Přesně tolik totiž nabízí nový pětirychlostní zadní náboj Sturmey-Archer RX-RD5, který je konstruován pro vysoké zatížení a vyloženě počítá s využitím na elektrokolech. V tomto segmentu jsme si přitom navykli na mnoho kombinací se středovými motory, kdy je vzadu standardní kazeta, vícerychlostní torpédo, případně variátor Nu-Vinci. Poslední zmíněný se těší velké oblibě, ale díky možnosti otestovat jej v praxi, bychom jej kvůli dost vysokému odporu a ztrátovosti určitě nechtěli ani na elektrokole.
Takže v čem by měl být dvě a čtvrt kila vážící „macek“ od legendy s více jak stoletou tradicí ve výrobě vícerychlostních nábojů lepší? Předně to bude mnohem menší ztrátovost proti variátoru, typická pro standardní vícerychlostní náboje s převodovkou. Pak je to velký průměr příruby, takže kratší dráty a tudíž tužší výplet. Ke změně převodů také neslouží žádné táhlo uvnitř osy ovládané skrz matici, ale otočný mechanismus na ose, takže nic už netrčí z rámu ven. A v poslední řadě je to 70mm bubnová brzda, snadno ovládaná lankem a díky opravdu krátkému kroku táhla nabízející rychlý účinek, byť možná s lehce vyšším odporem na páce, než je tomu u ráfkových modelů.
Ovšem pozor, tenhle náboj má ještě sourozence, kteří mají jak adaptér na disk pro kotoučovou brzdu, případně protišlapací brzdu, a také verzi RXL-RD5, kde je příruba pro buben brzdy opravdu obří a ukrývá 90mm brzdu. Stačí si tedy jen vybrat, vždyť tahle firma je legenda, od níž v minulosti mnoho dalších opisovalo a její sortiment vícerychlostních nábojů je dnes asi nejpestřejší.
Dost ale obecných informací, podívejme se na konkrétní údaje. Plášť náboje je z hliníkové slitiny A356 a počítá se šestatřiceti dráty. Pastorek pak může být v rozmezí 16-22 zubů, sériově je v balení osmáctka a nechybí ani ovládací bovden s lankem a veškerý hardware, včetně řadicí rukojeti. Ta má samozřejmě pět rychlostí, regulaci předpětí lanka a přehledný ukazatel zařazeného převodu, vše v designu korespondujícím s „modern-retro“ nádechem produktů značky.
Pro montáž do standardního rámu s roztečí patek 135 mm není třeba disponovat žádným speciálním zajištěním řadicího bovdenu. Náboj má vlastní opěrku nastavitelnou podle provedení patek, ať už horizontálních, miniaturních-vertikálních, nebo klasických sešikmených. Brzda se zajišťuje stejně jako protišlapací provedení objímkou k řetězové vzpěře, takže pozor na atypické tvary a průměry téhle části rámu. Škála převodů nabídne 243 %, odstupňovaných mezi jednotlivými převody o 25 %, což by mělo být dostatečné i pro běžné městské kolo, natož pro elektrokolo. Pokud tedy budete řešit, čím nahradit svůj zadní náboj u elektrokola se středovým motorem, tenhle kousek od Sturmey-Archer v ceně lehce pod pět tisíc korun by vám měl nabídnout odpovídající odolnost i převody.
(už)
Zapletená kola Ritchey vždy nabízela skvělý poměr mezi tuhostí a nízkou hmotností, přičemž jeden z posledních přírůstků se opět vydal touto…
Převody na redakčním fullu Cube Stereo už potřebovaly výměnu, takže teď nové převodníky i kazeta Shimano dostanou pro vzájemné propojení…