Pinarello DogmaXM
Svět se nezadržitelně mění a jakákoli jistota dostává stále znatelnější trhliny. Obloha bude jistě brzy zelená a tráva modrá, když už i Pinarello, tato doslova tradiční italská značka, nabízí celoodpružený devětadvacítkový bike. Model DogmaXM je ale jakýkoli jiný, jenom ne obyčejný. A i když si o některých jeho detailech myslíme, že jsou možná trochu samoúčelné a důvodem jejich zrodu byla primárně designová výjimečnost, jako celek dává tento bike smysl a především skvěle funguje. Aby také ne, když v námi testované specifikaci se sadou Sram XX přesahuje dvousettisícovou cenovou hranici.
O maratonském a XC zaměření vypovídají nevelké zdvihy - vpředu sto a vzadu devadesát milimetrů. Z našeho pohledu má však stroj celkem široké spektrum potenciálních uživatelů, od závodníků až po hobby jezdce, kteří se chtějí vozit na výjimečném kole umožňujícím vychutnat si i techničtější pasáže. V rámci maratonských kol totiž DogmaXM působí jistě i v tvrdším terénu, což rozhodně nebývá pravidlem.
Jump asymmetric!
Nový slogan firmy vystihuje kompletní odpružení i zachování myšlenky asymetrické konstrukce, tentokrát související především s uchycením tlumiče. Ten je posazen více na levou stranu rámu, přičemž horní vahadlo je sice symetrické, ale tlumič je do něho uchycen pouze z jedné strany. Podobný prvek se opakuje na spodním oku tlumiče - zde najdeme pomocí osmi šroubů zboku středového pouzdra přichycený frézovaný duralový nosník, opět držící tlumič pouze z jedné strany. Masivně se tváří hlavní čep, zasazený do výšky zubů menšího převodníku, do osy sedlové trubky. Na zadní stavbě už nenajdeme žádné další čepy, jednoduše se spoléhá na pružnost karbonu. Sedlové vzpěry jsou nad patkami zploštělé a suplují zde planžetu, v reálu se tedy bude zadní stavba chovat jako standardní kyvná vidlice.
Zajímavostí rámu je rozdvojení horní trubky před napojením na sedlovou. Duralová stahovací půlobjímka XPower jistící sedlovku je prvkem známým z již existujících hardtailů DogmaXC. Dalším typickým detailem je pryžový „nárazník“ (sloužící proti přetočení řídítek) zespodu dolní trubky nebo miniaturní spojovací duralové ramínko na spodním výstupku sedlových vzpěr. Nepřehlédnutelné je rovněž zapuštění vrchní hrany kónické hlavy pod úroveň horní trubky, čímž je možné dostat představec ještě níže. Nemohou chybět dnes takřka nepostradatelné pevné osy a vnitřní vedení bovdenů i hadice zadní brzdy.
Rychle v každém terénu
Hmotnost 10,8 kilogramu včetně pedálů je sama o sobě u devětadvacítky zárukou nadprůměrných jízdních výkonů. Není ale všechno jen o gramech, Italům se podařilo namíchat výrazný koktejl, který může zafungovat jako skvělý doping pro jezdce. V námi testované velikosti M bylo kolo až překvapivě živé a skvěle ovladatelné, mezi devětadvacítkami si dovolíme jeho jízdní projev zařadit na samotný vrchol. Stejně tak se povedlo naladit kombinaci nízké hmotnosti a tuhosti, odolnost vůči jakémukoli torznímu kroucení zde byla naprosto fantastická.
