Rubrika pro fajnšmekry nemusí nutně představovat pouze kandidáty s cenovkou okolo čtvrt milionu či vyšší. Pojem „luxusní“ vnímá každý z nás trochu jinak, ale určitě se shodneme, že onen luxus již zcela určitě souvisí s kolem, jehož cena se pohybuje okolo stotisícové částky. Přesně na té leží nejvýše postavený silniční model značky Pells nazvaný R7 Aero, a to s osazením Sram Red (cena 98 990 Kč) nebo Shimano Ultegra Di2 (cena 99 890 Kč).
Aerodynamické tvarování karbonového rámu je pro Pells typické - brněnský výrobce s ním přišel již v době, kdy nízký odpor vzduchu u standardních silničních modelů nechával všechny ostatní značky, včetně těch největších, naprosto chladnými. Pells tak o hodně předběhl dobu - v podstatě od začátku vývoje vlastních karbonových rámů věřil, že toto je správná cesta, a současný R7 Aero je již několikátou generací „aero“ modelu.
Rám s označením R7 Full Aero Tubeset vsadil na kombinaci nízkého koeficientu odporu vzduchu a vynikající tuhosti při záběru. Stejně tak důležitá byla pro konstruktéry nízká hmotnost a odolnost. „Ultra High Modulus“ karbonová vlákna byla v partii hlavy a středového pouzdra doplněna unikátní „PU Shell“ kostrou. Mezi moderní prvky patří kónická hlava se spodním ložiskem rozměru 1¼“, kompletní vnitřní vedení lanek a příprava pro osazení elektronickým řazením Di2. K typickým znakům se řadí také „ploutev“ přítomná v přechodu mezi horní a spodní trubkou, aerodynamický profil pak nechybí u dolní i sedlové trubky, doplněné originální sedlovkou. Výrobce zde nechtěl snižovat praktičnost, proto je použita standardní koncepce sedlovky namísto její stále častěji preferované integrace. Sloping rámu si pak vynutí větší vysunutí sedlovky, s čímž logicky souvisí navýšení jízdního komfortu. Do aerodynamického konceptu skvěle zapadají také ramena zadní stavby. Na jakékoli zbytečné zprohýbání zde zapomeňte – zásadní byla tuhost, co nejmenší odpor vzduchu a nízká váha. Sedlové vzpěry jsou proto ve srovnání s těmi řetězovými doslova minimalistické a jejich „ultra streamlined“ konstrukce je dalším z typických stavebních kamenů rámu R7 Aero, stejně jako vytvarování přední celokarbonové vidlice. U té korunka plynule přechází v hlavu a ve spodní rámovou trubku – v zájmu usměrnění proudění vzduchu.
Výhodou je nadstandardní nabídka velikostí rámu (S až XXL) a variant osazení. Námi představená verze s kompletní sadou Sram Red a koly Mavic Cosmic Carbone se dostala na hmotnost 6,2 kilogramu, aerodynamika zde tedy evidentně nebyla preferována na úkor hmotnosti. Jen pro představu, oficiální limit UCI stále ještě leží na hranici 6,8 kilogramu, a tak i po doplnění pedálů bude tento Pells R7 Aero necelých čtyři sta gramů pod daným limitem.
Sadu Sram Red doplňují vlastní komponenty Pells na postu řídítek, představce, sedlovky a sedla, ve všech případech samozřejmě s využitím karbonu. Pouze závodní galusky dodala italská Vittoria. Vše je doladěno do nejmenšího detailu, vysoké karbonové ráfky jsou tedy doplněny červenou grafikou korespondující s rámem, omotávkou řídítek, objímkou představce a dokonce i s gumovými návleky na řadicích pákách Double Tap.
Jelikož jsme zmínili nadstandardní nabídku variant osazení tohoto modelu, tak jen pro představu – základní verze R7 Aero se sadou Shimano 105 vyjde na necelých pětačtyřicet tisíc korun, a to s naprosto totožným rámem, na jakém jsou postaveny nejvyšší typy. Takže, i když jsme R7 Aero zařadili do naší VIP sekce, zdaleka není tato řada cenově nedostupná. A navíc, alfou a omegou zde sice byla aerodynamika a nízká hmotnost, ovšem ploché trubky v kombinaci s vysokými ráfky a doladěným designem vypadají fantasticky. Na Pells R7 Aero vás rozhodně nikdo nepřehlédne, lhostejno, zda budete sedlat nejdražší, či naopak základní verzi.
(kad)
I přes nadvládu hliníkových klik od japonského giganta jsou dnes stále více v kurzu karbonové kliky od jeho konkurentů a výrobky s logem…
Možná se zdá být nadpis dost nadnesený či dokonce přehnaně ostrý, ale pokud se doberete následujícími řádky až do konce, snad mi dáte za…