Německý Stevens je v podstatě synonymem cyklokrosu, stačí se podívat na stroje jezdců ve světovém poháru. A přestože má tato hamburská značka ve své nabídce všechny kategorie horských i silničních kol, kolekce celkem osmi cyklokrosových speciálů je skutečně nebývale obsáhlá. My jsme otestovali kvalitativní střed nabídky – model Vapor sázející na propracovaný duralový rám, sadu Shimano Ultegra a mechanické kotoučové brzdy. A nutno hned na úvod přiznat, že se tento cyklokrosový model za 50 990 korun hodně povedl, byť zůstává otázkou, jestli si nepřiplatit čtyři tisíce za karbonový rám u modelu Carbon Team 105, a to i za cenu o stupínek horší sady a ráfkových brzd. Rozhodně je ale z čeho vybírat a zvážení priorit už je jen na kupujícím.
Rám z trubek ze slitiny 7005 se zeslabovanou stěnou nese typický rukopis Stevensu. Hlavním poznávacím znakem, který by odhalil značku i v případě, kdyby zcela chyběla loga, je přesazení dolní hrany spodní trubky přes středové pouzdro (s ložisky PressFit). To umožnilo čisté vyvedení řadicích lanek a bovdenu zadní brzdy z útrob trubky, navíc s určitým zákrytem chránícím před blátem odletujícím od předního kola. Na rámu jako celku je hodně patrné, že si s ním dal výrobce podstatně větší práci, než bývá při použití hliníkových slitin běžné. O tom vypovídá nejen výrazná bi-axiální profilace dolní trubky, kónická hlava či zaoblený šestiúhelníkový průřez horní trubky, ale i plynulé zúžení trubky sedlové. Ta je ve spodní části podstatně širší než v horní, aby byla dole zaručena vysoká odolnost vůči krutu při silovém záběru, a současně aby nahoře dovolila užší sedlovce průměru 27,2 mm pružit v předozadním směru. Mezi krásně zpracované detaily se řadí vstup bovdenů bezprostředně za hlavou, minimalistický horní můstek zadní stavby, lehce zabroušené svary a především atraktivně vytvarované patky. Ty již od pohledu slibují vysokou odolnost, přičemž levá z nich využívá úchyt brzdového třmenu Post Mount situovaný před osu kola. Preference kotoučovek a přesunutí třmenu na levou řetězovou vzpěru dovolily použití o něco subtilnějších sedlových vzpěr zadní stavby, která by tak měla logicky o něco lépe pohlcovat otřesy od terénu.
Ve stejném duchu jako celý rám, tedy s výrazným zaměřením na tuhost, se nese i celokarbonová přední vidlice. Ta se již na pohled tváří až nebývale robustně, což podtrhuje mohutná korunka a sloupek s 1,5“ spodním ložiskem hlavy. Estéty jistě potěší integrace brzdového bovdenu do levého ramene vidlice. I přes vynikající torzní tuhost však vidlice dokáže absorbovat velké procento rázů, ale nepředbíhejme...
Král zatáček a vraceček
Asi se dá u „krosky“ očekávat, že bude excelovat na rychlých tratích, ale testovaný model je v tomto ohledu nebývale dobře vyvážený. Délka předního trojúhelníku, zadní stavby, úhel hlavy, vše je sladěno tak, aby bylo kolo hodně živé a obratné, tedy aby okamžitě reagovalo na podněty jezdce. I hodně utažené zatáčky zvládá velice jistě, rozhodně nevyžaduje žádné přemlouvání. Zkrátka reaguje přesně tak, jak po něm jezdec v daný okamžik chce. Fakt, že se s ním dá otočit skoro na místě, pomůže při startu závodu i na trati. Ve vracečkách mezi natahaným „mlíkem“ si Stevens doslova libuje. Překvapující však je, že i přes poslušnost v točitých pasážích dokáže být Vapor poměrně klidný na rovinkách. Když oběma rukama pustíme řídítka, je stále dostatečně stabilní, což u takto ovladatelných kol zdaleka nebývá pravidlem. Ne že by jel po rovině neohroženě jako po kolejích, ale namíchání jízdního projevu je velice zdařilé.
