Historie firmy 4EVER BIKES se začala psát v roce 1991. V té době pracoval jeden ze současných spolumajitelů, Petr Brož, v obchodním oddělení společnosti Koh-i-Noor Bílovec (Massag) zabývající se mimo jiné výrobou komponentů na jízdní kola, jako byly ocelové brzdové páky, brzdová a řadící lanka, bowdeny atd. Tehdy se v závodě objevil Hynek Dvořáček, bývalý vynikající cyklista a reprezentant, a došlo zřejmě k osudovému setkání, které položilo základ pro dnešní výrobu kol ve Studénce.
Předchůdcem dnešního 4EVERu byla společnost Cyklo Plus, založená právě Petrem Brožem a Hynkem Dvořáčkem, která začala vyrábět dnes už v podstatě neexistující produkt - klipsnové řemínky. Systém byl velmi jednoduchý, v týdnu po zaměstnání a o víkendech se zavřít do sklepa, stříhat pásky, montovat spony, balit a následně prodat. V počátečním rozvoji hodně pomohly právě kontakty Hynka Dvořáčka, protože jako první se do obchodů s kolařinou po revoluci pouštěli bývalí závodníci. Po vytvoření „obchodní sítě“ se aktivita firmy Cyklo Plus rozšířila o velkoobchodní distribuci téměř všeho v ČR vyráběného cyklo zboží. Takže se pravidelně minimálně jednou týdně vyjelo se starou kombi Dacií a přívěsným vozíkem na trasu z Ostravy do Velamosu Loučná pro pětikolečka, do šroubárny Marek pro dráty a niple, do ČZ Strakonice pro řetězy, do Favoritu Rokycany pro cokoliv, do Esky Cheb na výprodeje nadnormativních zásob, do Liberty Mělník pro díly, do Rubeny Náchod pro pláště a duše, do Velamosu Skuteč pro náboje atd. atd. Trasa čítající cca 800 km, patnáct zastávek, vše nakoupeno díky omezeným financím ve velmi malých množstvích, rychle prodáno a znovu na cestu… K dílům se s přibývajícími financemi dostaly postupně kola z Favoritu, která v té době patřila k nejžádanějším, a vyprodat jeden vagón plný kol byla práce na půl hodiny. Získat vagón kol z Favoritu byla ovšem práce dobrého obchodníka na týdny. Vše se nabalovalo, přišly první importy dílů z Itálie, Francie a později také z Asie.
V historii firmy mělo velký význam ještě jedno setkání, a to v roce 1992 s Janem Wolfem z Opavy, který pracoval v Německu u firmy Augusta na montáži kol. Společnost Augusta patřila v té době k největším cyklo firmám v Německu a zastupovala a prodávala především značku Wheeler. Při založení firmy Augusta ČR v roce 1993 pomáhal také Petr Brož a Jan Wolf byl první, kdo později externě začínal montovat kola pro firmu 4EVER. Odtud také zřejmě pochází myšlenka soustředit se na kola vyšší třídy s precizním způsobem výroby po vzoru německého trhu.
Velkoobchodů s cyklo díly přibývalo, ostatní firmy se postupně učily importovat z jiných zemí a trh se pro společnost Cyklo Plus postupně zmenšoval. Marže klesaly s narůstající konkurencí a hledala se cesta, jak dál. Vše bylo jasné při pohledu na skladové zásoby – máme vlastně všechno, z čeho se dá sestavit kolo...! Je rok 1997 a vymýšlí se název pro vlastní značku kol. Trh je poměrně přeplněný a chce to něco, co si lidé rychle zapamatují. Spojení číslice a písmen opravdu takto zafungovalo. Kdokoliv viděl název 4EVER jednou nebo dvakrát, tak si jej pro jeho zvláštnost zapamatoval. Velkoobchod s díly stále ještě dobře funguje a kola se mají vyrábět pouze v „mrtvé sezóně“, kdy krom úklidu není téměř co dělat. Vzniká nultá série kol 4EVER čítající 8 modelů, postavená výhradně na ocelových rámech od firmy Gipiemme Iscaselle z Itálie. Montáž zajišťuje externě Jan Wolf a vyrobí se něco kolem 1600 kusů, které se poměrně rychle vyprodají. Zdá se, že by to mohlo fungovat. Na rozjezd většího objemu výroby je však potřeba také větší obnos peněz. Banka požaduje záruky a odmítá úvěrovat fyzickou osobu. Původní spoluzakladatel Hynek Dvořáček firmu již dříve opustil a v roce 1997 vzniká společnost 4EVER, s.r.o. jejímiž spolumajiteli jsou bratři Petr a Radim Brožové.
Od této chvíle, jak se později ukáže, dochází k omezování velkoobchodu s cyklo díly a vše se postupně soustředí na montáž kol výhradně střední a vyšší třídy. Od nulté série osmi modelů kol z roku 1997 uplyne 12 let, je rok 2009 a ve Studénce se vyrábí více než 60 000 kol ročně. V nabídce je více než 350 modelů pro devět různých značek a denní kapacita v hlavní sezóně je 500 vyrobených kol… Z původních šesti zaměstnanců je šedesát a firma třikrát změní místo působnosti, protože do stávajících prostor se jednoduše nevejde.
