Po minulém dílu, v němž jsme radili s výběrem aktuálního kousku cyklistova šatníku, tedy bundy, se tentokrát podíváme opět na technickou záležitost, a to pedály.
Standardní pedály s ohrádkou bez nášlapného mechanismu patří spíše cykloturistům a svátečním jezdcům. U nich by ale stejně mělo platit, že středová část pedálu by měla být z duralu a vnější klec může být šroubovaná nebo tvořit jeden celek. Plastový základ u pedálů moc dlouho nevydrží. Montáž klipsen sice zajistí jistější spojení nohy s pedálem, ovšem stále je to tak trochu archaismus.
Dalším stupněm jsou tzv. platform pedály, které patří spíše do BMX nebo freeride. Jsou hodně široké a mají vystouplé trny-piny. Noha po nich zcela jistě nesklouzne, takže jsou vhodné třeba pro jízdu v zimě v klasické obuvi.
Pro sportovní jízdu a závodění jsou samozřejmostí nášlapné pedály. Ty zajišťují pevné spojení pedálu s podrážkou tretry a mnohem lepší přenos síly při šlapání. Navíc díky tomuto spojení může jezdec zabírat nohama i směrem vzhůru a šlapat tak mnohem efektivněji do kruhu. Při výběru „nášlapů“ by mělo vždycky platit pravidlo kompatibility. Dnes je na trhu velké množství výrobců a každý používá trochu odlišný tvar upínacího mechanismu. Nejrozšířenější značkou je samozřejmě Shimano, následují Crank Brother, Exustar, Wellgo, Ritchey, Look, Time, Speedplay, VP a mnoho dalších drobných značek, které si nechávají vyrábět u výše zmíněných Wellgo a VP. Princip mechanismů je podobný, kovový kufr se našroubuje do závitů ukrytých v podrážce tretry a zacvakne se do mechanismu na pedálu. Ten je buď na obou stranách pedálu (Shimano, Exustar, Wellgo, Ritchey, Time), nebo je otočný, a umožňuje tak nastoupit ve více pozicích (Crank Brothers).
Velikost kufru a jeho tvar se mírně liší, takže ne všechny značky jsou mezi sebou kompatibilní. To je důležité hlavně pro ty, kdo kombinují dvě kola a jedny tretry, nebo dokupují kufry samostatně. Některé pedály umožňují boční výchylku kufrů až o 15°, což je důležité pro jezdce, kteří mají potíže s koleny. Napevno zafixovaná noha totiž může beze změny pozice brzy bolet. Ruku v ruce s vůlí kufru jde síla potřebná pro jeho vycvaknutí. Většina pedálů disponuje možností regulace odporu pružiny, ale třeba Crank Brothers toto neumožňují. Ideální je tedy pedály vyzkoušet u někoho, kdo je vozí, a zjistit, co nám bude vyhovovat. Provedení nášlapného mechanismu a jeho velikost určuje i samočisticí schopnost pedálu při nastupování v blátě. Příliš velké tělo pedálu totiž nabere zbytečně moc bláta a nastupování trvá dlouho.
U pedálů je třeba zohlednit i materiál, většinou jde o duralové tělo a ocelovou osu, ale objevuje se titanová osa, kompozitové tělo nebo magnezium. Rozdíly jsou hlavně v hmotnosti a odolnost těla se pozná spíše až při pádu. Rovněž uložení osy využívá buď kuličky, průmyslová ložiska nebo kombinaci ložiska a kluzného pouzdra. Pokud nechceme pedály po dvou sezonách vyhodit, je dobré vědět, co je uvnitř, abychom mohli seřizovat případnou vůli osy.
Nášlapné pedály se dělí i podle stylu ježdění. Miniaturní provedení je určeno pro XC jezdce a gramhoniče. Pedály s náznakem mřížky nebo přímo s kompozitovou či duralovou opěrnou plochou kolem mechanismu jsou určeny sjezdařům nebo vyznavačům enduro stylu. Při jízdě v náročném terénu totiž často nemusí okamžitě trefit nášlapný mechanismus a opěrná plocha kolem tak poskytne alespoň částečnou jistotu. Vhodné jsou i pro rekreační jezdce, kteří si nejsou technicky příliš jistí.
Pro cykloturisty jsou určeny pedály s upínacím mechanismem pouze na jedné straně, kdežto druhá má klasickou mřížku. Pro tretry s měkčí podrážkou je tato kombinace velmi vhodná a navíc se toto řešení hodí i pro klasickou obuv při občasných přesunech nebo civilních výletech.
Silniční pedály využívají odlišný systém, jsou jednostranné a kufr je tvořen kompozitovým nebo plastovým dílem, který výrazně přesahuje hladkou podrážku. Liší se hlavně upínací systémy značek Shimano a Look, které využívají jiné rozmístění šroubů. U nich je výběr hodně spojen s vhodnými tretrami. Lze ale koupit i silniční pedály pro stejný kufr, jaký je u bikových treter, který se tak rychle neochodí. Ovšem styčná plocha podrážky a pedálu nebude tak široká a přenos síly tak výrazný jako u klasiky. Takže vybírat je třeba vždy s rozmyslem. Příjemný nákup.
(už)
Španělská značka Orbea je díky výkonům prakticky nejlepšího závodníka v cross country Juliena Absalona nepřehlédnutelná. Olympijský vítěz…
Když Cykloservis přišel před léty jako první s myšlenkou uspořádat seriál cyklomaratonů, nebylo příliš složité vybrat akce, které bychom do…