Cyklistických prodejen je u nás takřka nepočítaně, my vám však na následujících řádcích chceme představit jednu hodně nadstandardní. Nejde ani tak o samotnou prodejní plochu s tisíci čtverečními metry, jako o nabídku či prodejní přístup. Jako byste najednou vstoupili do světa, v němž splní snad jakákoli vaše cyklistická a elektro-cyklistická přání. Přesně takové totiž byly naše dojmy z návštěvy českobudějovické prodejny DAJ Sport, v níž během sezóny nalezneme pět set kol a nepřeberné množství cyklistického vybavení a doplňků. Poloha přímo u cyklostezky, na samém okraji města (na písecké výpadovce), je pak další z nemalých výhod. Vedle bezproblémového zaparkování je pro zákazníka mnohem důležitější možnost praktického vyzkoušení kola před nákupem a stejně tak možnost důkladného otestování elektrokola. Tolik testovacích e-biků na jedné ploše, které jsou kdykoli plně připraveny k vyjetí, jste pravděpodobně nikde jinde neviděli. Stačí přijet autem a s manželkou třeba na celý den vyrazit na elektro-vyjížďku. Záleží jen na vás, zda se vydáte na blízkou Hlubokou nad Vltavou za krásami tamějšího zámku, na nedaleký vrch Kleť s vyhlášeným stoupáním nebo klidně do přilehlých Novohradských hor – vždyť v případě rozumného hospodaření s kapacitou lze na jediné nabití ujet i vzdálenost blížící se stovce kilometrů.
Při vyslovení jména DAJ Sport se většině cyklistických nadšenců pravděpodobně vybaví domácí značka Apache, jejíž kola právě tato společnost produkuje. Nabídka cykloprodejny však nestojí na této jediné značce, minimálně stejná prodejní plocha je věnována německému Haibiku, rakouskému KTM, dále značce Merida či domácímu Superioru. Ale přejděme již od konkrétních značek k těm, kteří mají hlavní zásluhu na zdejší nabídce orientované na nadstandardní služby zákazníkovi. Miroslav Míka, bývalý špičkový triatlonista a dodnes nadšený cyklista i elektro-biker, se stal naším ochotným průvodcem, takže konečně nastala správná chvíle, abychom jej trochu vyzpovídali.
Jaká je historie vaší budějovické prodejny?
Začínali jsme krátce po revoluci, a to jako výrobce přileb a komponentů pro triatlon. Na hrazdy s logem DAJ si jistě mnozí dodnes pamatují, stejně tak na řídítka nebo omotávky. V roce 1991 jsme otevřeli v centru Budějovic první prodejnu, k níž jsme krátce nato přidali další, pak jsme se párkrát stěhovali, až jsme v roce 2005 skončili tady. Prodejna v centru bývá pro zákazníka tragédií kvůli parkování i nemožnosti si kolo pořádně vyzkoušet. Zde máme nejen cyklostezku, ale třeba i trenažéry pro otestování kompletního odpružení.
Současná podoba prodejny s tisíci metry plochy je ale poměrně čerstvá.
To ano, v této podobě je otevřena teprve pět měsíců. Vedle klasické nabídky kol a doplňků mám plány i s patrem, nacházejícím se v pravé části prodejny. V nejbližších týdnech by zde mělo vzniknout takové menší muzeum s průběžně se střídajícími exponáty. Je zde samozřejmě hardtail Apache, na němž se Jarda Kulhavý stal v roce 2003 juniorským mistrem světa. K tomu ale i některé důležité modely z historie nejen českého MTB, například jeden z úplně prvních Authorů, duralová Merida Albontech z roku 1990 a řada dalších zajímavostí.
Jak funguje vaše test-centrum elektrokol?
Jednoduše – přijede zákazník, nechá mi tu jako zástavu klíčky od auta a třeba na půl dne vyrazí na zdejší stezky či do terénu. Během pár minut odjíždí, vše je neustále připraveno a může si vybrat z řady elektrokol v cenách od šedesáti do sta tisíc korun. K otestování jsou zde všechny systémy, které nabízíme, samozřejmě včetně středového motoru Bosch nebo našeho celoodpruženého e-biku Scalp. Vedle toho máme k otestování připraven i „elektro-full“ Haibike. Toto otestování je zcela zdarma a v půjčovně máme všechny velikosti kol, takže se nemůže stát, že bychom zájemci nenabídli adekvátní testovací elektrokolo.
