Ocelové rámy s logem Ritchey jsou již legendou. Útlé elegantní trubky, typické minimalistické patky a modro-bílo-červená kombinace jsou dodnes nezapomenutelné. Stejně jako takřka neporazitelní Henrik Djernis a Thomas Frischknecht hájící barvy týmu Ritchey v první polovině devadesátých let. Znuděnost všudypřítomným karbonem ale v současnosti opět přivádí mnohé bikery či silničáře k tradiční oceli a právě značka Ritchey jim má co nabídnout. Určitě ale jen neoprášila své původní modely – Tom Ritchey vytvořil konstrukčně zcela současné stroje, ovšem s nesporným retro nádechem. A to je právě onen, pro mnohé z nás lákavý aspekt, nehledě na to, že vlastnosti kvalitní Cr-Mo oceli rozhodně nepatří do „starého železa“. Zatímco MTB verze rámů Ritchey vsadila na tradiční barevnou kombinaci, silniční varianta, jíž jsme otestovali, je se svou antracitovou metalízou podstatně decentnější.
Štítek informující o použití špičkových trubek WCS Logic současně vypovídá o jejich trojitě zeslabované stěně a tepelné úpravě rámu. Vše se samozřejmě obešlo bez rámových spojek, provedení svarů je ovšem velmi precizní a připomíná zpracování titanu. V námi testované největší velikosti 59 cm o to více vynikly útlé profily trubek a vysoká partie hlavy, doplněná o krásně působící integraci ložisek s naprosto plynulým osazením trubky na koncích. Dalším z typických detailů je horní zesílení sedlové trubky, kde nechybí čistě a maximálně jednoduše působící napojení sedlových vzpěr se zasazeným stahováním sedlovky.
Krátká zadní stavba pak vsadila na zcela přímá ramena, jakékoli zakřivení bychom u řetězových i sedlových vzpěr hledali marně. Detail vyloženě k pomazlení představují patky, naprosto identické s těmi, které jsme vídali na rámech Ritchey před více jak dvaceti lety – nemůže na nich proto chybět nezbytné plastické logo „TR“. Klasikou je kompletní vnější vedení lanek nebo použití závitového středového pouzdra, stejně jako velmi mírný sloping předního trojúhelníku.
Rámový set je dodáván včetně celokarbonové přední vidlice Ritchey Carbon a hlavového složení WCS. Spojení moderní přední vidlice s tradičním materiálem rámu se zde povedlo na výbornou, o něco mohutnější korunka vidlice nepůsobí nijak rušivě. Hmotnost samostatného rámu se pohybuje v závislosti na velikosti okolo 1700 gramů a cena rámového setu je 27 900 korun.
Postavit i ve velké velikosti ocelový rám, který se nebude kroutit, je nemalé umění. Ritchey však v případě testovaného silničního modelu dokázal, že to není nemožné, a jízdní projev kola tedy plně ospravedlňuje cenu, která se může zdát ve spojitosti s ocelí trochu vyšší. Svou tuhostí totiž Logic Road působil stejně jako mnohé karbonové rámy střední třídy a nabízeným jízdním komfortem je pak dost možná i předčil. Takže i když může někomu ocel připadat jako přežitek, rozhodně tomu tak není a i v dnešním světě funkčně bezchybných karbonových rámů jsou důvody (a je jich paradoxně stále víc), proč si ocelový rám pořídit. Jediným jeho teoretickým handicapem, který však dokáží další vlastnosti z velké části anulovat, je vyšší hmotnost. Je pravda, že duralový rám bude pravděpodobně ještě tužší a současně lehčí, ale rozhodně nenabídne takovou schopnost pohlcovat otřesy. V tomto ohledu se nám testovaný model zdál hodně podobný titanu, ale třeba ve srovnání se silničním Morati byl Ritchey Logic Road podle nás určitě tužší.
