logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • Mongoose Salvo Comp - test kola

Mongoose Salvo Comp - test kola

Americký Mongoose slavil úspěchy se svým nejdostupnějším modelem Otero, jenž přinesl kvalitní základ v odpruženém rámu, osazeném základními komponenty, takže celoodpružené kolo bylo možné pořídit už pod dvacet tisíc korun. Nástupce otera pro rok 2011 se jmenuje Salvo a celý koncept posouvá zase o krok dál.

Mongoose Salvo Comp

Dostupná variabilita

Rám Salvo je totiž doslova „nabušený“ vymoženostmi i vychytávkami. V ceně pod dvacet tisíc bychom rozhodně nečekali plovoucí tlumič, měnitelný zdvih 95 -120 mm či třeba recesistickou zátku od oblíbené značky piva, která kryje hlavní šroub vahadla přepákování.

Mongoose Salvo CompTestem prošel prostřední model Comp za 26 tisíc korun, přičemž v nabídce je ještě nejlevnější verze Sport za 19 tisíc a nejvyšší model Elite za 31 tisíc. Rám z duralu šestkové řady je totožný pro všechny tři modely, rozdíly jsou tedy v osazení a potažmo i v hmotnosti kol. Námi prověřený comp v 19palcové velikosti vážil 14,9 kg, na čemž mají lví podíl hlavně základní kliky, vidlice či komponenty kokpitu. Není divu, tak nízká cena se musí někde projevit. Na druhou stranu, ačkoliv rám není osazen pružícími jednotkami kultovních značek, vidlice a tlumič od suntouru přináší zcela stabilní výkon. Vidlice Suntour XCR rozhodně nepatří k nejlehčím, ale její chod je vzhledem k cenové relaci až překvapivě příjemný. Je vidět, že suntour hodně zapracoval na těsněních a tlumících systémech svých vidlic, neboť například ve srovnání s konkurenčními vidlicemi od Rock Shoxu prakticky není poznat rozdíl v kvalitě chodu. Tlumič patří z počátku k těm pocitově tužším, během používání se však chod výrazně zjemní, takže k odpružení nemáme výhrad. Jedinou citelnější změnou oproti modelu Otero je přemístění jeho polohy svisle podél sedlové trubky, takže dosáhnout na páčku blokace chodu je o něco náročnější, zvlášť při vjezdu do terénu se zavřeným tlumičem. Ale všechno chce cvik a dokonce i začátečník si brzo zautomatizuje pohyb níže dolů.

Mongoose Salvo CompVelkou zajímavostí je možnost přímo v terénu pouhým přesunutím rychloupínáku ve vahadle změnit polohu uchycení horních vzpěr zadní stavby. Tímto rychlým a snadným pohybem dojde ke zvýšení zdvihu, ne však ke změně geometrie! My jsme nakonec při používání v terénu nechali po celou dobu vyšší hodnotu, neboť delší krok zadní stavby se v těžším terénu hodí, pokud bychom však jezdili delší tratě nenáročným terénem, jistě se vyplatí zadnímu kolu ubrat na hloubce odpružení. Systém není sice navržen pro inteligentní funkci a zamykání tahem řetězu, jako je tomu u vyššího systému Mongoose FreeDrive, ale páčka blokace jezdci dává dostatek svobody si rozhodnout o tom, zda kolo bude fungovat jako sportovní bike, nebo žehlička. K vyšší citlivosti chodu totiž dopomáhá i plovoucí uchycení čepu, kdy spodní část pístnice je ukotvena do prodloužení řetězových vzpěr. Tlumič je tak stlačován z obou stran, což se skutečně projeví po jeho zajetí lepším zpracováním nerovností.

Mongoose Salvo CompOvladatelnost kola jde ruku v ruce s jeho určením do středně těžkého terénu, takže lehce položený úhel 70° a středně dlouhá zadní stavba délky 435 mm se podílí na klidnějším projevu řídítek a snazším projetí zatáček. Nechtěně utrhnout kolo do smyku je nemožné, tedy pokud si to biker od kola sám zadní brzdou nevynutí. Jezdec je i díky úhlu sedlovky 73° více posazen nad zadní kolo, takže zvednout předek nad překážky či manévrovat ve sjezdu je snazší, než u čistokrevných XC geometrií. Jízda je tedy pohodlnější a klidnější.

Do táhlých výjezdů kolo zcela stavěné není, přece jen necelých patnáct kilo není žádná radost, ovšem nejvyšší, pouze o pět tisíc korun dražší model Elite, je už vybaven lehčí vzduchovou vidlicí Recon od Rock Shoxu, takže sportovně založení jezdci by neměli litovat nějaké té koruny a rovnou sáhnout po nejlepší verzi.

(red)

Plusy: cena, změna zdvihu, jisté vedení

Mínusy: hmotnost

Rám: AL 6000, zdvih 95-120 mm

Tlumič: Suntour Raidon LO air

Vidlice: Suntour XCR HLO 120 mm

Kliky: Suntour XCR 9

Pedály: Mongoose platform

Přesmykač: Shimano Alivio

Přehazovačka: Shimano Deore

Řazení: Shimano Alivio 27 sp

Kazeta: Sunrace 11-34 z

Řetěz: KMC Z-99

Ráfky: Alex TD24

Pláště: Kenda Komodo 26x2,1“

Náboje: Formula Disc

Brzdy: Tektro Draco

Řídítka: Mongoose 30 x 685 mm

Představec: Mongoose 110 mm

Sedlo: Mongoose XC Elite

Sedlovka: Mongoose Alloy

Cena 25 999 kč

Hmotnost 14,9 kg

DALŠÍ ČLÁNKY

Author 2011

Největší domácí značka pro příští sezónu téměř od základu přepracovala svou kolekci. Vedle hodně zdařilých designů s moderní grafikou a…

  • Datum: 10. 11. 2010
  • Kategorie: Technika

Fulcrum Red Metal 3

Vznik značky Fulcrum byl od italského Campagnola velice chytrý tah, jako silniční klasika by se bikerům nikdy dostatečně nevnutila.…

  • Datum: 10. 11. 2010
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru