Apache Wakita je již řadu let synonymem skutečně kvalitního sportovně nadaného krosu. Namítáte, že je krosové kolo pro cykloturisty? Z velké části možná ano, ale v případě testovaného modelu vyniká nejen jízdní komfort a příjemná stabilita, ale i živost a skvělá ovladatelnost. Wakita Disc, tento krosový topmodel domácí značky, je totiž v reálu velmi univerzálním strojem nabízejícím svižnou jízdu a dostatečné terénní schopnosti. Chcete-li tréninkové kolo bezvadně plnící roli spolehlivého a rychlého přibližovadla, s kterým se nemusíte bát vlítnout i na polní či lesní cesty, jen těžko si vyberete lépe. Za 22 990 korun nabídne nejen bytelný rám, ale především skvěle funkční díly, na kterých rozhodně nebylo šetřeno. Ať už se podíváme na kliky, kotoučové brzdy nebo pláště, vše zde bylo vybíráno s ohledem na maximální životnost a pokud možno co nejvyšší bezúdržbovost. Když k tomu přičteme kultivovaný chod odpružené vidlice nebo sedlo, jež je doslova vzorem jízdního komfortu, o prodejním úspěchu tohoto modelu nelze pochybovat.
V některých ohledech tento sportovní kros připomíná devětadvacítkového „horáka“. Aby také ne, rámu ze slitiny 6061 s dvojitě zeslabovanou stěnou hlavních trubek nechybí výrazný sloping a v okolí pláště u přední vidlice i zadní stavby najdeme zřetelný nadbytek prostoru, který by umožnil bezproblémové nazutí podstatně širšího, téměř bikového obutí. Stejně tak posed ihned informuje o sportovnosti testovaného kola. Sice zde byl dán jasný důraz na jezdcův komfort, takže není pozice zbytečně natažená, ale opět jsme se zde neubránili spíše „bikovému“ pocitu. Apache Wakita Disc je zkrátka sportovec každým coulem, čímž si od začátku získal naše sympatie.
Majitel kola určitě ocení, že se nebude muset tahat se zbytečnou nadváhou. V reálu však Wakita Disc působí, že je ještě lehčí než 12,95 kilogramu, což je hodnota, kterou nám ukázala váha. Tento aspekt se promítl nejen do velmi dobré akcelerace, ale i do celkové uživatelské přívětivosti. Stačí, když v paneláku nejede výtah a do čtvrtého patra musíme kolo táhnout po schodech. Přesně to se nám stalo a u testovaného Apache jsme v takový moment skutečně ocenili příznivou hmotnost.
Jízda je ovlivněna vícero pozitivními faktory, především nadstandardní ovladatelností, ochotou zrychlovat, celkovým jízdním komfortem a také funkcí všech dílů. Díky tomu dostává zákazník dobře vyvážený kros, který po asfaltu uhání takřka s rychlostí fitness modelu a v terénu působí skoro až dojmem pohodové devětadvacítky. Pouze užší pláště jsou zde limitem, a je potřeba více číst terén před kolem, tedy hlavně kameny a kořeny, o něž by se dala „cvaknout“ duše. Pro jízdu v terénu proto doporučujeme nahustit pláště na vyšší tlak, což s sebou sice přináší menší schopnost tlumit otřesy, ale určitě se to vyplatí. Jinak nás nadání kola mimo asfalt překvapilo a bude-li se jednat o méně náročný terén, tedy běžné polní či lesní cesty, není důvod, aby jezdec s wakitou nestíhal XC jezdcům na horských kolech. Respektive ve středně náročném terénu bude sice možná lehce zaostávat, ale na méně členitém povrchu a asfaltu bude naopak dost jistě udávat tempo.
Jen málokdy se nám stává, že ke krosovému modelu přistupujeme takto, tedy, že od něj vyžadujeme terénní a sportovní ambice, ale testovaný model k tomu vyloženě sváděl. Jeho univerzalita je totiž přímo ukázková. Zvládal ostřejší výjezdy i prudší sjezdy a celkově působil až nebývale robustně. Samozřejmě, že přední vidlice není stavěna na drsnější zatížení, ale celková odolnost kol i dalších dílů se zdála být více než dostatečně dimenzovaná.
Na celkově sportovní pocit z jízdy měly vliv mimo jiné i skvěle pracující kotoučovky Shimano, konstrukčně takřka identické s modelem Deore a dovolující zpomalení až na poslední chvíli. Do ruky ideálně padnoucí páka, dobrá dávkovatelnost výkonu a celková bezúdržbovost těchto brzd jsou důvodem, že bychom si je klidně nasadili i na závodní bike. Stejně tak kliky Shimano se širokou dutou osou (integrovanou do pravé kliky) jsou velmi odolným komponentem a přenos síly je díky nim jednoduše dokonalý. Vydařená je rovněž samotná skladba převodů, dovolující jak rychlou jízdu s nižší kadencí po asfaltu, tak i zdolání prudkých terénních výjezdů. Svůj převod pro kteroukoli pasáž zde nalezne každý cyklista, ať už je jeho styl šlapání rychlý, či pomalý.
Pohodlný posed mají na svědomí z velké části také řídítka, respektive jejich ideální výškové umístění, nabízející navíc značnou variabilitu nastavení. My jsme si při testu jednu podložku pod představcem ubrali a ještě tak kolu přidali na sportovnosti – zkrátka zvyk z devětadvacítek. Snad pouze šířka řídítek 620 mm nemusí být pro ramenatějšího hobby jezdce úplně ideální, zvlášť bude-li vyžadovat dodatečnou instalaci rohů, ale to je jediné teoretické minus celého testovaného kola.
Z dalších dílů musíme pochválit již výše zmíněné sedlo vlastní značky Legend a především vidlici Suntour NCX D, která si dokázala poradit i s malými nerovnostmi, v praxi využívala většinu svého 63mm zdvihu a její páčka dálkového lockoutu je jednoduše perfektní. Kola s ráfky Remerx RDX a náboji Shimano, používajícími uchycení kotoučů systémem Center Lock, byla obuta do plášťů Schwalbe Tyrago. Jejich dezén nabídl nejen skvělé odvalování na asfaltu, ale především více než dostatečnou jistotu v suchém terénu. Teprve až praxe ukázala, jak je členění vzorku funkční, navíc plášťům nechybí praktický boční reflexní pruh. A tatáž spokojenost panovala také s řazením kombinujícím přehazovačku SLX s páčkami a přesmykačem Deore. Jen pro úplnost, zde použitý přesmykač má standardní konstrukci s horní objímkou, nejedná se tedy o nepopulární Top-Swing. Zde se zkrátka při výběru komponentů přemýšlelo.
Přesně tento bike můžete vyhrát, pokud budete pravidelně v každém vydání Cykloservisu vystřihovat kupóny, pošlete nám je na začátku…
Sportovní hardtail Amulet Rival 29 spoléhá na novou geometrii s označením QCG. Ta sází na hodně dlouhý přední trojúhelník, více položenou…