Jízda působí velmi kultivovaně, což vychází nejen z vlastností materiálu a konstrukce, ale také z geometrie. Logic byl totiž ve všech ohledech hodně přátelský a řízení sice reagovalo bez jakékoli prodlevy, ale primárním zde byl takřka stoický klid ve vedení přímého směru. Ve vysokých i nižších rychlostech působí Ritchey velmi stabilně a jistě, na čemž se podílel delší přední trojúhelník a 130mm představec na námi testovaném stroji, který již byl připraven pro konkrétního zákazníka. Současně byl však velmi jistý i průjezd zatáčkami. Jednoduše řečeno, kam se kolo nasměrovalo, přesně tam jelo, a nijak se nebránilo výraznému položení do zatáčky. Byl to zkrátka takový pohodlný závoďák, nevyžadující od svého majitele neustálé korekce řídítky, což platilo i při jízdě ze sedla.
Zmíněný jízdní komfort byl na hodně vysoké úrovni, a to i přes použití kol s poměrně vysokým profilem karbonového ráfku. Přední i zadní partie kola byly v tomto ohledu velmi dobře vyváženy a karbonová přední vidlice (se standardním oversize sloupkem po celé své délce) či karbonová sedlovka WCS odváděly svou práci na výbornou. V souvislosti s použitým materiálem rámu vynikla ale i další vlastnost kola, a sice ta, že je i při jízdě po nekvalitním povrchu velmi tiché. Žádné rezonance, žádné klepání, žádné přenášení zvuků, které dobře znají majitelé karbonových rámů. Celková kultivovanost jízdy je její tichostí ještě podpořena.
Na celkové akceleraci se pak projevila především lehká kola Apex 46, ale i nízká celková hmotnost 7,3 kilogramu. Zrychlení tedy bylo velmi sebevědomé a ve spojení s tenkostěnnou ocelí skoro až nečekané. Svým dílem se do toho promítly také velmi lehké pláště Challenge Strada nebo tuhé karbonové kliky FSA K-Force Light. Od téže značky pocházely rovněž brzdové čelisti K-Force, doplněné modrými špalíky Reynolds, zajišťujícími naprosto bezproblémové zpomalení za sucha i za mokra. Výběr vhodné směsi špalků pro karbonovou brzdnou plochu nebývá úplně snadný, zde se však povedl na jedničku.
K dalším zajímavostem testovaného kola patřila tvarově velmi příjemná řídítka WCS Evo Curve, doplněná o takřka návykovou omotávku Lizzard Skins, k níž se ruce jezdce doslova přilepí. Sedlo Ritchey Contrail WCS pak bylo dalším z kamínků do mozaiky „jezdcův komfort“. Přestože bychom od kompozitové „monoližiny“ nečekali přílišnou poddajnost, celek sedla a sedlovky byl v tomto ohledu vynikající. Vše pak dokreslovaly takové šperky jako superlehké pedály Look Keo Carbon (s karbonovou planžetou) či superlehké karbonové košíky Ritchey vyrobené v tradičním designu, který se k ocelovému rámu skvěle hodil.
Takže pokud jste třeba také znuděni karbonem, ocelový rám Ritchey vám rozhodně schválíme, ať už silniční, či bikový.
(osazení test. modelu)
ám: WCS Logic, triple butted
Vidlice: Ritchey Full Carbon
Kliky: FSA K-Force Light, 50/34
Brzdy: FSA K-Force
Řazení: Shimano Dura-Ace
Přehazovačka: Shimano Dura-Ace
Přesmykač: Shimano Dura-Ace
Kola: Ritchey WCS Apex 46
Kazeta: Shimano Dura-Ace 12-25 (11)
Pláště: Challenge Strada 25
Řídítka: Ritchey WCS Evo Curve
Představec: Ritchey WCS 260
Sedlovka: Ritchey WCS Carbon
Sedlo: Ritchey WCS Contrail
Hmotnost: 7,3 kg (vel. 59)
Cena rámového setu: 27 900 Kč
Apache Wakita je již řadu let synonymem skutečně kvalitního sportovně nadaného krosu. Namítáte, že je krosové kolo pro cykloturisty? Z…
Přesně tento bike můžete vyhrát, pokud budete pravidelně v každém vydání Cykloservisu vystřihovat kupóny, pošlete nám je na začátku…