Hardtaily Razzer jsou v nabídce domácí značky už od počátku, ovšem nové provedení s koly průměru 27,5 palce je proti svým předkům v mnoha ohledech odlišné a evoluce zde, zdá se, dosáhla téměř maxima.
Rám již tradičně kombinuje masivní přední trojúhelník se subtilnější zadní stavbou, kvůli namixování ideální tuhosti při záběru a přitom zachování absorpčních schopností. S kónickou hlavovou trubkou přišla nově i mnohem masivnější spodní Rhombus trubka pagodovitého průřezu, která je naprosto nepřehlédnutelná a spolu s hlavovou trubkou tak nabídne až extrémní torzní tuhost. Horní trubka využívá již osvědčený hladký přechod do sedlových vzpěr kolem sedlové trubky a sedlové vzpěry pak nesou esovité prohnutí kvůli lepšímu tlumení. Moderní Post Mount provedení zadní patky pak navazuje na řetězové vzpěry s profilací ve střední části, ale toto konstrukční řešení je standardně používáno již delší dobu.
Ačkoliv jde o nejvýše postavený model řady Razzer, komponentové osazení i přední vidlice jsou citlivě zvolené s ohledem na cenu. Funkčnost komponentů SLX a Deore XT je zcela bez připomínek a totéž lze říci i o vidlici, jejíž stoprocentní lockout fungoval výborně, a celková torzní tuhost byla rovněž na slušné úrovni. Chválu pak zaslouží nové pláště Thunder Burt od Schwalbe, které sice nejsou tak univerzální, ale na tvrdém povrchu nabídnou velice dobré odvalování. Výkon brzd pak překvapil velice dobrou dávkovatelností účinku a hlavně přesně znatelným okamžikem dosednutí destiček na kotouč.
Přestože rám vypadá velice masivně, na celkové hmotnosti a hlavně výkonu se to nijak negativně neprojevilo. Jestliže razzery nabídly vždy závodní více natažený posed, pak ani nové provedení není výjimkou a jasně směřuje na tratě XC či maratonských podniků. Posed sice nabídne sportovně až závodně nataženou pozici, ovšem výška řídítek je přirozená a kompenzuje to. Jezdec je tedy ve sportovní pozici, ale nemá hmotnost soustředěnou tolik na rukou. Posed si vyloženě říká o pořádný záběr do pedálů, na který jezdci okamžitě odpoví perfektním přenosem síly díky nekompromisní tuhosti rámu. Zrychlení je tedy i přes střední průměr kol na hodně slušné úrovni a bike plynule nabírá na rychlosti, kterou nemá problém udržet na jakékoliv úrovni. Co ovšem překvapí, vzhledem k nataženějšímu posedu, je skvělá ovladatelnost, protože točivost kola si v rychlosti změny směru v ničem nezadá s modely o něco kratšími. Na druhou stranu, živost přední partie celková geometrie částečně zklidní, a jezdec tak má pod sebou velice vyvážený celek. Přecházení z jedné zatáčky do druhé je doslova radost a bike skvěle proplouvá klikatými stezkami, aniž by nějak protestoval proti snaze dostat jej oběma koly do vzduchu. Zde se ovšem přihlásí o slovo větší kola a geometrie, kdy se obě kola sice odlepí od země a dovolí vzdušný manévr, ale jakmile chce jezdec přitáhnout řídítka a odskočit si s předním kolem výš, už jej geometrie zabrzdí v rozletu a dá najevo jasnou XC orientaci kola. Odskakování hran ve sjezdech tedy není v popisu práce, ale s oběma koly na stejné úrovni dovolí razzer hodně.
Ve výjezdech geometrie jasně ukáže dominantní stoupací schopnosti, kdy stačilo jen lehce nalehnout nad řídítka, ale ani ze sedla bike neprotestoval nějakým zvedáním se na zadní. Navíc na silnici se při stoprocentním lockoutu dokáže kolo na rychlém vzorku plášťů hodně vybičovat k ostrému tempu. V opačném gardu je to pak díky plynulému chodu vidlice a větším kolům doslova radost, takže rychlé pasáže ve sjezdech, ale i strmější krátké úseky zvládne kolo s přehledem a při ostrém brzdění levou páčkou nepustí větší kola jezdce příliš na předek. Ačkoliv XC speciál, neměli jsme problém zdolávat na něm techničtější úseky nebo projet třeba hluboký příkop po zadním, delší geometrie zkrátka umí nabídnout určitou míru univerzálnosti.
Svůj díl na dobrých jízdních vlastnostech samozřejmě nese průměr kol, dovolující mnohem lepší průjezdnost a právě i díky vyšší pozici předního náboje od terénu a s tím spojené celkové výšce přední partie mnohem lepší vlastnosti ve sjezdech. Naopak ve stoupání pak přítlak předního kola pocitově tíhne k devětadvacítkám, takže Razzer je přesně tím modelem, kde se podařilo skloubit od všech průměrů to nejlepší. Tedy akceleraci a ovladatelnost šestadvacítky a jistotu devětadvacítky spolu s univerzálností dvacet sedm a půlky.
Plusy: tuhost, výkon, ovládání, stoupání
Minusy: nenalezli jsme
Technické specifikace
Rám: Pells P6 Ultralite Racing Tubeset
Vidlice: Manitou Marvel Comp, 100 mm
Kliky: Shimano SLX, 28/36
Brzdy: Hayes Prime Sport V6
Řazení: Shimano SLX, 2x10
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Mavic XM319
Pláště: Schwalbe Thunder Burt, 2.1"
Kazeta: Shimano HG62, 11-36
Sedlo: Pells Long Way
Sedlovka: Pells XR2
Řídítka: Pells XR64
Představec: Pells RX67
Hmotnost: 11,9 kg
Cena: 29 990 Kč
Americký Santa Cruz zůstává jedním z mála výrobců, kteří si i v současnosti uchovávají punc výjimečnosti, a je právě tou značkou, na niž…
Agree GTC německé značky Cube nabídne za cenu 34 990 korun nadstandardní karbonový rám a kompletní sadu Shimano Tiagra. Tento silniční…