí, jsou komfortní, takže to celé spolu s větší plochou zadního mechanismu čelenky nedává o sobě ani při větším stažení téměř vědět. Když k tomu přičteme až nadstandardní hloubku přilby, je usazení na hlavě opravdu dokonalé. Vše jistí popruhy spojené pod ušima plastovou sponou do většího rozestupu, klasická přezka pod bradou má pak jen tenké krátké polstrování.
Masivní štítek je výškově nastavitelný, přičemž má technologii bezpečnostního odlomení, kdy se v nejvyšší pozici nárazem umí jednoduše oddělit, aby se nezničil, případně zbytečně neohrozil jezdce. Ve spodní pozici je lehce ve výhledu, v těch zbylých čtyřech o něm nevíte a v nejvyšší se pod něj do výjezdu vejdou i sjezdové brýle, ačkoliv u rozměrnějších modelů bude vhodnější usadit je na helmu spíš opačně, tedy dozadu. Jejich pásek vám ale štítek z držáků nevyhodí, máme odzkoušeno, tedy bez obav. Co se týká kontaktu horní obruby sjezdových brýlí a spodní hrany přilby na čele, záleží hodně na velikosti brýlí. Stažená přilba se ale nesklápí dolů, takže postupné „ťukání“ do brýlí by v případě vzájemné kompatibility nemělo hrozit. Při nasazených brýlích pak jejich pásek sedí mezi ventilačními otvory, takže nebrání proudění vzduchu, které je díky vnitřním kanálkům a nasávacím otvorům i dole na čele až nadprůměrné a ventilace je díky sedmnáctce průduchů velice silnou stránkou této přilby.
Neprůstřelné usazení na hlavě, míra ventilace, výklopný a „samooddělitelný“ štítek nebo zakomponovaná bezpečnostní technologie Recco, aby vás v případě nehody někde v terénu našli, to jsou všechno pozitiva a výhody. K tomu pak ještě bezpečnostní certifikace pro elektrokola, takže tady pro svoji hlavu asi nemůžete udělat víc. Tedy můžete, když si pořídíte stejný, o 1300 korun dražší model Kortal Race Mips s technologií chránící mozek lépe proti rotačním rázům.
(už)
Už jsem měl možnost otestovat kompresní lýtkové návleky nebo nízké kompresní ponožky od domácí značky Royal Bay, ale v jejím portfoliu je…
Co se týká cyklistické „chemie“, je na tom švýcarský výrobce Motorex opravdu dobře, protože díky zkušenostem z motocyklů a automobilů…