Pravidelný předsezónní či posezónní servis odpružení by měl být samozřejmostí vždy, pakliže jezdíme na horském kole trochu více a pružící jednotky tím pádem dostávají do těla. Nejen při každém přejetí nerovnosti či při dopadu ze skoku, ale ještě více se na jejich stavu promítne provoz v náročných podmínkách, tedy v blátě, či nedostatečná preventivní péče, do níž náleží jak pravidelná očista kola, tak impregnace stíracích kroužků. Profesionální mechanici, specializující se na odpružení, by jistě mohli vyprávět, jak uvnitř vypadá zadní tlumič se zcela zanedbanou údržbou, kdy nečistoty nebo třeba boční vůle v zadní stavbě rámu způsobily vydření povrchové kluzné vrstvy pístnice. O tmavém napěněném oleji, který zcela ztratil původní tlumicí schopnosti, případně o únicích tlaku takto zanedbané jednotky snad ani nemluvě. My jsme se vypravili na návštěvu do autorizovaného servisního střediska vidlic a tlumičů Fox, do společnosti Cyklo Švec v jihočeském Písku, abychom vyzpovídali zástupce značky na otázky problematiky servisu. Tedy na to, co konkrétně jejich zákazníci nejčastěji podceňují, dále na nejběžnější ceny servisních zásahů a na řadu dalších témat. Nebude chybět ani značka Marzocchi, která v současnosti spadá pod Fox a z hlediska použité techniky je s ním úzce provázána.
Možná se z následujících řádků dozvíte, že jste precizní uživatelé, nebo naopak, že si doslova koledujete o to, aby vámi používané jednotky pružení byly nenávratně zničeny. On je zde totiž poměrně velký rozdíl oproti ostatním součástkám kola – zatímco v případě kompletně ojeté sestavy pohonu lze dále jezdit a třeba jednou za sezónu při větším kilometrovém proběhu vyměnit vše naráz, v případě vidlice či tlumiče se takový přístup určitě nevyplatí. Za prvé budeme ochuzeni o jejich příkladnou funkci, citlivost či naopak imunitu vůči pohupování při záběru, za druhé riskujeme nenávratné poškození některé zásadní součásti, většinou značně drahé součásti. Měnit celek vnitřních noh či vnějších kluzáků se totiž může v extrémních případech vyšplhat pomalu k původní ceně celé vidlice. Nehledě na to, že u deset a více let starého modelu už nemusí být požadovaný díl na skladě. Také o tom a mnohém dalším bude naše povídání. Nyní již předáváme slovo českým zástupcům značky Fox.
Začněme běžným, tedy preventivním servisem vidlic a tlumičů. Po kolika kilometrech, případně hodinách provozu, doporučuje Fox servisní prohlídku, zahrnující výměnu tlumícího média, stíracích kroužků a dalších těsnění?
Fox doporučuje kompletní servis a inspekci, výměnu oleje a výměnu těsnění po 125 hodinách provozu, nebo jednou ročně. V případě intenzivního závodního používání, nebo častého provozu v nepříznivých podmínkách, je lepší udělat servis častěji. Není výjimkou, že například tlumiče používané pro závodní enduro či sjezd jsou servisovány třeba pětkrát ročně. Zjednodušeně řečeno, je to stejné jako u aut. Závodní vozy jsou také servisovány po každém závodu…
Dá se říci, v jakých cenových relacích se u nejběžnějších modelů přibližně pohybujeme?
Cena servisu vidlice se pohybuje přibližně od nějakých 2300 až po 3100 korun – podle konkrétního modelu. U tlumičů je to od 1500 do 3000 korun, u teleskopické sedlovky Fox pak 1900 korun.
Co vše uživatel riskuje, podcení-li takovouto pravidelnou servisní prohlídku?
Nedodržením servisních intervalů uživatel riskuje poškození nebo zničení odpružení, případně sedlovky, a také své zdraví. Pravidelný servis může odhalit například vnitřní poškození či prasklinu, které nemusí být bez rozebrání viditelné.
Český národ je specifický svým kutilstvím, někdy s tím souvisí slovo „bohužel“… Ani průměrně zručný domácí mechanik by do vidlic a tlumičů zasahovat jistě neměl?
Pokud nemá mechanik alespoň základní znalosti servisu odpružení, aby provedl běžnou provozní údržbu (doplnění mazacího fluidu do tlumičů, výměna tokenů, nastavení lockoutu a podobně), určitě by neměl do vidlic a tlumičů zasahovat.
Jaká specifika souvisí se servisem Foxu, vedle plnění oleje tlumičů dusíkem pod vysokým tlakem?
Kompletní prvotřídní servis vyžaduje kromě zkušeností a znalostí mechaniků především velké množství speciálního, většinou jednoúčelového nářadí, bez kterého se některé věci prakticky nedají udělat. Kromě toho je třeba například vakuová vývěva, elektronická zkoušečka tlumičů, kalibry na pouzdra, vyrážečky, a mnoho a mnoho dalšího...
Kompletně vybavený autorizovaný servis Foxu, případně i jiných značek odpružení – to tedy znamená přípravky, nářadí a náhradní díly za statisíce korun.
