Přilba Kortal je jednou z důležitých novinek POCu pro letošní sezónu a je určena pro enduro či trailové jezdce, má ovšem rovněž certifikaci pro elektrokola. V prvé řadě ovšem byla navržena pro agresivní terénní jízdu, kde je její hlavní úloha. Orientace na maximální bezpečnost jezdce je znát z každého detailu, tedy jak z hloubky skeletu a zadního snížení až na zátylek, tak z celoplošného pokrytí extra pevnou skořepinou, přesahující přes spodní okraj do útrob přilby. Především však nemohou chybět výrazně dimenzované deformační zóny, s důrazem na ochranné zóny kolem spánků a zadní části hlavy. Současně helma nabídne více než slušné odvětrání, v dané třídě nadstandardní – design je navržen tak, aby pásek od brýlí nepřekrýval žádný z ventilačních otvorů.
Řešily se ale i mnohé další detaily, Kortal například disponuje bezpečnostním prvkem v podobě odlamovacího štítku. Ten se při nárazu automaticky odlomí, aby předešel zranění krku. Polohovatelný štítek si navíc můžeme posunout hodně vysoko a umístit pod něj sjezdové brýle. Upínací systém s klasickým nastavením vnitřního obvodu pomocí kolečka využívá tenkou celoobvodovou čelenku, přičemž mechanismus na zátylku je vertikálně polohovatelný ve třech přednastavených pozicích, a to s celkovým rozsahem cca dva centimetry. Prostě maximum pro náš komfort.
Hmotnost přilby v testované velikosti M/L je 370 gramů, větší velikost XL/XXL je o dvacet gramů těžší. Hmotnostně tak Kortal patří k průměru své třídy. Velkou pochvalu od nás získává za usazení na hlavě, kdy kombinace hlubokého skeletu a luxusně provedených výstelek zajišťují perfektní pocit, a to i v případě, máme-li třeba při pomalé jízdě do prudkého kopce helmu rozepnutou. Vyhovovalo nám také provedení tenkých řemínků, pod nimiž se jezdec zbytečně nepotí, a které disponují pevně nastavenou předozadní pozicí. Tudíž se nemůže stát, abychom měli přilbu Kortal na hlavě nevhodně usazenou. Míra odvětrání, zajištěná sedmnácti rozměrnými otvory, mile překvapila, na takto masivní přilbu je proudění vzduchu kolem hlavy výrazně nadstandardní a čelním průduchům nepřekáží ani vyklopení či naopak sklopený štítek. Jedničku s hvězdičkou získává POC za preciznost zpracování, tedy za provedení in-mold technologie. Nikde nenajdeme sebemenší otřep materiálu, ani uvnitř jednotlivých průduchů, přechod tvrzeného polystyrenu do skořepiny je vždy dokonale čistý.
Naším testem prošla dostupnější verze helmy, bez technologie MIPS, jíž však můžeme u Kortalu také využívat, byť s určitým příplatkem. Cena testované varianty je 5590 korun a vybírat můžeme z celé řady barev – z pro značku POC typické oranžové či bílé, ale rovněž z decentní šedé, černé nebo třeba vínové, vždy v matném provedení a se štítkem v totožném odstínu. Ještě luxusnější verze Kortal Race MIPS vyjde na 6890 korun.
Samotný POC doporučuje zkombinovat přilbu Kortal s brýlemi Devour, jež jsou taktéž jednou z letošních, čistě bikových novinek. Jak už jsme u této značky zvyklí, brýle disponují extra rozměrnými jednolitými zorníky pocházející od společnosti Karl Zeiss, konkrétně s technologií Clarity zostřující obrysy a zvýrazňující barvy. K tomu brýle využívají stavitelnou délku nožiček, odvětrání v horní části výměnných velkoplošných skel a také speciální úpravou Ripel proti jejich znečištění, mlžení či poškrábání. Velká plocha zorníků zde ale není jen pro parádu, hlavním požadavkem bylo nulové omezení našeho výhledu s optimálním periferním viděním, tak důležitým v technickém terénu, zvlášť pokud na trati nejsme v daný okamžik sami. Cena brýlí včetně výměnných čirých skel je 6790 korun, samostatné náhradní zorníky vyjdou na 2190 korun.
(kad)
Rozměrné velkoplošné zorníky a výrazný rámeček, taková je současná móda nejen v silničním profipelotonu, ale už i na závodních XC tratích…
Inspirace úspěšnou přilbou Toltec přinesla nový model Icon ve stejně propracovaném, ovšem ekonomičtějším provedení, takže jsme jej…