Jsou omotávky řídítek pro silniční kola, pro all-road stroje a pak ty nejkomfortnější pro gravel, nebo jsou prostě „jen“ omotávky. Jelikož je značka Ergon specialistou na komfortní ergonomické gripy a sedla, nepřekvapí, že mají v sortimentu i podobně řešené omotávky. Měli jsme možnost vyzkoušet omotávku BT Gravel, která cílí na maximální tlumicí schopnosti a hodně jistý úchop. Je to dáno jednak tloušťkou 3,5 milimetru, a pak vnější adhezní vrstvou, která má jednak strukturu, ale také je naprosto nesmekavá. Základ tedy tvoří pěna AirCell, která je spíše měkčí a má perfektní tlumicí vlastnosti. Vespod je tenký lepicí proužek a na povrchu pak Anti-Slip Comfort Top, tedy nesmekavá vodoodpudivá vrstva. Co je důležité, je délka omotávky, která je 230 centimetrů pro každou stranu řídítek, takže tímhle si „obalíte“ i hodně široké a ven vyhnuté gravelové kousky, nebo jen nemusíte tolik utahovat každý závit, aby omotávka vystačila. Verze BT Allroad je přitom silná jen 2,5 mm a na délku má 210 centimetrů a verze BT Road je silná jen 2 mm při délce rovněž 210 cm. Takže tady vidíte, jaký je rozdíl v omotávce jednoho výrobce podle určení víc do terénu, nebo na univerzální silnici a čistě na silnici.
Hmotnost testovaného kousku je v plné délce a včetně plastových zátek 88 gramů, cena je pak 999 korun. Montáž je klasikou, omotávka je ale poměrně houževnatá, takže se při napínání tolik neprodlužuje a chvilku to chce promyslet správný začátek, aby struktura povrchu grafikou ideálně navazovala. Výrobce má instruktážní video a navíc je levá i pravá část omotávky pro snazší orientaci označená. Lepicí proužek vespod dobře drží, tady není žádný problém, takže namotat, zastřihnout a zakončit, což esteticky doladí přiložené samolepicí pásky, opět s adhezním povrchem. Úchop je geniální, tedy jestli máte rádi „lepivé“ omotávky v silnější vrstvě s vysokou tlumící schopností. Tady se v terénu opravdu nemusíte bát otřesů, protože materiál odvádí perfektní práci. Dlaně ani bez rukavic nekloužou a platí to i za mokra, tady nelze cokoliv vytknout a vnější struktura s jemným dezénem v podstatě není cítit, nic nevystupuje nad povrch a neobtěžuje ani při delších jízdách. Někdo samozřejmě nemusí být úplně fanda silnější omotávky, tak může zvolit tenčí Allroad verzi, ale pokud to s komfortním úchopem pro delší jízdy na horším povrchu myslíte vážně a gravel je prostě víc terén než silnice, tak tohle dokáže slušně zpříjemnit pobyt za řídítky. Omotávka současně není zbytečně měkká a poddajná, aby se vymačkávala, takže si drží tvarovou stálost a povrch se ukázal být hodně odolný vůči opotřebení.
Ať už v testované Rusty Red nebo celé řadě dalších odstínů, Ergon v tomhle případě nezklame ani na zahnutých silničních či gravel řídítkách.
(už)
Je to fenomén poslední doby, ať chci nebo ne. Gravel se prostě v cyklistickém světě etabloval velmi úspěšně a nakonec jsem mu přes…
Superior představil nový Gravel s označením 9.8 GR. Základem kola je samozřejmě karbonový rám. Výrobce sice uvádí, že se jedná o inovativní…