Vyrazit na celý den do terénu a nebrat si s sebou batoh. To znamená sbalit nářadí a duši a také třeba návleky a větrovku do brašny. Sice lze nacpat dost věcí do kapes dresu, ale to nevypadá zase moc efektně, navíc se záda pod nákladem dost potí. Takže přichází na řadu objemnější brašna pod sedlo nebo do rámu. Zkusili jsme porovnat dvě rozdílná provedení brašen firmy Sport Arsenal, nakolik bude účelné jejich využití pro daný jednodenní výlet a jak praktické budou v určitých situacích.
Pod svícnem, ale i pod sedlem je toho nejméně vidět, takže začneme typem 511, což je podsedlovka s objemem až 1,5 litru. Je určena pro speciální a náročnou cykloturistiku a její cena je 258 korun.
Je vyrobena z voděodolného materiálu s vnitřní plastovou výztuhou a pogumovanými bočnicemi. K sedlu a sedlovce se přidělává pomocí dvojice pásků s přezkou a suchým zipem. Vnitřní objem lze regulovat posunutím dna pomocí zipu. Na čelní straně nechybí výrazný pruh reflexního materiálu, na spodní straně je ještě jedna kapsa na zip, do níž se vejdou třeba doklady nebo návlek přes brašničku, který je její součástí, stejně jako sada nářadí a lepení.
Při využití maximálního objemu jsme dovnitř naskládali postupně duši, telefon, peněženku, přiložené nářadí a také větrovku. Navíc zbylo místo i na dvě tyčinky a dlouhé návleky na nohy. Ochranný návlek na brašnu jsme nacpali do spodní kapsy a zdálo se, že dovnitř by se ještě dvě tyčinky vešly. Využití prostoru tak je opravdu perfektní, protože brašna zvětšila svůj objem hlavně na výšku, takže pod sedlem nijak jezdce neomezila, ale umožnila mu vézt vše, co přes den potřeboval. Pokud bychom vynechali peněženku a vzali pouze bankovky, bylo by možné vézt ještě další traťovku nebo nýtovač. Nám se celková hmotnost brašny a přiložených věcí vyšplhala na 1230 gramů, což pod sedlem není zase tak moc a na zádech by to zbytečně zaplnilo batoh jen z poloviny.
Nevýhodou je, že se do brašny nevejde mapa, takže je třeba jet známou trasu, nebo si ji prostě dát do kapsy dresu. Uchycení pod sedlem je díky dvojici pásků poměrně jisté, takže brašna o sobě dá vědět pouze v hodně rozbitých sjezdech. Nicméně pásky lze výrazně stáhnout celou brašnu, takže drží jistěji a uvnitř se nic nepohybuje. Bohužel díky menšímu vstupnímu otvoru se v případě defektu nedostane jezdec přehledně ke všem věcem uvnitř, ale bude muset všechno postupně vyndat ven.
Trojúhelníková brašna do rámu patří tak nějak spíše cykloturistům než sportovně založeným bikerům, nicméně i ona si svoje místo zaslouží. V první řadě je omezená velikostí rámu a jeho slopingem. Do rámu 22 palců se bez problémů vejde rozměrnější brašna, ještě zbude místo pro košík na spodní trubce, malé rámy ovšem přijdou o košík, případně tuto alternativou nemohou využít. Při výběru brašny tedy musíme zohlednit hlavně velikost rámu a kombinaci s košíkem na bidon. O atypických či celoodpružených rámech ani nemluvě, tam tohle provedení většinou nejde.
Brašna 503 je nejmenší z rámových brašen Sport Arsenal a svým objemem 1,2 litru je v těsném závěsu za podsedlovou konkurentkou. Je ze stejného materiálu a modelové řady, její cena je 205 korun. K horní trubce se upevňuje trojicí pásků na suchý zip, k sedlové pak jedním. Na obou stranách má zip s jezdci s poutky a nechybí svislé reflexní pruhy. Dvojice kapes je rozdělená na hlavní úložný prostor a boční kapsu na doklady.
Dovnitř jsme postupně nacpali všechny věci jako do podsedlového provedení, ovšem s tím rozdílem, že vše se dalo mnohem lépe rozvrstvit díky většímu vstupnímu prostoru. Navíc do boční kapsy se celkem rozumně vejde i mapa, takže tak trochu plus. Omezení je tedy dané pouze rozměry rámu a košíkem. Co se týče nějakého rachocení za jízdy, to zde při maximálním naplnění nehrozilo.
Ve výsledku je tedy menší objem nakonec díky přístupu lépe využitelný a v případě defektu se jezdec dostane k nářadí snáze, aniž by musel z brašny všechno vyházet. Navíc v rámu není brašna vystavena stříkající vodě a blátu. Je tedy na každém, jaké provedení zvolí, samozřejmě má-li k tomu odpovídající rám.
(už)
Nezadržitelně a neúprosně se blíží to pravé počasí, kdy konečně sednete na své kolo, které také netrpělivě očekává příchod toho pravého…
Historie firmy 4EVER BIKES se začala psát v roce 1991. V té době pracoval jeden ze současných spolumajitelů, Petr Brož, v obchodním…