Karbonové loukotě bývaly snem nejednoho bikera či silničáře a zvlášť v 90. letech minulého století jsme měli nadstandardní možnost výběru. Ti nejmajetnější pokukovali po kultovních Spengle či Spinergy, mezi nejlepší patřily třeba i trojpaprskové modely domácí značky Bayer, které jsme často vídali na kolech závodníků. Postupem času však byly loukotě pozvolna vytlačeny špičkovými zapletenými sety. Ty se dostaly téměř na obdobné aerodynamické parametry, navíc při podstatně nižších cenách a především s možností výměny ráfku či jeho centrování. Na loukotě tak většinou vzpomínáme, se slzou v oku, jako na něco krásného. Jejich optický efekt byl stoprocentní. Německý BikeAhead ovšem dokazuje, že tento typ kol nemusí být minulostí, v silničním i MTB segmentu. Dokládá to modelem Biturbo Road, jejž jsme otestovali v praxi.
Hned na začátku jedno varování. Jízdní projev i design jsou návykové, a pokud si zapůjčíte bike či silnici s koly Biturbo, dost možná neodoláte a záhy zlikvidujete rodinný rozpočet. Cenovka 99 800 korun bude doma jen těžko obhajitelná, a vysvětlování, že místo luxusní letní dovolené budete na časovkách o pár sekund rychlejší, se nejspíš nesetká s pochopením. Nepředpokládáme, že by se počet ročně prodaných kol BikeAhead na našem trhu pohyboval v desítkách kusů, náš test je spíše dokladem, kam až lze při vývoji zajít - s využitím současných konstrukčních technologií a neomezeným rozpočtem.
Malosériová značka BikeAhead Composites je naprostým maximalistou. V nabídce nehledejme vyšší střední či nejvyšší třídu komponentů, ale pouze super třídu. Týká se to řídítek, představců, sedlovek, zkrátka všeho s daným logem. BikeAhead je mistrem ve zpracování karbonu, v technologii kladení uhlíkových vláken či minimalizaci nezbytného pojiva. A jak už to bývá, každý ušetřený gram je obrazně vyvažován zlatem, tedy vysokou cenou. Konstruktéři a designéři však společnými silami vytvářejí dokonale fungující i opticky bezchybný produkt. Tvarování ramen loukoťových kol Biturbo je příkladem špičkového průmyslového designu, kdy ostré lomené plochy mohou ve spojitosti s optimálním obtékáním vzduchu působit dost nevšedně. Spojit eliminaci nežádoucích turbulencí a estetickou dokonalost, to je umění.
Biturbo ve faktech
Použitý profil ráfku je celkem podobný tomu, co jsme zvyklí vídat u vyšších karbonových kol s tradičním zapletením. Průřez šestice ramen vychází ze standardní kapky, ovšem s ostřejším lomem hran. Plynulý přechod do ráfku je zásadní pro rozložení tlaku/tahu, naopak u středu kol, mezi rameny, najdeme ostřejší hrany - šesticípá hvězdice je skutečně parádním detailem. Čistě působí zasazení duralového, černě anodizovaného pláště nábojů s nezbytnou přírubou pro brzdový kotouč. Kola Biturbo byla od počátku navrhována pro kombinaci s diskovou brzdou, se silniční ráfkovou čelistí se nepočítá. Díky tomu bylo možné použít prakticky totožnou koncepci pro silniční i bikový model, kdy druhý jmenovaný nese dodatek RS.
Jízdní projev je v reálu přesně takový, jak jsme od setu za sto tisíc čekali. Bezchybný. S přenosem síly nemá sebemenší problém a totéž platí při brzdění. Přestože při čelním pohledu působí celkový profil kol oproti šíři náboje velmi útle, jakýkoli náznak kroucení je i při silové jízdě neznámým pojmem. Akcelerace z nuly se však až tak rapidně neliší od špičkových zapletených setů, ta největší show se odehrává v okamžiku, kdy překročíme nějakých pětatřicet kilometrů za hodinu. A zrychlujeme, stále zrychlujeme, až si dáváme tak, že po rovině letíme padesátkou. Psychologický efekt superrychlých kol zde funguje na výbornou. Biturbo Road si doslova říkají o vysoké rychlostní průměry a obdivné pohledy kolemjdoucích i ostatních cyklistů jsou dalším z důvodů, proč se nedá jet pomalu.
