Co se týče lanek a bovdenů, těmto dílům v případě honby za váhovou úsporou není přikládán zase takový význam. Lanko neodlehčíme a u bovdenu se sice objevují různé variace s duralovými články a teflonovou trubičkou, které nabízejí výraznou váhovou úsporu, ale primárně to není díl, kde bychom nutně potřebovali šetřit váhu.
Současná vnitřní vedení rámem pak trochu limitují používání článkových bovdenů, jejichž účel je kromě hmotnostní úspory také estetický. I v případě klasických bovdenů ovšem lze nalézt řešení, které uspoří nějaký ten gram a přitom nestojí takovou raketu jako článkové modely. Základem tradičního řadicího bovdenu jsou totiž podélně splétaná ocelová vlákna, která mají nejvyšší podíl na hmotnosti.
Specialista na bovdeny, značka Alligator, tak nahradila ocel skelnými vlákny a došlo k razantní váhové úspoře. Jejich řadicí bovden Alligator LY-999 vypadá jako standardní, ale na střihu je krásně vidět, že černá ocelová lanka nahradila bílá skelná vlákna. Rozdíly jsou, zdá se, jen v použitém materiálu? Ne, podstatný rozdíl je především v průměru, protože zatímco běžný řadicí bovden má zpravidla vnější průměr 4 mm a pasuje na něj standardní plastová 4mm koncovka, tak tahle odlehčená verze musela kvůli tloušťce vláken narůst až na 4,8 mm. Tudíž je zapotřebí použít speciální koncovky, které mají dvojitý průměr, tedy užší pro řadicí mechanismy na jednom konci a širší na 5mm (třeba brzdový) bovden na druhém otevřeném konci.
Proč ale sáhnout po téhle verzi bovdenu, a ne klasice, je jasné od začátku, je to hmotnostní úspora, protože zatímco jeden metr standardního řadicího bovdenu (v našem případě použita značka Saccon) váží 35 gramů, tak tahle sklem odlehčená verze váží ve stejné délce jen 24 gramů. Kdybychom si chtěli rýpnout, tak příčně vinutá brzdová klasika váží dokonce 51 gramů, ale to sem vzhledem k jiné odolnosti vůči tlaku nepatří.
Co se týče funkčních vlastností, tuhost v ohybu je u lehké verze Alligator díky průměru o něco vyšší a při testu odporu kladeného lanku uvnitř 63 cm dlouhé trojité smyčky, vyšly bovdeny při srovnání nastejno. Rozdíl je samozřejmě v ceně, kdy obyčejný řadicí bovden stojí kolem třiceti korun za metr, značkový Shimano pak zhruba jednou tolik a testovaná odlehčená verze se pohybuje kolem sto sedmdesáti korun za metr. Proti článkovým bovdenům je to ale mnohonásobně méně, takže pokud je na kole vedení bovdenů vcelku, cena za zhruba tři metry nebude zase tak vysoká, a ušetřit tak lze 33 gramů. Samozřejmě, že drobné navýšení hmotnosti bude v případě speciálních koncovek, ale to je opravdu zanedbatelné. I když i úspora na bovdenu není zase tak značná, ale kdo si hraje s každým detailem a gramem, aniž by nutně potřeboval vydat všechny úspory, je pro něho odlehčený Alligator docela příznivým řešením.
(už)
Karbonové loukotě bývaly snem nejednoho bikera či silničáře a zvlášť v 90. letech minulého století jsme měli nadstandardní možnost výběru.…
Pořízení lehce ojetého kola se většinou jeví jako velmi lákavé, neboť si ve srovnání s kolem novým za tytéž peníze kupujeme minimálně o…