Kdyby v raných devadesátých letech někdo řekl, že výrobce komponentů, který byl dost silným konkurentem shimana, bude jednou vyrábět odpružené vidlice pro závodní XC či sjezd a enduro, asi by si všichni mysleli, že se pomátl. Suntour ovšem ušel dlouhou cestu, a zatímco komponenty už jsou kromě převodníků a klik dávno jen okrajovou záležitostí, v odpružení se tento výrobce dostává do stále vyšších pater kvality a náročnosti.
Suntour sází hlavně na jednoduchost svých produktů a maximálně snadnou servisovatelnost. Ovšem když pomineme širokou škálu cenově nejdostupnějších modelů pro rekreační horská a krosová kola, nabídka sportovních a závodních vidlic je pro letošek opravdu ucelená pro všechny disciplíny. Stejně jako je u motocyklů Moto GP vrcholem, kde vznikají nápady na nové možnosti odpružení, patří v MTB sjezd do téže kategorie. V této královské odpruženářské disciplíně se značka rozhodla po dvou letech náročného testování ve světovém DH poháru nebo na extrémním podniku Red Bull Rampage nabídnout novou sjezdovou vidlici Rux.
Dvoukorunkové provedení, dvě stě milimetrů zdvihu vzduchové patrony a olejové tlumení nízko a vysokorychlostní komprese patronou RC2. K tomu vnitřní hliníkové nohy průměru 38 mm, 20mm pevná osa s rychloupínacím systémem a výměnnými závitovými vložkami ve vnějších magneziových kluzácích a celková hmotnost 2890 gramů. Tento kousek ovšem netestovali nějací neznámí nováčci, ale přímo legenda freeridu Brett Tippie nebo jezdci Garett Buehler, Ryan Berrecloth či bývalý šampion Eric Carter. Vidlice Rux přitom získala ocenění Pinkbike Industry Awards od známého serveru Pinkbike, který se věnuje právě gravity disciplínám.
Od sjezdu je jen kousek k enduru, kde je na letošek další významná novinka pro 27,5" kola, model Auron. Jednokorunková vidlice s vnitřně měnitelným zdvihem 150/160 mm, případně v provedení TA s plynulou regulací 160-120 mm. Změna zdvihu a dva typy tlumicích patron s možností verze s dálkovým lockoutem pak odlišují čtveřici modifikací, pro něž jsou společné 34mm vnitřní hliníkové nohy, kónický hliníkový sloupek a vnější magneziové kluzáky na pevnou 15mm rychloupínací osu Q-LOC, mimochodem pro letošek upravenou se zjednodušeným odjišťováním. Hmotnost se pohybuje v rozmezí 1880-2050 gramů, podle provedení. Bez zajímavosti určitě není to, že tuto vidlici na svém enduro biku Scott vozí hvězda enduro závodů a bratr XC šampióna Rémy Absalon.
U vidlic pro náročnější nasazení ještě zůstaneme se známým šestadvacítkovým modelem Durolux, jehož konstrukce a zdvih je předurčen pro náročnější enduro a lehčí freeride. Vnitřní 35mm hliníkové nohy pracují se vzduchovým pružením a tlumicí olejovou patronou v několika provedeních. Zdvihy se pohybují na hodnotách 160 nebo 180 mm, u verze s regulací TA lze plynule volit mezi hodnotami 180-140, respektive 160-120 mm. Pevná rychloupínací 15mm osa Q-LOC je samozřejmostí, stejně jako několik variant průměru či materiálu sloupku. Hmotnosti jsou v rozmezí 2125-2335 gramů.
Od endura ale zpátky k trail bikingu a XC, kde jednoznačně dominuje nejvíce nasazovaný model Epicon, který se vyrábí hned v několika variantách i velikostech. Verze Epicon XC je v nabídce pro kola všech tří průměrů a zdvihově se pohybuje na hodnotách 80-100-120 mm, přičemž hliníkové vnitřní nohy mají průměr 32 mm, hliníková korunka je dutá a využívány jsou různé typy tlumicích patron, pevné 15mm i klasické osy u staršího provedení i dvě verze dálkového či na korunce integrovaného lockoutu. Hmotnosti se pohybují kolem 1800 gramů, v závislosti na velikosti a provedení. Varianta Epicon TR je určena trail bikování a typické jsou pro ni různé úrovně zdvihů dle modelů. Nejvyšší hodnota je 150 mm, ale častější je 130 nebo 140 mm, u devětadvacítek pak dokonce i 80 mm.
Jestliže je Epicon obojživelníkem pro XC i trail biking, pak Axon Werx je se svými karbonovými kluzáky a dutou hliníkovou korunkou zbraní pro závodní XC. Je rovněž pro všechny tři průměry kol a magneziové patky jsou formovány pro pevnou 15mm osu, která ovšem využívá titan. Pro nízkou hmotnost je u této vidlice se zdvihy 80 nebo 100 mm uděláno maximum a díky tomu se dostává na 1505 gramů ve verzi 26 palců. Levnější verze Axon má magneziové kluzáky, ale rovněž titanovou osu, ovšem hmotnost už se pohybuje kolem 1700 gramů.
Polepšil si i dostupnější typ Raidon, který má hliníkové vnitřní nohy, magneziové kluzáky s klasickými patkami a plnou hliníkovou korunku. Je rovněž v rozměrech pro všechny tři průměry kol a nabídne vnější regulaci odskoku, vzduchové pružení a dálkový nebo integrovaný lockout. Zdvihy jsou standardně 80 a 100 mm, hmotnost už je ovšem v rozmezí přes 1800 gramů až po téměř dva kilogramy. Zbývající část kolekce je velice široká a zahrnuje dostupnější pružinové modely pro MTB i krosová kola nebo speciální futuristický kousek Swingshock a samozřejmě pak vzduchové tlumiče Raidon, Epicon a Durolux s odpovídajícím určením, podobně jako u stejnojmenných vidlic.
Suntour tedy pro letošek nabídne jak vidlice ve všech rozměrech, tak ve všech kategoriích napříč jízdními styly. U všech ale klade důraz na jednoduchost servisu, kdy jednak samotná rozborka vidlice není nic složitého, a v případě poruchy vzduchové či olejové patrony lze tuto snadno dle typu rozebrat či vyměnit za novou.
(už)
Jednouho dne skončí idilka, kdy se ráno obléknete, najíte, skočíte na kolo a vrátíte se v poledne nebo dokonce až večer. Ale je možné, už…
Naučit se obsluhovat doma automatickou pračku je jeden z důležitých kroků k cyklistově nezávislosti na partnerce, ovšem ti, kdo tento úkon…