Ano, kromě běžných věcí jako jsou imbusy nebo šroubováky se používají k provedení servisu přípravky a speciální nářadí. Jejich pořízení je logicky velmi nákladné.
Pokud vám vidlici či tlumič zašlu či přivezu po sezóně, případně přes zimu, jak dlouhé jsou standardní čekací lhůty?
Záleží, co je pro koho konec sezóny, ale nejlepší čas na servis je přibližně od října do prosince, kdy je čekací doba týden až dva. Od ledna to může být dva, tři, někdy i čtyři týdny, ale vše záleží na aktuálním vytížení servisu.
V rozjeté sezóně je to jistě o hodně více.
Od dubna do září se doba nejčastěji pohybuje okolo dvou týdnů, největší frmol bývá v období leden až březen. Cyklisté vyrazí lyžovat a pošlou věci většinou na servis ve chvíli, kdy je nejméně potřebují.
Na jak staré vidlice či tlumiče máte jakožto autorizované servisní středisko náhradní díly běžně skladem? Případně na jak staré modely nabízí díly samotný Fox?
To je trochu těžké říct všeobecně, záleží na konkrétním modelu. Třeba se může stát, že budeme mít skladem těsnění na model 2010, ale na 2015 už ne. S mechanickými částmi to bývá složitějsí. Tam muže být problém sehnat některé díly už i na modely roku 2016. Obecně je ale řešitelné leccos – vše souvisí s tím, co Fox ještě podporuje náhradními díly, či čeho má (případně má naše servisní středisko) skladovou zásobu. V loňském roce například skončila ve Foxu podpora řady vidlic Evolution CTD O/C z roku 2013/14. Jejich majitelům jsme schopni nabídnout pouze výměnu celé patrony za novější model a základní servis gufer a spodních noh.
Mám-li ještě na kole 26“ vidlici Fox, třeba z roku 2010, podaří se u takto starého modelu udělat běžný servis?
Zase bude záležet na modelu vidlice a hlavně na jejím celkovém stavu, například bývají dost často vyšoupané nohy, následný servis vidlici už většinou nezachrání. Pokud bude vše v pořádku, měl by u vidlice jít udělat minimálně malý servis gufer a spodních noh.
Pakliže si pořídím nové kolo a v záruční době mám problém s vidlicí či tlumičem Fox, musím problém řešit s prodejcem daného kola, nebo mohu i na přímo s vámi?
Pokud nebude prodejce nebo značka kola vyžadovat reklamování přes ně samotné, je možné díl reklamovat přímo s námi.
Zabýváte se i „tuningem“ progresivity vašich vidlic? Jak nákladné či časově náročné je přidání tokenů do útrob vidlice?
Tuning pomocí tokenů je velmi jednoduchý a zvládne ho každý průměrně zručný mechanik. Stačí vypustit vzduch z vidlice, vymontovat víčko a nacvaknout či vycvaknout příslušný počet tokenů. Operace přinášející změnu progresivity nebude trvat více než pět minut a bude opravdu znatelná. Důležité je dodržet jejich maximální povolený počet, na což ale existují tabulky. Jeden kus tokenu stojí 99 korun a liší se barevně i průměrem pro jednotlivé typy vidlic.
Pokud si pořizuji již použitý zadní tlumič Fox – existuje nějaká databáze, podle které se pozná, z jakého rámu či kola tento tlumič pochází?
Všechny vidlice a tlumiče Fox od modelové řady 2013 mají na sobě nálepku, na které je takzvaný ID kód. Pokud tedy danou nálepku někdo z jakéhokoli důvodu nesloupl. V případě kódu jde o jednoduchou identifikační pomůcku, pomocí které lze v databázi přesně zjistit, o jaký produkt se jedná, a to včetně jeho vnitřního nastavení.
Pod vaše servisní a prodejní zastoupení spadají od předloňského roku také vidlice Marzocchi. Nakolik jsou používané součástky totožné/zaměnitelné s Foxem?
Fox a Marzocchi se od modelové řady 2019 vyrábí v jedné továrně. Použité technologie jsou obdobné, některé dokonce zcela totožné. Například patrony GRIP jsou s výjimkou horního ovladače shodné pro Fox i Marzocchi.
Logo Fox najdeme také na teleskopických sedlovkách Transfer. Jaká údržba je důležitá zde?
Doporučovaný servisní interval je stejný jako u vidlic a tlumičů, což asi hovoří za vše. Mnoho uživatelů posílá na pravidelný servis odpružení, ale na teleskopku zapomíná, což se pro ni může stát po delší době fatálním. Kromě toho lze v rámci servisu například i vymezit vůli, která v teleskopické sedlovce po čase vzniká, což spousta běžných uživatelů většinou vůbec neví.
Děkuji za rozhovor.
(kad)
Začneme neobvykle historkou, kterou jsme zažili. Krásná jízda Šumavou. Po dvou hodinách náhle skvělá hospůdka. Vonící párky, k pití …, však…
Americká takřka kultovní značka Lezyne má ve své nabídce samé chytré, luxusně provedené věcičky. Jednou z nich je třeba i pouzdro nazvané…