Jak velkou část vašich prodejů představují elektrokola?
Je to přibližně půlka naší tržby, ročně prodáme stovky elektrokol. Z toho je asi osmdesát procent luxusnějších modelů s cenou od padesáti tisíc výše, tedy se středovými motory. I z toho důvodu je naše testovací kolekce elektro-modelů z velké části orientována právě na tyto stroje, ať už se systémem Bosch, či jiným. Na skladě máme v sezóně běžně kolem šesti set drahých elektrokol.
Jsou České Budějovice specifické větším zájmem o elektrokola?
Myslím, že zájem o elektrokola je podobný jako jinde. Určité specifikum bych viděl v tom, že je zásadní mít na prodejně fyzicky všechny velikosti od většiny modelů. Pokud bych nějaké kolo v požadované velikosti neměl, zákazník by s velkou pravděpodobností nechtěl čekat do druhého dne a šel by rovnou tam, kde by požadovaný model měli ihned k dispozici. Pouze v případě, kdy budu mít všechny modely připraveny k okamžitému vyzkoušení, je služba zákazníkovi stoprocentní. V tom by měla být naše síla a férové je zákazníkovi ukazovat jen to, co skutečně máme na skladě.
Prodáváte elektrokola i přes e-shop?
Děláme to, ale přiznám se, že hodně neradi. Kolo v takovém případě precizně seřídíme a posíláme jej prakticky kompletně složené, připravené a velmi pečlivě zabalené. Ale když mi sem třeba nedávno přivezli na garančku e-bike až z Ostravy, tak mi to přišlo trochu nesmyslné. Na netu se prezentujeme spíše v tom smyslu, aby sem zájemci přišli fyzicky. Myslím, že jedině praktická zkušenost s kolem či elektrokolem je při výběru skutečně zásadní.
Specializujete se i na zimní vybavení?
To ano, nabízíme kompletní lyžařský sortiment, včetně špičkového servisu na strojích Montana. Na prodejně je skoro tisícovka párů běžek značek Salomon, Atomic a Fischer. Spíš bych ale vyzdvihl, že se snažíme mít všechny myslitelné drobnosti, které již dnes většina maloobchodů nenabízí. Počínaje náhradními šroubky na téměř cokoli a konče třeba falcovými plášti na káru. A hlavně chceme nabídnout nadstandardní servis, cyklistického i zimního vybavení. Teď zrovna jsme pořídili speciální myčku na komponenty, aby každé opravované kolo mělo dokonale čistý celý systém pohonu a další části. Pouze perfektně čisté komponenty mohou stoprocentně fungovat a nemusíme se bavit jen o pastorcích, převodnících či měničích. Mimochodem, kola na servis přebíráme již od sedmé hodiny ranní…
Na závěr, na jaké novinky se můžeme těšit v kolekci Apache 2017?
Budeme mít třeba úplně nové rámy na krosech – velmi podobné tomu, jaké používáme u současných inovovaných sportovních hardtailů. Bude nová grafika, v některých směrech jednodušší a trochu více indiánská. A především výrazně rozšíříme středový pohon Bosch, nejen nabídkou variant, ale u některých modelů s tímto špičkovým systémem se dostaneme pod padesát tisíc korun. U MTB i krosových modelů. Jinak si myslím, že vynález středového elektro-pohonu se systémem pracujícím na principu „čím víc šlápnu, tím více jedu“, je fantastický. Dal bych ho na podobnou úroveň jako vynález mobilního telefonu. Ale dokud středový pohon Bosch zájemce nevyzkouší, stěží uvěří, jak dokonale funguje.
Díky za rozhovor.
(kad)
Očista komponentů pohonu zalepených nánosy zaschlého maziva a prachu není nic příjemného, ale pokud chceme dosáhnout nějaké rozumné…
Zvykli jsme si na přední i zadní odpružení našich rámů, citlivé ladění odskoku tlumičů, masivní ložiska v čepech a regulace či blokace…