Italská značka Olympia je na našem trhu stále ještě relativní novinkou, ve své domovině však patří k těm s vůbec nejdelší tradicí.To je ostatně patrné i z celkové šíře nabídky, která je mezi klasickými italskými výrobci jednoznačně nadstandardní. Z letošní kolekce prošel již naším testem, a to těsně před létem, celokarbonový bike Nitro. Tentokrát zde však máme silničního zástupce, model Ego. V případě obou otestovaných typů můžeme směle říci, že má Olympia dobře našlápnuto i k oslovení českého, stále náročnějšího zákazníka. Vedle kvality samotných rámů a možnosti individuální volby v případě osazení jednotlivých modelů je zde totiž ještě jeden důležitý aspekt, tím je celkem příznivá konečná cena. Námi testovaný typ Ego s kompletní sadou Shimano Ultegra a s koly Fulcrum Racing 3 vyjde na rozumných 68 tisíc korun.
Monokokový rám z „UD“ karbonu sází na mohutné profily jednotlivých trubek a již na první pohled se proto tváří hodně bytelně. Nepřehlédnutelná je především středová partie s vysokým průřezem spodních ramen zadní stavby a na ní navazující, robustně vyhlížející karbonové patky. Ve stejném duchu jsou pojaté i sedlové vzpěry zadní stavby, které charakterizuje jen velice mírné zakřivení a širší průřez. Kvůli co nejlepší absorpci otřesů je zde namísto častější monostay konstrukce použit klasický brzdový můstek a vzpěry nad ním pokračují odděleně až k sedlové trubce. Neméně výrazný je předek rámu, vyznačující se ostrým rozšířením v horní čtvrtině hlavy, které plynule přechází do boční hrany horní trubky. Krásný detail, který by si vyloženě říkal o jeho zvýraznění pomocí barevného přechodu... Spodní ložisko hlavového složení má standard 1,5 palce, čemuž samozřejmě odpovídá i kónický karbonový sloupek vidlice.
V námi testované největší velikosti L jsme navážili 7,9 kilogramu bez pedálů, což je celkem průměrná hodnota. Přestože byla na kole výborná sada Shimano Ultegra i celkem lehká zapletená kola, prostor k dalšímu odlehčování by se jistě našel, aniž by to muselo zruinovat peněženku, což je jistě dobrá zpráva pro gramhoniče. I tak je ale nutné konstatovat, že konstrukce rámového základu typu Ego nejde již ze své podstaty po co nejnižší váze. Spíš zde byla požadavkem kombinace solidní tuhosti, životnosti a schopnosti pochytat alespoň nějaké ty otřesy ze silnic.
Model Ego charakterizuje nataženější, čistě závodní posed. To v případě námi testovaného kousku ještě podpořil 130 mm dlouhý představec, který je sice ve standardu díky sérii podložek trochu výše, ale my jsme ho většinu času vozili v téměř nejnižší pozici. Díky nadprůměrně dlouhému sloupku vidlice je zde ovšem umožněno celkem variabilní nastavení posedu. V případě záměny představce za kratší lze dosáhnout i vzpřímenějšího držení těla, což by jistě uvítali třeba jezdci, kteří mají problémy se zády.
Jízdní projev kola nejlépe charakterizuje slovo stabilita. Ta je zde skutečně klíčová a její zásluhou nejenže model Ego jistě drží přímý směr, ale zároveň nabízí jakousi plynulost ovládání.Z toho vyplývá celkově velice příjemné svezení, s řízením, které je dostatečně citlivé, ovšem nevyžaduje neustálou pozornost a korekce řídítky. Soužití s kolem zkrátka neznamená dlouhé přivykání na geometrii, což platilo i v případě jízdy ze sedla, ať už do kopce či třeba ve spurtu. I zde byla jasně cítit ochota k držení přímého směru, aniž by se musel jezdec jakkoli složitě „přetahovat“ s řídítky.
Po stránce torzní tuhosti patří karbonový rám k lepšímu průměru. Nabízí jistý záběr, aniž by bylo patrné jakékoli kroucení. Boční tuhost středové partie je zde nadprůměrná.Z výše zmíněného samozřejmě vyplývá velice dobrá akcelerace, která je vedle rámu zásluhou především zapletených kol.Typ Fulcrum Racing 3 je po stránce tuhosti sázka na jistotu, stejně tak v případě celkem nízké obvodové hmotnosti. S rámem si v tomto případě skvěle rozuměla i použitá grafika na bocích ráfků.
Pokudse zaměříme na celkový komfort jízdy, tak si v tomto ohledu rám kola nezaslouží kritiku. U přední vidlice byla evidentně prioritní především celková tuhost konstrukce, což je ovšem z pohledu závodníka dobře. Výborná odolnost proti rozvibrování při brzdění je zde doplněna ideálním vedením do zatáček, nicméně po stránce pohlcení určité části nerovností je vidlice spíše laxnější.
To samé námvadilo na sedlovce. Tak trochu z nepochopitelných důvodů zde výrobce vsadil na dural, navíc na celkem bytelnou konstrukci modelu FSA SL 250. Bílá barva sice sedlovce bezesporu sluší, kvalitní karbon by se nám zde však zamlouval více. K instalaci karbonové sedlovky přitom vyloženě vybízí speciální podsedlová objímka, jejíž „carbon friendly“ konstrukce s odděleným dotažením sedlové trubky a sedlovky je rozhodně výhodou.
Z osazení musíme pochválit nejen precizně fungující sadu Ultegra, ale třeba i obutí Michelin Lithion 2. To kombinuje celkem odolný, zcela hladký střed běhounu s jemným vzorkem a měkčí směsí po jeho stranách. V reálu jsme tak měli dobrý pocit i při jízdě na mokru, což rozhodně nebývá standardem. Osazení však v případě značky Olympia záleží na vkusu (a peněžence) majitele, takže je možné jednotlivé modely ještě před koupí odladit k obrazu svému. Typ Ego je proto k mání se sadami Shimano i Campagnolo, stejně tak s řadou modelů zapletených kol i doplňkového osazení. Skoro každé kolo tak bude originálem.
Plusy: jízdní stabilita, boční tuhost rámu, nadprůměrně dlouhý sloupek vidlice, vyvážené osazení
Minusy: duralová sedlovka, pocitově tvrdší vidlice
Rám: UD-Carbon monocoque
Vidlice: UD-Carbon monocoque
Kliky: Shimano Ultegra Compact 50/34
Brzdy: Shimano Ultegra
Řazení: Shimano Ultegra Dual Control
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kola: Fulcrum Racing 3
Kazeta: Shimano Ultegra (11-25)
Pláště: Michelin Lithion 2, 23 mm
Řídítka: FSA Carbon Wing Pro420 mm
Představec: FSA OS 190
Sedlovka: FSA SL 250
Sedlo: Selle Italia SL XC Flow
Hmotnost: 7,9kg (vel. L)
Cena: 68 000 Kč
Multiklíč Author Expert 8 je nejjednodušší v nabídce kapesního nářadí této domácí značky.Duralové bočnice jsou spojeny imbusovými šrouby,…
Americký Mongoose slavil úspěchy se svým nejdostupnějším modelem Otero, jenž přinesl kvalitní základ v odpruženém rámu, osazeném základními…