Značka POC, takové Ferrari mezi přilbami, nám udělala radost. A sice tím, že v době, kdy se mnozí prestižní výrobci snad i navzájem předhánějí, kdo z nich udělá méně odvětranou aerodynamickou helmu, tak POC přišel s extra lehkým, dokonale ventilujícím modelem, určeným primárně pro závodníky a fajnšmekry. Ať už z řad silničářů nebo jezdců cross-country. Ventral Lite váží rovných 198 gramů v prostřední velikosti M – a to se nejedná o katalogový údaj, ale o námi navážený! Úplně vidíme perfekcionistické konstruktéry POCu, jak se snaží ty dva gramy ještě někde zredukovat, aniž by to mělo sebemenší dopad na pevnost, bezpečnost i design…
Takže, jaký je nový Ventral Lite? Pokud se někdy zamýšlíte nad tím, proč stojí špičková přilba tolik peněz, tak topmodel značky POC vám dá odpověď okamžitě po usazení na hlavu. Příjemnější helmu jste ještě na hlavě nejspíš neměli, vůbec o ní nebudete vědět. To má na svědomí nejen dokonalý vnitřní tvar a nízká hmotnost, ale i propracovaný upínací systém a sestava výstelek. U POCu se šlo s minimalismem i důrazem na odolnost tak daleko, že boční pásky systému pro nastavení vnitřního obvodu, připnuté ke skeletu v oblasti spánků, nejsou ve skutečnosti pásky, ale tenoučká ocelová lanka s plastovým povrchem.
Jenže tato novinka nemá být pouze o nízké váze a ventilaci, ale přestože to na první pohled asi není patrné, tak má nabídnout i perfektní aerodynamiku. Ta není zajištěna „aero“ vnějším tvarem, jako u mnoha konkurenčních modelů z kategorie top helem, ale tvarováním průduchů a jejich vnitřním propojením. POC jednoduše pracuje s tím, že vzduch je zpředu veden vnitřkem skeletu, namísto aby jej obtékal. Aerodynamiku má zlepšovat takzvaný Venturiho efekt, založený na využití specificky upravených podélných kanálků vedoucích vzduch. Venturiho efekt zvyšuje rychlost proudícího vzduchu uvnitř helmy, tudíž přilba při jízdě prochází vzduchem s menším odporem. Navíc široké vnitřní kanálky, vedené podélně mezi jednotlivými rozměrnými průduchy, znamenají luxusní odvětrání. Jde o jednu z nejlépe větrajících závodních helem na trhu, v tomto ohledu, a nejen v něm, by mohl být Ventral Lite brán jako měřítko.
Z hlediska konstrukce a hlavně tvaru má novinka hodně společného s dosavadními topmodely. Za prvé na ni okamžitě, během zlomku vteřiny poznáme, že je to POC, což je určitě dobře – charakteristické rysy a čtyřhranné tvarování průduchů zde nechybí. A za druhé také pocitově hlubší skelet, který výborně obepne naši hlavu, nás nenechá na pochybách, o jakého výrobce se jedná. Propracované je napojení řemínků pod ušima i zadní stavitelný mechanismus s možností velkého rozsahu jeho výškové korekce a s minimalistickým otočným kolečkem. Zajímavým prvkem, dokazujícím, jakou si u POCu dali práci s detaily, je třeba i napojení výstelek v oblasti čela. Aby bylo zachováno dokonalé proudění vzduchu, ale současně aby pot nekapal v létě jezdci do očí – proto je zde široká výstelka uchycena pomocí suchých zipů k velmi tenké, nic nevážící fólii, skrz níž prochází již jednou zmiňované velice tenké lanko. To nám obepne hlavu kolem dokola, nikoli pouze od spánků směrem dozadu.
Že se zde honily gramy, to dokazuje absence celoplošného vnějšího pokrytí skořepinou, s výraznějším odhalením šedého skeletu z EPS pěnoviny. Nicméně POC rozhodně v rámci odlehčování nic nepodcenil, všechny plochy a hrany, které mohou při pádu přijít do kontaktu například s vozovkou, jsou logicky pokryty pevnou, 0,5 mm silnou polykarbonátovou (in-mold) skořepinou a taktéž celý spodní okraj, a to s mírným přetažením skořepiny i do útrob helmy. Je tak maximálně předejito rozlomení přilby v případě tvrdého nárazu. Samotná masa materiálu, tedy stěna celého skeletu, odpovídá ostatním modelům POC. Dimenzované deformační zóny zůstaly zachovány, a to i přes orientaci na co nejnižší hmotnost. Nechybí pro POC typická „garáž“ pro zasazení cyklistických brýlí do průduchů, nechceme-li je mít právě na očích. Mimochodem, přilba byla vyvíjena paralelně s brýlemi Aspire, které najdete v samostatném testu. Horní část rámečku těchto brýlí je tedy na našem obličeji dokonale zarovnána se spodní hranou přilby.
Cena helmy Ventral Lite je 7390 korun, což odpovídá pozici topmodelu značky. V nabídce jsou velikosti S (50 – 56 cm), M (54 – 59 cm) a L (56 – 61 cm), vybírat je možné z několika barevných variant.
(kad)
Novinka v sortimentu značky Pells je určena na silnici i MTB a patří k minimalisticky pojatým přilbám, u nichž je kromě důkladné ochrany…
Současné trendy přejí stále větší ploše zorníků brýlí, což samozřejmě vede k lepší ochraně zraku, a rovněž to zajistí širší zorné pole,…