I přes nadvládu hliníkových klik od japonského giganta jsou dnes stále více v kurzu karbonové kliky od jeho konkurentů a výrobky s logem FSA, konkrétně jejich řada K-Force Light, určitě neurazí špičkového závodníka ani náročného hobíka.
Vyzkoušeli jsme totiž luxusní kliky FSA K-Force Light v provedení se standardní integrovanou osou průměru 24 mm, dodávané v kompletu se středovým složením s keramickými ložisky.
Kliky sází na maximum karbonu, takže jak jejich dutá ramena, tak samotná hvězdice i oka pro montáž převodníků jsou karbonové. Z hliníku jsou jen závitové vložky pro pedály, kompletní šrouby v Torx provedení a samozřejmě převodníky, v tomto případě v kombinaci 22/36. Naprosto dokonalé zpracování karbonu je skvěle vidět na detailech, jako jsou právě očka pro uchycení převodníků, která jsou po obvodu bez laku a je dobře vidět jednotlivé vrstvy vláken. Pro menší namáhání materiálu ale hlava šroubu dosedá na očko přes hliníkovou podložku, která má za úkol rozložit tlak na větší plochu. Tato partie totiž bude vzhledem k namáhání nejzranitelnější, protože všude jinde je materiálu kvůli tuhosti a odolnosti opravdu až nadmíru. Levá klika se montuje centrálním imbusovým šroubem se samostahovací vložkou na vícehran integrované osy a montáž do rámu je v podstatě totožná s jakýmikoliv jinými klikami podobného provedení. Závitové středové složení má samozřejmě trojici vymezovacích podložek a keramická ložiska uvnitř jsou dnes pro FSA v podstatě rutinní záležitostí. Zatímco na olympiádě v Aténách v roce 2004 jel na keramických ložiscích jen jediný závodník Tyler Hamilton, na olympiádě v Londýně už stejný materiál kvůli nižšímu valivému odporu a delší životnosti nasadila díky jeho masovějšímu použití dokonce stovka závodníků.
Montáž klik do rámu proběhla velice snadno a díky nabídce redukcí FSA je možné použít tato ložiska či jinou velikost pro větší nebo bezzávitová středová pouzdra, případně zvolit variantu klik s 30mm osou. Pedály je třeba nasadit přes podložky, jež jsou součástí balení, a pak už stačí jen nechat se hýčkat dokonalou tuhostí celku. Díky výšce ramen klik 45 mm a tloušťce v ohybu 14 mm je opravdu přenos energie dokonalý. Rovněž tuhost převodníků s profilací a náběhy dokonale navazuje a co se týče řazení, nemáme k přesnému chodu žádnou výtku. Zvedací kolíky, vyfrézované náběhy a různě profilované zuby velkého převodníku dělaly svoji práci na jedničku. Pouze zvolená velikost převodníků bude vyhovovat kvůli vyšší frekvenci šlapání spíše vyznavačům hodně náročného terénu, a závodník tedy sáhne nejspíš po větším počtu zubů. Výrobce ale tento model nabízí i v kombinacích 36/24, 38/24, 38/26 nebo 42/28, takže by si měl vybrat podle své oblíbené frekvence šlapání každý.
Testované kliky pak včetně středového složení, tří vymezovacích podložek a podložek pod pedály disponují hmotností 686 gramů (Shimano XTR 26/38 – 735 g, Sram XX 26/39 – 754 g), což je skvělá hodnota. Samozřejmě, že tento luxus má i svoji cenu, která představuje částku kolem patnácti tisíc korun za komplet. To v porovnání s konkurencí (Shimano XTR a Sram XX shodně zhruba 11 000 korun) je docela slušný rozdíl, který představuje třeba cenu klik Shimano Deore XT. Kliky FSA K-Force Light tedy můžeme doporučit všem gramhoničům, kteří chtějí nejen lehké a luxusní, ale také tuhé a precizně zpracované kliky.
(už)
Možná se zdá být nadpis dost nadnesený či dokonce přehnaně ostrý, ale pokud se doberete následujícími řádky až do konce, snad mi dáte za…
Během zimního tréninku jsou domácí cyklistické trenažery tím nejčastějším pomocníkem a rozdíly mezi provedením s magneticky či hydraulicky…