Vedení řadicích lanek a bowdenů může kombinovat lanko s teflonovým povlakem, nerezové lanko, broušené lanko, měkký spirálovitě točený bowden, oplétaný bowden, přímý řadicí bowden, případně si můžeme pořídit bowden z duralových článků s trubičkou od řadicí páčky až po přehazovačku.
Možností je spousta, zastánci klasiky však nedají na standardní tuhý bowden dopustit, protože je cenově dostupný a jeho výměna je snadná. Navíc pokud jej táhneme vcelku, životnost systému je výrazně delší.
My jsme otestovali komplet bowdenu, řadicích lanek a koncovek Clarks Pre Lube Gear Kit, což je kompletní sada pro řazení na silniční nebo horské kolo od anglického výrobce Clarks.
Ten nabízí několik typů bowdenů i lanek, ať už s teflonem, v nerezu nebo s různě barevnými bowdeny. Námi testovaná sada se dodává v kompletu za 299 korun a bezpečně vystačí na jedno kompletní vedení bowdenu vcelku k přehazovačce a dělené vedení k přesmykači.
Základem jsou nerezová lanka s velmi jemným splétáním a letovanými koncovkami na obou koncích, takže kleště na lanka jsou nutností a pozor, aby se nám lanko ještě před nasunutím do bowdenu neroztřepilo. Toto provedení je u řadicího lanka trochu zbytečné. U brzdového, kde je na jednom konci váleček napříč pro MTB páku a na druhém podél pro silniční páku, je to pochopitelné a praktické.
Bowden má přímé splétání, podobně jako řadicí bowden Shimano, ovšem proti němu je nepatrně měkčí a poddajnější. Samozřejmě vnější úprava ze stříbrného opletu není kovová, ale jde o tkaninu, která je proti oděru krytá vnější průhlednou plastovou vrstvou. Vnitřní teflonová trubička by měla mít speciální povrchovou úpravu, zmíněné předmazání, která jí zaručuje vyšší kluznost lanka uvnitř.
Montáž je standardní, součástí balení jsou nerezové koncovky bowdenu s délkou 17 mm, které mají uvnitř výrazně zesílenou koncovou část a v ní ještě plastovou vložku proti případnému zajíždění jednotlivých lanek splétaného základu bowdenu. Bowden je tedy uvnitř perfektně zajištěný, navíc plastová vložka má malý vnitřní otvor, takže dovnitř nepustí tolik nečistot.
Během testování jsme nezaznamenali nějaké výrazné výchylky v řazení vzniklé usazováním bowdenu v koncovkách nebo případným protažením lanka. Pohyb lanka uvnitř byl naprosto plynulý a hladký. Díky pružnosti se bowden velice osvědčil na celoodpruženém kole, kde tvrdší provedení trochu trpí, tuto pružnější verzi tak lze lépe uchytit na kritických místech.
Nejde o speciální utěsněný systém, takže záleží pouze na majiteli, zda bowden natáhne pro jistotu vcelku, nebo vsadí na kratší životnost děleného bowdenu. Odolnost vůči nečistotám ukáže až extrémnější počasí, za standardních blátivých i suchých podmínek najetá čtyřstovka kilometrů zatím neukázala žádné vady, jen slabý průnik nečistot u koncovek, což je standard.
(už)
Plusy: ohebnost, koncovky bowdenu
Minusy: dvě koncovky lanka
Produkty americké značky Parlee, které budou pravděpodobně známé především vyloženým cyklistickým fajnšmekrům a gramhoničům, jsou od…
A je to tady, milí čtenáři, elektrifikace a ekologie oficiálně dorazily i k nám do Cykloservisu. Sice již nějaký ten rok sledujeme vývoj ve…