Zapletená kola dnes pomalu, ale jistě válcují sólo výplety, kdy si zákazník vybral náboj, ráfek a dráty a nechal si kolo zaplést. Tahle varianta samozřejmě není mrtvá a leckdy lze vyrobit hodně lehké a přitom odolné kolo, ale hotové výplety jsou dnes také o celkovém designu, který dokáže výrazně odlišit finální vzhled celého stroje.
Značka Token patří širokému portfoliu komponentů a doplňků, pro něž je typické provedení v několika barevných variantách a tahle filozofie se promítla i do zapletených kol této značky. Tedy ne snad, že by bylo možné výplety Token pořídit v několika odstínech, ale nápadné logování po téměř celé ploše ráfků bude jen těžko hledat konkurenci. Vyzkoušeli jsme totiž devětadvacítková kola Token C23AR MTB 29 Al, určená pro XC a maraton a jejich ráfky rozhodně budou patřit v pelotonu k těm nejpopsanějším. Právě ráfky s vnější šířkou 26 mm a výškou 22,5 mm jsou velice nápadné, ale zároveň ctí současné trendy, kdy se požívá čím dál větší šířka kvůli zlepšení stability pláště. Standardní provedení ráfku zvládne po instalaci vložky i bezdušové pláště, ovšem primárně jsou určené klasice. Dvaatřiceti zeslabovanými dráty jsou napleteny do nábojů s ukázkově opracovaným tělem, vpředu pak s vyššími přírubami a šesticí otvorů pro montáž kotouče. Zatímco zadní náboj je v provedení na rychloupínák, přední lze vyjmutím vnitřních vložek z osy předělat z rychloupínáku na pevnou 15mm osu. Stačí jen vyjmout vložky zajištěné gumičkou v drážce a nasadit na osu krytky, které jsou součástí balení. V době masivního nástupu vidlic s pevnou přední osou je to velice praktické řešení, které ušetří nějakou tu korunu.
Přední náboj se otáčí na dvojici průmyslových ložisek, vzadu se pak na dvou točí osa a na dvou duralový ořech. Ten přenáší na plášť náboje záběr přes šestici solidně širokých praporků a hlasitost „cvrčka“ je přímo ukázková, což platí i pro záběr za jízdy, ten je zcela bez připomínek. Rozborka zadního náboje je přitom díky imbusem jištěným krytkám v ose otázkou okamžiku, kdy stačí krytku u ořechu vyšroubovat a stáhnout jej z osy. V provedení na rychloupínák pak kola i s ráfkovou vložkou váží 985 gramů zadní a 877 gramů přední, což nejsou závratná čísla, ale vzhledem k bytelnějšímu profilu ráfků a počtu drátů je to slušný standard.
Obutí plášťů Schwalbe na ráfky bylo bez nějakého omezení a stačila k tomu jediná montpáka, ráfkové vložky jsou už nasazené od výrobce. Duralový ořech nemá ocelovou vložku proti zakusování kazety, takže uvítá provedení s hliníkovým unašečem, obyčejná kazeta jej časem asi poznamená. Design dodal kolu úplně jiný vzhled a i přes avizovanou hmotnost byla akcelerace celkem slušná, navíc příjemná je tuhost výpletů a hlavně jejich odolnost, dvaatřicet drátů je prostě jistota, kterou nerozhodí první výmol. I pod těžším jezdcem obstály v terénu na výbornou a nebylo třeba je nějak výrazně docentrovávat. Rovněž šířka ráfku se projevila na stabilitě méně nahuštěného pláště v zatáčkách, takže má jezdec velkou oporu při agresivnějším stylu jízdy. Nebáli bychom se tyto výplety nasadit na etapový závod, kde je odolnost hodně důležitá, nebo na nějakou z moderních trailových devětadvacítek s vyšším zdvihem, všude obstojí na výbornou. Tedy pokud majitel kola touží po nápadném designu ráfků, ten nemusí lahodit každému, ale každopádně vybočuje z řady. Proti závodním modelům s o něco nižší hmotností sice neakcelerují tak svižně, ale tady je ideálně namixovaný poměr životnost/odolnost/výkon. Cena výpletů je 9550, což není úplný základ, ale proti dražším závodním modelům s nižší hmotností je to o dost méně, takže je jen na jezdci, zda pořídí lehká drahá kola, nebo tento jen nepatrně těžší kousek se srovnatelným výkonem, ale větší odolností.
(už)
U značky Longus jsme si zvykli, že nabízí velice výhodný poměr cena / výkon, který je pro mnoho zákazníků při rozhodování zásadní. A přesně…
Servis kotoučových brzd je ve své podstatě jednoduchou záležitostí, ovšem jen do té doby, než máte ruce i dílnu od brzdové kapaliny či…