Moderní hranaté tvary masivního skeletu, štítek zvednutý nahoru a pod ním usazené sjezdové brýle, to vše pak zajištěné k hlavě přes mezičlánek v podobě pohyblivé vložky Mips, tak taková je enduro přilba MET Roam, topmodel značky pro enduro.
Jistě MET má v zásobě ještě univerzál Parachute s odnímatelným chráničem brady, ale Roam je agresivním kouskem pro ty, kdo náustek nepotřebují, nebo tam, kde to předpisy pro enduro závody nevyžadují. Masivní skelet s výraznou hloubkou nabídne hned trojité provedení skořepiny, která kryje vrchní část, menší týlovou partii, pak samozřejmě spodní okraj s přesahem až dovnitř. Štítek patří k nejdelším na trhu, ovšem jeho možnost vyklápění na hliníkových čepech dovolí pohodlně pod něj usadit sjezdové brýle při výjezdech na start erzet a navíc ukrýt popruh brýlí na stranách mezi zdvojené rameno. Díky vnitřnímu Mips systému pak přilbu jistí k hlavě výstelky na pohyblivém základu, jenž umožní přes pružné spojení se skeletem vychýlení v případě nárazu a zamezí tak nežádoucím rotačním silám způsobující těžká poranění. Vnitřní kostra Mips nese výstelky a je částečně pohyblivá, ovšem jisticí celoobvodová čelenka je pevně spojena se skeletem a dobře dostupným kolečkem vzadu umožňuje pevně zajistit přilbu na hlavě, navíc s možností výškového nastavení zadního mechanismu ve třech pozicích.
Testovaný kousek v největší velikosti L (58-62 cm) ukázal trochu vyšší hmotnost 395 gramů, což je enduro standard a rovněž cena 4900 korun, která sice není z nejnižších, ale za špičkový model s Mips je odpovídající.
Za tyto peníze ale získáme přilbu, která dokonalým designem doslova bije do očí a v reálu nabídne tak přesvědčivý výkon, že právem patří mezi top produkty, takže to budou dobře investované peníze. Usazení na hlavě je vyloženě příkladné a hloubka skeletu nabídnutou porcí ochrany doslova uklidní. Chvilku si zvykáme na „gumový“ projev Mips, takže trochu víc utahujeme kolečko mechanismu vzadu, což je trochu cítit, ale je to jen o zvyk a přilba prostě sedí dokonale jistě, jen je třeba si zvyknout ne ten nepatrný pohyb zajištěný pružností gumových spojů při rychlém cukání hlavou. Rozložení tlaku je díky počtu výstelek i pogumovanému rámečku vzadu optimální. Klasická spona a řemínky vycházející z otvorů na spodní hraně vše jistí, a přestože je masa materiálu opravdu výrazná, ani z čelní hrany nemáme dojem, že by nějak výrazněji omezovala ve výhledu. Dlouhý štítek pak rovněž není z těch, které by překážely v pozici, kdy jste ve sjezdu nalehnutí na řídítka, a tudíž nemáte hlavu moc zpříma. Jeho možnosti vyklopení jsou abnormální, takže když už vás sjezdové brýle na obličeji omrzí, můžete využít nadbytek prostoru pod štítkem a odložit je tam, samozřejmě s popruhem hezky schovaným mezi dvojdílným bokem štítku. To mimochodem ulehčilo i usazení brýlí na obličeji, kdy jsme popruh vzadu na týlu umístili trochu výš, pro lepší stažení spodní hrany brýlí k obličeji. Výškově si pak brýle s hranou přilby rozuměly a nestalo se nám, že by přilba seděla předním dílem svojí vahou na brýlích.
Usazení na hlavě je tedy na jedničku a ani hmotnost nás při delší jízdě neobtěžovala. U takto masivní přilby se logicky objevuje otazník nad ventilací, jenže ani v tomhle směru Roam nezklame a dvacet ventilačních otvorů, další dva ve štítku a k tomu vnitřní kanálky zajišťující proudění vzduchu, tady jakákoliv připomínka není na místě a ventilací tenhle kousek zastíní i některé více trailově střižené modely. Vypadá to, že nešetříme superlativy, ale v případě Roamu kvalita stoprocentně odpovídá ceně. A pokud chcete maximum, tak v tomhle případě se vám jej dostane.
(už)
Model Aspire nabídne prakticky vše, co si od špičkových brýlí můžeme přát. A to včetně nepostradatelného stylu, byl totiž právě POC, komu…
Možná už vám přijdou ranní teploty pod deset stupňů trochu nepříjemné pro jízdu v kraťasech nebo návlecích přes kolena a začínáte uvažovat…