Přednastavený posed dovoluje precizní pilotáž, DogmaXM určitě není jen nudný závodní bike. Charakteristické jsou nízký předek a řídítka výrazně zahnutá k jezdci. Posed proto není zbytečně natažený, v reálu je však potřeba si na něj chvilku zvykat. Stoprocentně bychom jej neoznačili za cross-country klasiku, na čemž se podílí rovněž sedlovka s přímým zámkem. Citlivé reakce řízení přímo svádějí k vychutnávání si techničtějších pasáží. Zkrátka zde bylo minimalizováno vše kromě velikosti kol, což se odrazilo v točivosti i zmíněném posedu. Při posunutí těžiště dozadu a zabrání do pedálů se proto bike celkem ochotně zvedá na zadní a ovladatelnost se řadí k tomu nejlepšímu ve třídě. I přes použití největšího rozměru kol pod námi Pinarello příliš neprotestovalo dokonce ani proti bunny-hopu. Ke všem radovánkám, kdy jsou obě kola nad zemí, pak přispívá nízká hmotnost, přičemž jízdně působila DogmaXM snad ještě lehčí, než je zmíněných necelých jedenáct kilo. Samozřejmě to bylo maličko zkresleno i velkými 29“ koly, od nichž člověk tak trochu podvědomě očekává určitou neohrabanost, která ale v podobných cenových relacích naprosto pozbývá platnosti.
Ve výjezdech testovaný bike exceluje, ovšem podobně sebejistě působil na rychlých rovinatých tratích a ve finále i v točitých pasážích. Jezdec, který bude mít tendence naladit si jej spíše komfortněji, musí ale počítat s tím, že se v tvrdých sjezdech a při dopadech mohou pružící jednotky dostávat ke svému maximu. Na to jediné je třeba pamatovat. Jinak kolo nabídlo skutečně vysoký stupeň jízdního pohodlí a citlivost odpružení zkraje zdvihu je přímo balzámem pro pevnými rámy zdevastovaná záda.
Tlumič na námi testovaný předprodukční vzorek dodalo Marzocchi, konkrétně se jednalo o typ Roco. Sériové modely však budou spoléhat především na osvědčený Fox CTD se superkluzkou povrchovou úpravou Kashima. Ta je přítomna i na vnitřních nohách přední vidlice Fox. Jediné, co nám zde chybělo, bylo dálkové ovládání tlumiče a přitažení jeho komprese. Vrozené sklony k pohupování zadní stavby pod šlapajícím jezdcem je CTD schopné minimalizovat, a když už vidlice disponuje rozměrnou ovládací páčkou na řídítkách, tak je trochu škoda, že současně neovládá i tlumič. Zkrátka jsme již zmlsaní nejen dálkovými ovladači, ale především „propedalem“, který však bude na sériové verzi s tlumičem Fox CTD přítomen.
Zrychlení je z velké části o kolech DT Swiss XR1501, která nabízejí nižší profil ráfku, lehoučké náboje a dostatečný počet drátů. U DT Swiss evidentně chápou, že co nejnižší obvodová hmotnost je zásadní, a totéž platí u plášťů Schwalbe Racing Ralph. Z dalších komponentů byly zajímavé například brzdové kotouče s plovoucí brzdovou plochou. Fantastické byly také gripy FSA Gravity, a to jak svým tvarem, tak především směsí.
Na závěr testu nezbývá než dodat jediné: „Jump asymmetric!“
(sériové osazení)
Rám: Carbon 60HM3K, 90 mm
Tlumič: Fox Float X CTD Factory Kashima
Vidlice: Fox 32 Float CTD Factory, 100 mm
Kliky: Sram XX 39/26
Brzdy: Sram XX
Řazení: Sram XX Trigger
Přehazovačka: Sram XX
Kazeta: Sram XX 11-36 (10)
Kola: DT Swiss XM 1501 Spline 1
Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2,1"
Řídítka: FSA K-Force
Představec: FSA K-Force
Sedlovka: FSA K-Force
Sedlo: Selle Italia Flite
Hmotnost: 10,8 kg (vel. M, s pedály)
Cena: 205 990 Kč
Rámový set (s vidlicí Fox): 135 990 Kč
Útlé elegantní trubky, typicky minimalistické patky a modro-bílo-červená kombinace jsou dodnes nezapomenutelné - ocelové rámy s logem…
Německý Stevens je v podstatě synonymem cyklokrosu, stačí se podívat na stroje jezdců ve světovém poháru. A přestože má tato hamburská…