Současně je zde ale něco, čím se kola Biturbo odlišují od většiny aerodynamických zapletených modelů s karbonovými ráfky. Je to vlastnost, která může některým jezdcům dokonce tak trochu chybět. Dokonale zvládnutá aerodynamika i celková pocitová robustnost konstrukce totiž skoro odbouraly onen známý svist, jakési návykové „sekání“ vzduchu, stejně tak i vnitřní rezonanci v ráfku. Je pravda, že někteří silničáři se právě ve zvukovém doprovodu svých aerodynamických zapletených setů vyžívají a z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že při časovce se jedná o částečný psychologický doping – berličku pocitu, jak rychle letíme krajinou. Inženýři od BikeAhead, s typickou německou precizností, postavili kola, u nichž naprostá bezhlučnost svědčí o skvěle zvládnutých technologiích a aerodynamice.
Neméně důležitý je i nabízený jízdní komfort. Ne že by v této disciplíně kola excelovala, rozhodně však nebyla pocitově tak tvrdá, jak jsme čekali. Karbon je v tomto směru výhodou a stejně tak určitá poddajnost ráfku, rozděleného na sekce mezi jednotlivými rameny. My jsme kola testovali na rámu Dedacciai Strada (s Ultegrou Di2), s nímž tvořila bezvadně vyvážený celek. Byť je třeba dodat, že celkovou cenu kola nasazení těchto loukotí téměř zdvojnásobilo.
Biturbo v číslech
V BikeAhead Composites evidentně věří, že budoucnost silničních kol bude spojována takřka výhradně s diskovými brzdami. To se promítlo do maximální redukce materiálu, od počátku mohlo být vše laděno pro co nejnižší obvodovou hmotnost. Velmi sympatické je, že se myslelo hlavně na uživatele z řad nejnáročnějších hobby jezdců, nikoli pouze na závodníky, proto byla dána přednost plášťovému profilu ráfku. Tedy řešení, které je při vývoji u karbonu mnohem náročnější než v případě ráfku galuskového. Když už jsme u profilu ráfků, ten je vpředu i vzadu shodných 34 mm vysoký a 25 mm široký. Frézované pláště nábojů využívají šestiděrové uchycení kotoučů, vpředu máme možnost volby mezi 12mm či 15mm osou, zadní náboj vsadil na obligátních 142x12. Ořech je kompatibilní Shimano (Sram)/Campagnolo a zájemce může každé z kol zakoupit i samostatně – přední za 44 800 korun a zadní za 55 000 korun.
Poměrně zásadními údaji jsou ty limitní, kdy hmotnost jezdce (s vybavením) je omezena na 95 kilogramů a maximální tlak plášťů je shora ohraničen rovnými osmi bary. Takže foukáte-li běžně kola na deset atmosfér, máte smůlu. My v tom však nevidíme problém, neboť se stále širšími plášti se pozvolna snižují tlaky a u pětadvacítek je osm barů až dost. Kola jsou nabízena v jediném designu s „UD“ pohledovou vrstvou karbonu. A na konec pro mnohé možná ten nejdůležitější údaj, tedy celková hmotnost. U páru kol dosahuje hodnoty 1139 gramů, což se při pohledu na mohutnost ramen a s přihlédnutím k dosažené tuhosti zdá být skoro neuvěřitelné. Právě velmi nízká hmotnost společně s aerodynamikou se zasloužily o to, že se i průměrný silničář bude po asfaltu pohybovat rychlostí špičkového závodníka a z běžného hobby jezdce se stane bezmála hrdina. Pokud je dnes trend, že si uživatelé ke špičkovému materiálu chtějí koupit také adekvátní výkonnost, kola BikeAhead Biturbo Road to s trochou nadsázky zařídí. Ale nějaký trénink by to přece jen chtělo.
(kad)
Pořízení lehce ojetého kola se většinou jeví jako velmi lákavé, neboť si ve srovnání s kolem novým za tytéž peníze kupujeme minimálně o…
Samozřejmě, že ne, vždyť téměř všechna současná hlavová složení fungují na principu bezzávitového sloupku vidlice, ale my myslíme ten…