Domácí značka Leader Fox nejen že sídlí v Českých Budějovicích, ale její kola se zde ve vlastní továrně přímo lakují a montují, takže, na co se v letošní sezóně můžeme od domácího výrobce těšit?
V první řadě je to nabídka všech tří dostupných průměrů kol v segmentu MTB. Kategorie devětadvacítek zahrnuje trojici modelů Casper, Grass a Trap, přičemž nejlepší Casper má hliníkový rám s dvojitě zeslabovanou stěnou trubek kruhového průřezu a vzduchové odpružení RST F1RST s osmdesáti milimetry zdvihu. Komponentové osazení mixuje sady Deore a SLX s ráfky domácího výrobce Remerx. Grass má podobný rám, jen s konstantní tloušťkou stěny trubek a osazení Alivio s vidlicí RST Blaze. Trap už nespoléhá na rám s rovnými trubkami, ale horní i spodní mají dvojité prohnutí a komponenty Deore doplňuje vidlice RST Blaze. Všechny tři modely jsou pak ve dvou barevných variantách, což platí až na pár výjimek pro celou letošní kolekci.
Střední průměr 27,5 palce je zatím čerstvý, a tudíž má pouze dva zástupce, biky Seven a Jasper. Seven má design rámu s prohnutými trubkami podobně jako Trap, komponenty Deore, SLX a vidlici RST. Jasper s rovnými trubkami kruhového průřezu je v hodně nápadném designu, ale sází na dostupnější komponenty Alivio a vidlici RST Blaze doplněné kotoučovkami Tektro. To je spolu s brzdami Shimano provázáno na postu brzd téměř celou kolekcí.
To, že klasika stále není mrtvá a pro závodníky nebo vyznavače hravých tratí či úplně obyčejné milovníky nedělních vyjížděk bude určitě ještě dlouho nejčastější volbou, dokazuje nejpočetnější skupina šestadvacítek. Těm kraluje typ Out Line s rámem z rovných trubek s dvojitým zeslabením stěny a jednoduchou profilací osazený vidlicí Rock Shox Recon se zdvihem 100 mm. Komponenty SLX a Deore XT s doplňky Truvativ a plášti Schwalbe jen dokreslují sportovní charakter kola. Podobně je na tom dostupnější model Maxx s vidlicí RST F1RST a komponenty Deore a SLX. Šestice zbývajících modelů zahrnuje jak tři rekreační pánské modely, tak trojici dámských, přičemž jediný Corrial má pánský rám s dámskou geometrií a prohnutou horní trubkou, zbývající dva mají klasicky horní trubku dole.
U horských kol ještě zůstaňme, protože vyznavačům „skákavých" či sjezdových disciplín jsou určeny celoodpružené modely Extáze Pro a Extáze Junior, se zadním zdvihem čtyřčepové stavby 180 mm doplněným vpředu vidlicí Rock Shox totem nebo Rock Shox Domain se shodnou hodnotou zdvihu. Dirt, a street zastupuje hardtail Cocaine s vidlicí RST Slope a komponenty Alivio či odolnými doplňky Truvativ. Pro méně náročné je tu pak dvojice Dragstar a Weeny, opět na bytelném rámu s výrazným slopingem.
Krosová kola cílí i na náročnější zákazníky, což dokazuje model Paradox s rámem ze zeslabovaných trubek s dvojitým prohnutím, vzduchovou vidlicí RST Vogue a komponenty Deore, SLX, Deore XT či doplňky Truvativ. Point Pro má stejný rám, jen osazený o řadu níže posazenými komponenty, třetí State už sází na rovný design trubek s komponenty Alivio. Zmíněná trojice má hydraulické kotoučové brzdy, vzduchové přední odpružení a pláště Schwalbe, takže je určena opravdu aktivním vyznavačům výletní cyklistiky. Modely Šumava v dámské a pánské verzi už spoléhají na ráfkové brzdy a pružinové vidlice. Stejně jako v MTB sekci je i u krosů dámský typ Corraline s pánským rámem, s kratší dámskou geometrií a odlišným designem. Zbývajících osm modelů rovnoměrně střídá pánský a klasický dámský rám.
K této kategorii bychom mohli zařadit i osm modelů určených převážně do města, které zahrnují jak trekkingy, tak kola s nízkým nástupem pro starší osoby či dámy, nebo skládačku Urby a dva typy tříkolek pro méně pohyblivé nebo fyzicky indisponované občany.
Leader Fox ovšem patří k hodně známým výrobcům dětských kol, kterých nabízí širokou škálu od čtyřiadvacítek přes dvacítky, osmnáctky, šestnáctky, čtrnáctky až po nejmenší s dvanáctipalcovými kolečky.
V elektrokolech došlo k výraznému posunu v počtu modelů i k využití jiných typů motoru. Novinkou je elektrifikovaná verze biku E-Trap s 36V/250W motorem v zadním náboji a baterií Samsung 10,2 Ah na spodní trubce. Krosy zastupuje E-Point s totožným pohonem, přičemž oba modely mají přehledný displej na řídítkách a ovládací tlačítka úrovní asistence pěkně v dosahu těsně vedle brzdové páčky. Trekingové elektrokolo Sandy v pánském a dámském provedení má rovněž motor v zadním náboji, ale ne už tak velkého průměru jako u dvou výše zmíněných typů. Parametry přitom zůstávají stejné, pouze baterie má jen 9 Ah a je v zadním nosiči, který je mimochodem velice futuristického designu. Další modely E-Ferrara v pánské a dámské verzi, dámský Lotus nebo skládačka E-Urby mají stejný motor i baterii jako Sandy.
Letošní kolekce tedy myslí vyjma vyznavačů silničních a fitness kol na téměř všechny uživatele, od sportovců přes rekreanty až po tělesně postižené, navíc se stále patrným důrazem na charakteristický design a hlavně výborný poměr kvalita/cena.
(už)
Kdyby v raných devadesátých letech někdo řekl, že výrobce komponentů, který byl dost silným konkurentem shimana, bude jednou vyrábět…
Jednouho dne skončí idilka, kdy se ráno obléknete, najíte, skočíte na kolo a vrátíte se v poledne nebo dokonce až večer. Ale je možné, už…