Ať už bychom z nabídky značky Niner vybrali kterýkoli model, byl by vždy ideálním kandidátem do naší VIP rubriky. Tento výrobce prostě obyčejná kola dělat neumí, nebo přesněji řečeno, dělat je zkrátka nechce. Sympatický Havajec Chris Sugai si dává velmi záležet na tom, aby jeho modely neztratily svůj charakteristický rukopis, a dlouhodobě se mu to daří. Niner, jakožto stále ještě poměrně mladá značka, je synonymem devětadvacítek a jakýkoli vývoj módních trendů tento fakt určitě nenaruší. Je totiž pravda, že pokud se devětadvacítkový bike postaví co nejlehčí, s maximální redukcí obvodové hmotnosti kol, jen máloco mu dokáže konkurovat. Skvělá průchodnost členitým terénem totiž v takovém případě není vyvážena zhoršenou akcelerací, a pokud si můžete dovolit za devětadvacítku utratit částku, řekněme od osmdesáti tisíc výše, skutečně lze zapomenout na vše negativní, co kdy ve spojitosti s největším rozměrem kol zaznělo.
Ale nyní již ke konkrétnímu stroji, který jsme do VIP sekce tentokrát vybrali. Model JET 9 RDO, jenž se může pochlubit získáním prestižní ceny Eurobike Award, je špičkovým superlehkým fullem určeným pro závodní nasazení při maratonech a v cross-country. O tom vypovídá nejen stomilimetrový zdvih na předním i zadním kole, ale hlavně jeho celkové ladění primárně na výkon. K typickým znakům výrazně slopingového rámu patří nejen nepřehlédnutelné tvarování všech jeho partií s plynulým přechodem horní trubky do sedlové, ale primárně „virtuální“ zavěšení zadní stavby na dvou vahadlech. Zajímavostí je především pozice spodního vahadla, které je umístěno znatelně pod středovým pouzdrem. Horní vahadlo je karbonové, ostatně jako celý rám. Snaha o gramovou redukci pak přímo čiší z většiny detailů, a to včetně odlehčených čepů využívajících atraktivní červenou anodizaci. K typickým znakům patří kónická hlavová trubka se vstupem řadicích bovdenů zakomponovaným do loga Niner. Nemůže chybět také úchyt zadní brzdy standardem Post Mount, pevná zadní osa 142x12, dále úchyt na přesmykač s přímou montáží či středové pouzdro PF30.
Samotná koncepce rámu s „virtuálním čepem“ značně předchází jakémukoli nežádoucímu zanořování systému pod zabírajícím jezdcem, vše ovšem navíc jistí tlumič Fox s trojicí přednastavených módů komprese CTD a se superkluzkou povrchovou úpravou pístnice Kashima. Ladiči barviček pak mohou vybírat buďto z celočerné varianty rámu, nebo z námi představené atraktivní zeleno-černé kombinace.
Osazení nejluxusnější verze atakující dvousettisícovou cenovou hranici je poplatné módě a co nejnižší hmotnosti. To dokládá jak přední odpružená vidlice Rock Shox Sid XXWC, tak třeba bezdušová kola American Classic doplněná o pláště Schwalbe Racing Ralph. Jak jsme již psali výše, kvalita kol je u devětadvacítky naprosto zásadní, a to Niner nejen v tomto konkrétním případě respektuje. Z dalšího osazení musíme zmínit „jednoplackovou“ sadu Sram XX1 využívající vpředu převodník s dvaatřiceti zuby a vzadu pak jedenáctikolečko s nadstandardním rozsahem. Odlehčovalo se také u brzd, což dokládá italský model Formula R1 Race.
Pokud váš špičkový závodní full od Nineru zaujal, můžete si vybírat celkem ze čtyř velikostí rámu a z několika kvalitativních variant osazení. A jestliže je výše představený krasavec (nebo všechny další jeho karbonové ekvivalenty) cenově mimo vaše možnosti, nezoufejte. Nemenší parádu uděláte s jeho duralovým bráškou, tedy s modelem JET 9 Alu, jenž ve verzi Pro vyjde na nějakých devadesát tisíc. Koncepčně se přitom jedná o v podstatě identický bike, rozdíl je jen v materiálu rámu a osazení. V nabídce Nineru ale najdeme také univerzálněji zaměřené celoodpružené stroje s trailovou povahou, což dokládá třeba model RIP, opět nabízený v karbonové i duralové verzi. Stačí si jen vybrat...
(kad)
Výměna řadicích bovdenů je snad nejlevnější způsob, jak oživit funkci řazení, protože ani sebedražší přehazovačka nebo přesmykač nejsou…
Silniční model Author Charisma, jenž měl výstavní premiéru na loňském veletrhu Eurobike, je ve své vrcholné verzi materiálem koncipovaným…