Snad jediné, co se nezměnilo, je původní myšlenka - soustředit se na kvalitní výrobu kol vyšší třídy. Jako jedna z mála výrob kol na světě pokračuje firma 4EVER i dnes v montáži na stojanech. Důvod je jediný – snadná kontrola kvality. Každé kolo, každý rám je tak trochu originál. Pokud se všechna kola mají smontovat kola v nejvyšší možné kvalitě, nelze dát pracovníkům na každou operaci pár vteřin. U některého rámu je potřeba zdržet se prostě déle, občas upravit závit nebo začistit brzdový pivot a podobně. Na tohle není na páse čas, a i když má zaměstnanec možnost odložit kolo mimo linku, z převážné většiny se tak neděje.
Pásová výroba mnohdy znamená „navěšet“ komponenty na rám, oni už si s tím v obchodech nějak poradí. Montáž kol z pohledu 4everu znamená, že obchodník stráví s předprodejní přípravou minimum času, jenž je především v hlavní sezóně tak drahý.
V roce 2005 firma podepsala kontrakt na výrobu skládacích kol pro firmu Dahon. Montuje pro tohoto leadra na světovém trhu skládacích kol velké množství kol, která se prodávají mimo jiné také přes dealery jachet, karavanů a multivanů. Ti vyžadují, aby na kolo před samotným prodejem nemuseli ani sáhnout, a tomu jsou tomu přizpůsobeny komponenty. Montáž musí být jednoduše stoprocentní.
Téměř polovina produkce firmy 4Ever Bikes míří na evropské trhy, především do Německa, Holandska, Dánska, Rakouska, Španělska, Polska a Řecka. Již jen malou část produkce tvoří kola vlastní značky 4EVER BIKES, která se ovšem také dodávají na trhy v Německu, Polsku, Slovinsku, Chorvatsku, Litvě, Lotyšsku. Značka 4EVER se zaměřuje dlouhodobě na prodej kvalitních kol a v roce 2009 s Exclusive Collection vstoupila do kategorie top biků. Tuhé a lehké celokarbonové rámy s jednoduchým systémem odpružení, na nějž závodníci pějí jen samou chválu, dává tušit, kam má značka 4EVER namířeno.
Při výrobě a vývoji rámů lidé z firmy 4EVER spolupracují s nejlepšími továrnami a odborníky v Asii i v Evropě. Jsou schopni nabídnout vývoj vlastních a unikátních rámových konstrukcí sledující poslední trendy včetně následného precizního testování na hydraulických strojích. Jako montážní závod má 4EVER po více než deseti letech opravdový zvuk. Od roku 2003 se firma každoročně prezentuje vlastním stánkem na největší světové výstavě kol Eurobike v německém Friedrichshafenu. Mimo kvalitní montáž firma staví také na seriozních a dlouhodobých vztazích jak s dodavateli, tak se svými zákazníky.
Nemalý objem peněz firma investuje také do cyklistického sportu. Je hlavním sponzorem silničního kritéria Memoriálu Jana Veselého, který se jezdí od roku 2004 v Ostravě a v loňském roce byl posledním závodem a vyvrcholením Českého poháru. Od roku 2007 firma sponzoruje vlastní tým 4EVER Cyklo Bulis, kde se snaží pracovat především s mládeží, což je vhledem k současným podmínkám smluvní vázanosti jezdců v mladších kategoriích tak trochu sisyfovská práce. Ti nejlepší se totiž následně rozprchnou do týmů, které si mnohdy udržují jednoho až dva elitní jezdce a vše začíná s výchovou dalšího závodníka nanovo. Firemním jezdcem 4EVER je také několikanásobný Mistr republiky a v současné době zřejmě nejlepší sjezdař v ČR Adam Vágner. Firma podporuje také velmi originální projekty, jako byl první sjezd hory Kilimandžáro v roce 2007 a především expedice Víti Dostála PanAmericana. Víťa na skutečně sériově vyráběném crossovém kole Credit v ceně kolem 15 000 korun odjel na přelomu let 2006 - 2007 za 223 dnů přes 26 000 km na trase z Aljašky až na samotný nejjižnější bod Jižní Ameriky.
Jaký bude další vývoj 4EVERu? Na to se těžko odpovídá. Když firma s výrobou začínala, bylo jejím cílem smontovat 35000 kol za rok. Dnešní čísla znáte. Díky zaměření na vyšší kategorie kol se jedná o skutečně velký objem financí, který je potřeba pečlivě hlídat a uvážlivě investovat. Vývoj především v posledních pěti letech byl opravdu dramatický a vedení firmy slíbilo lidem dva roky stabilizace a nenavyšování produkce, aby bylo možné vše zvládnout. Mnohé už se podařilo a tak je potřeba podívat se dál. Nikdy nebylo cílem 4EVERu honit se za objemem výroby a vždy byla a bude určující kvalita nejen výroby, ale také servisu, který společnost nabízí. Dva roky stabilizace budou pomalu pryč a další rozvoj firmy by na sebe neměl nechat dlouho čekat.
Silniční kolekce značky Author nabízí hned dvojici modelů s kódovým označením 5500, a sice verzi CA5500 s celokarbonovým monocoque rámem, a…
Určitě to znáte. Přijedete domů z vyjížďky a na dvorku za barákem opřete svého dvoukolého miláčka o drsnou zeď a jdete na ještě teplý…