Zapletená kola Ritchey vždy nabízela skvělý poměr mezi tuhostí a nízkou hmotností, přičemž jeden z posledních přírůstků se opět vydal touto cestou. Odlehčená verze modelu Zeta II byla právem zařazena do prestižní série SuperLogic, přestože nejsou kola karbonová - mezi modely s duralovým ráfkem by totiž mělo jít o naprostou špičku. Mimo to se kola mohou pochlubit unikátní povrchovou úpravou ráfku, nazvanou LogiCote. Ta vznikla na elektro-keramické bázi a má díky vysoké odolnosti brzdné ploše zaručit jak nadstandardní životnost, tak především vysoký brzdný výkon. Hmotnost páru kol 1391 gramů (593 g přední, 798 g zadní) pak sama o sobě slibuje nadstandardní akceleraci.
Z hlediska konstrukce kola vsadila na klasiku, využívající vpředu dvacet a vzadu čtyřiadvacet plochých drátů DT Aero Comp. Vpředu i na levé zadní straně s radiálním zapletením, naopak u kazety je pro co nejvyšší tuhost použito dvojité křížení drátů. A když už píšeme o tuhosti, poměrně důležitým prvkem je asymetrický průřez zadního ráfku s excentricky umístěnými niply. Toto řešení, které Ritchey používá řadu let, téměř vyvažuje poměr mezi napětím drátů na pravé a levé straně kola. Samozřejmostí jsou červeně anodizované niply a ve stejné povrchové úpravě provedený plášť nábojů. Ty vypadají nádherně nejen kvůli zbarvení, ale především zásluhou konstrukčního minimalismu, kdy i provedení hvězdicové příruby u kazety působí elegantně. Totéž platí o rychloupínácích Ritchey, které si od nás pravidelně odnášejí plný počet bodů. Jak ale bylo napsáno výše, testovaná kola jsou primárně o ráfcích s unikátním tmavošedým povrchem LogiCote. Brzdná plocha se díky této úpravě neobrzdí, a výrobce avizuje, že je extrémně tvrdý povrch prakticky imunní vůči obrušování, což náš test potvrdil. Několik set kilometrů, zčásti i za mokra, totiž nezanechalo ve struktuře jakékoli stopy, přitom jsme použili úplně standardní špalky Campagnolo, jimiž je vybaveno jedno z redakčních silničních kol.
Jízdní projev vychází z nízké obvodové hmotnosti a tuhosti, akcelerace je proto příkladná a jen málokterá konkurenční kola s duralovými ráfky dovedou v tomto směru držet krok. I při silové jízdě je pevnost výpletů více než dostatečná. Testovaný model však zdaleka není jen o ochotě zrychlovat a optimálně přenášet sílu ze záběru na pohyb vpřed, kola jsou totiž v praxi rychlá i na rovinaté trati. Profil ráfků je v tomto ohledu univerzální a slovo aerodynamika mu není cizí. Jízdním komfortem pak novinka od Ritchey přibližně odpovídá svým nejbližším konkurentům, tedy těm s klasickými dráty. Použitý průřez ráfku s „kompromisní“ výškou profilu se zdá být ideálem, který při nízké obvodové hmotnosti a slušné aerodynamice dokáže za pomoci výpletu absorbovat citelnou část otřesů. Na tomto dojmu se však nemalou měrou podílely i pláště Tom Slick WCS s hodně slabými bočnicemi a hustotou 120 TPI, které měly díky hmotnosti 215 gramů (v šířce 25 mm) vliv i na zmíněnou akceleraci.
Pokud se zaměříme na brzdný výkon, na nějž jsme byli zvědavi nejvíce, tak zde je vše přesně tak, jak předpovídá sám výrobce. Za prvé lze věřit vysoké odolnosti povrchové úpravy, podobné, jakou již v minulosti používal francouzský Mavic. Poškodit brzdnou plochu tak může pouze náraz či ostrý kámen, což je v případě silničního použití víceméně eliminováno. Samotné brzdění bylo ve srovnání se standardní frézovanou bočnicí ráfku pocitově mnohem kultivovanější a především tišší. Nejvíce to bylo patrné za mokra, kdy míváme s klasikou mnohdy až husí kůži z drhnoucích zvuků, které sestava špalek/ráfek vyluzuje. Zde bylo vše podstatně příjemnější, aniž by jakkoli utrpěl samotný brzdný výkon. Ten byl nejen vysoký, ale hlavně dobře dávkovatelný. Takže za technologii LogiCote určitě palec nahoru.
A nakonec ceny. Pár testovaných kol vychází na 24 900 korun, pláště WCS Tom Slick jsou po 790 korunách.
(kad)
Převody na redakčním fullu Cube Stereo už potřebovaly výměnu, takže teď nové převodníky i kazeta Shimano dostanou pro vzájemné propojení…
Pokud patříte mezi cyklisty, kteří nepotřebují přední a výkonné světlo se speciálním využitím pouze na kolo, ale preferujete širší…