Batoh na kolo může mít různý objem, různý tvar, různé zádové systémy a řadu různých doplňků či detailů, ale co musí? Musí dokonale sedět, protože jinak bude jízda s ním jen otrava. Testoval jsem řadu batohů, některé seděly lépe, jiné zase lépe větraly na zádech, další občas daly pocítit větší tlak v některých partiích zad a jiné zase neměly ideální členění vnitřních prostor nebo naopak byly perfektní. Co napsat o testovaném patnáctilitrovém fluxu od domácí značky Pinguin? Nic! Protože když se zamyslím, co mi na něm vadilo, čím mě obtěžoval nebo jak seděl na zádech, vlastně mě napadá, že jsem o něm na zádech skoro ani nevěděl, že mě za jízdy nikdy neobtěžoval a veškerý obsah uvnitř byl perfektně dostupný díky členění prostor. To je asi ta nejlepší vizitka, ale to by asi bylo příliš stručné.
Víc jak dva roky vozím batoh Ace 27 od stejné značky, kam se vejde opravdu velký náklad a v zimě na něj i snowboard, jenže na kratší vyjížďky je tenhle masivní „chránič zad“ pro mé kolegy občas terčem vtípků o záchranném padáku uvnitř. Flux je jiný, je štíhlý, široký maximálně dvacet sedm centimetrů, má patnáct litrů, větší členění, víc technických detailů a na biking v trochu ostřejším stylu je vhodnější. Hlavním materiálem je Nylon Robic, jenž má vlákna 2,5krát odolnější vůči natržení než Nylon 6.0. Zipy jsou od japonského YKK a plastové spony od Nifco. Zádový díl s výškou padesát centimetrů nese jednak vnitřní všitou výztuhu pro pevný tvar batohu, ale hlavně dva polstrované panely podél páteře, vyplněné profilovanou pěnou a kryté řídkou síťovinou. Širší tvar nahoře na ramenou a plynulý přechod do ztracena dole na bedrech jsou pak hlavními „viníky“ naprosto dokonalého rozložení tlaku na zádech a spolu s vyšším bederním popruhem s výřezem uprostřed je batoh na zádech dokonale usazený a nemá tendenci nikde tlačit nebo poskytovat jakýkoliv diskomfort. Svůj díl na tom nesou i pohodlné ramenní popruhy s výškově nastavitelným hrudním popruhem, všechno pak se sponami pro jednoduché stažení délky popruhů dle výšky i „objemu“ jezdce. Řada poutek na ramenních popruzích slouží pro zajištění hadičky vaku na vodu či pro blikačku, bederní popruh má jednu kapsu na zip vpravo a masivní poutko na karabiny vlevo a na hrudním popruhu nechybí plastová píšťalka.
Na bocích batohu jsou dole dvě síťové kapsy třeba na bidony, nechybí popruhy pro stažení objemu či upevnění trekových hůlek nebo integrální přilby. Tu klasickou lze umístit do síťky, která je odnímatelná a upevňuje se do řetízkových popruhů na čelní straně. Nechybí reflexní poutko na blikačku nebo kapsa na zip s ukrytou pláštěnkou, ale to další už jsou prostory, kam lze umístit náklad. Hlavní prostor nejblíže zádům má jednu kapsu na hydratační vak a pod ní ještě jednu užší na chránič páteře. Ten je za 390 korun k dostání samostatně a je od SAS-TEC, samozřejmě s certifikací, díky čemuž je možné batoh využít jako chránič páteře při enduro závodech, kde je to vyžadováno. Pro hydratační vak jsou zde poutka na suchý zip a nechybí ještě jedna síťová kapsa na zip na drobnosti. Druhý hlavní prostor je o dost menší, ale i on má uvnitř ještě jednu kapsu na zip. Třetí a čtvrtá samostatná kapsa se zipem jsou na čelní straně batohu hezky nad sebou, takže lze náklad a drobnosti opravdu dokonale rozmístit, pro co největší přehlednost a rychlý přístup.
Vstup do hlavního prostoru je poměrně velkorysý a zip ve třech čtvrtinách obvodu nijak neomezuje. Chválíme poutka na jezdcích zipů tvořená sešitým páskem, který nemá tendence se nikde zachytit třeba o větvičku. Zato hlavní poutko nahoře, určené k přenášení batohu, svými rozměry skoro vyzývá k tomu, aby se jezdec se skloněnou hlavou někde zachytil za větev nad ním, tady bychom klidně ubrali pár centimetrů. Jinak ale není batohu opravdu co vytknout, tedy pokud někdo nebude namítat, že zipy nejsou vodotěsné a na čelní straně by mohlo být trochu víc reflexe. Ano, mohly a mohlo, ale je tu pláštěnka, vodotěsné zipy se časem stejně stanou propustnými a reflexi lze doplnit blikačkou. S ohledem na cenu lehce pod dva tisíce korun tohle klidně přejdeme. To hlavní je totiž dokonalý pocit z usazení batohu na zádech nebo z ventilace, obojí prostě bylo naprosto vynikající. Ať už při běžných vyjížďkách nebo třeba při celodenním testování na Trutnov Trails, kde ani na nových prudších úsecích nebylo nutné nějak extrémně dotahovat bederní či hrudní popruh. Batoh nemá tendenci hrnout se při sjíždění prudkých stěn s hlavou nad řídítky nahoru a útočit jezdci zezadu na hlavu třeba na skocích, sedí perfektně, ať už v ramenou nebo na bedrech. Prostě o něm ani nevíte, a to je asi ta nejlepší vizitka.
Pravidelný předsezónní či posezónní servis odpružení by měl být samozřejmostí vždy, pakliže jezdíme na horském kole trochu více a pružící…
Začneme neobvykle historkou, kterou jsme zažili. Krásná jízda Šumavou. Po dvou hodinách náhle skvělá hospůdka. Vonící párky, k pití …, však…