Pokud se přesuneme k akceleraci, která je pro cyklokros také klíčová, tak ani zde není větší problém. Hodnota 8,9 kilogramu bez pedálů (ve velikosti 56 cm) zajistí dostatečně dobré zrychlení bezprostředně za každou zatáčkou. Podstatně důležitější než konkrétní gramy zde ale pro konstruktéry evidentně byla celková robustnost a odolnost kola. Rám vůbec nezná pojem torzní kroucení a mezi cyklokrosy patří rozhodně k tomu nejtužšímu. V tom jsou mu spolehlivou oporou také kola s vyššími ráfky vlastní značky Scorpo. A i když právě zde by se dala snížit obvodová hmotnost a ještě zlepšit akcelerace, tak předností těchto kol je celková tuhost při záběru. Jednoduše řečeno, díky naprosto nekompromisnímu přenosu energie a odolnosti bychom se nebáli na tuto „krosku“ posadit více jak stokilového jezdce.
Takže, když shrneme všechny předešlé dojmy, máme před sebou stroj, který svou tuhostí zajistí nejen optimální přenos síly, ale i precizní vedení do zatáček, v nichž exceluje. Pokud ale čekáte, že je vždy něco za něco, tak se v tomto případě nedočkáte. Stevens Vapor totiž současně není žádný kostitřas. Měli jsme možnost kolo provětrat ve tvrdém zmrzlém terénu i na sněhu a musíme mu v tomto ohledu vystřihnout poklonu – přední vidlice a kupodivu i zadní partie rámu skutečně pohltily znatelnou část rázů. A to je na kole obyčejná duralová sedlovka, po instalaci kvalitní karbonové by se jízdní komfort posunul ještě o nemalý kus dál.
A komponenty? Ultegra fungovala tradičně bezchybně a totéž musíme říci o mechanických kotoučovkách Shimano. Brzdy pracovaly účinně a nabídly velmi příjemnou dávkovatelnost za sucha i mokra. Skoro se nabízí otázka, proč se konstruktéři stále snaží dotáhnout k dokonalosti „silniční“ hydrauliku. Snad jen kvůli velikosti brzdového třmenu se v tomto případě zdá být přínosná.
Z dalších dílů zaslouží pochvalu nepříliš hluboký oblouk řídítek, celkem pohodlné sedlo Oxygen a především naprosto dokonalé pláště Schwalbe Racing Ralph. Jak je z názvu patrné, jedná se o cyklokrosovou variantu oblíbené bikové gumy a její minimalizovaný vzorek je pro rychlý terén jednoduše fantastický. Drží skoro na jakémkoli podkladu s výjimkou mazlavého bláta.
Takže, jaký je Stevens Vapor? Závodník by možná ještě odlehčil kola a zlepšil tak chuť akcelerovat, ale jinak za nás určitě palec nahoru.
Rám: Aluminium 7005 TB
Vidlice: Full Carbon 1,5“ Disc
Kliky: Shimano Ultegra 46/36
Brzdy: Shimano BR-CX77 Disc 160 mm
Řazení: Shimano Ultegra
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kola: Scorpo Sealed SL-D
Kazeta: Shimano CS-6800 11-28 (11)
Pláště: Schwalbe Racing Ralph Evo 33C
Řídítka: Oxygen Scorpo Comfort
Představec: Oxygen Scorpo
Sedlovka: Scorpo
Sedlo: Oxygen Cyrius
Hmotnost: 8,9 kg (vel. 56 cm / 22“)
Cena: 50 999 Kč
Nejste pravověrný cyklista s oholenýma nohama, ale chcete být fit a užívat si naprosto lehké jízdy po hladké silnici i rozbité okresce?…
Přestože značka Rock Machine cílí na závodní segment hlavně svými karbonovými modely, hliník v jejich nabídce sportovně-závodních biků…