Španělská značka Orbea je díky výkonům prakticky nejlepšího závodníka v cross country Juliena Absalona nepřehlédnutelná. Olympijský vítěz i mnohonásobný pokořitel světového poháru sedlá podle charakteru trati buď pevný karbonový rám Alma, nebo celoodpružený rám Oiz se zdvihem 85 mm. Pokud jede na technicky těžký závod typu Megavalanche, využívá služeb stroje Occam se zdvihem 115 mm (jeho test jsme uveřejnili v čísle 4/2010 Cykloservisu). Všechny tři rámy se vyrábí ve Španělsku a Orbea na ně majiteli poskytuje záruku po celou dobu jejich užívání.
Vedle těchto nekompromisních strojů s karbonovými rámy Orbea produkuje i duralové modely pro XC Lanza a Sport a nechybí ani 29palcový 29er. V segmentu silničních kol pak najdeme čtyři modely – Orca, Opal, Onix a Aqua. Nejvyšší karbonové modely pro ultimátní závodění dostaly pro letošní sezónu zcela nové rámy, takže si je představíme podrobněji.
Díky specifikám karbonových vláken a jejich možnostem skládání do různých vrstev nabízí Orbea tři varianty kompozitů - Carbon Gold, Silver a Bronze. Rozdíly jsou důkladně popsány na českých stránkách značky www.orbea.cz, materiály se liší hlavně pružností a tuhostí. Nejpevnější a také nejtvrdší Carbon Gold je určen pro závodní nasazení, kdy je vyžadován stoprocentní přenos síly na dopředný pohyb při co nejnižší hmotnosti, a proto se používá u rámů Alma OMG. Carbon Silver obsahuje vyšší podíl pružnějších vláken, takže nabízí optimální kombinaci tuhosti pod záběrem a absorpce nerovností (Alma OMS, Oiz a Occam). Carbon Bronze se vyznačuje vysokou úrovní komfortu a pohlcování otřesů při jízdě a používá se u silničních kol a přední vidlice).
Charakteristickým rysem kol Orbea je designově zajímavá vychytávka. Spodní rámová trubka horských rámů Alma, Oiz a Occam je netradičně prohnuta a rozšířena do tvaru jakéhosi blatníku, nicméně tento parabolicky rozšířený profil má za úkol maximalizovat tuhost předního rámového trojúhelníku.
Rám pevného závodního kola Alma se vyrábí ve dvou verzích Alma OMG (Orbea Monocoque Gold) a Alma OMS (Orbea Monocoque Silver). Na první pohled je zřetelný nový tvar rámu s ostřejšími rysy, kdy horní rámová trubka se před sedlovou lomí směrem dolů. Tento tvar má za úkol zajistit co nejvyšší tuhost a bezztrátovost přenosu energie jezdce na kolo. Hmotnost nového rámu ve velikosti M je ohlášena na 1,080 kg. Nová je také bezbovdenová technologie vedení lanek DCR, využívající teflonových trubiček firmy Gore, vedoucích lanka podél rámu. Výhodou by měla být vyšší životnost systému. Nejvyšší model Alma OMG Team s kompletním osazením Sram XX přijde na 169 900 Kč a měl by vážit 9,2 kg. O něco dostupnější Alma OMG 10 s komponenty Shimano XT pak přijde na 99 900 Kč. Orbea navíc u svých kol nabízí možnost upravit jak komponentovou skladbu, tak i barevné provedení podle přání zákazníka. O tom, že Orbea myslí na detaily, hovoří také technologie SSN, kdy pro každou velikost rámu je vypočítána geometrie tak, aby odpovídala nárokům na tuhost a vyšší tělesnou konstrukci cyklisty.
Nový rám Alma OMG jsme otestovali vloni na podzim a musíme uznat, že na takovém tuhém a do ruky skvěle padnoucím stroji se to Julienovi vyhrává, když kolo skoro nic neváží a do kopce letí jako střela z kopce se s ním dá s lehkostí pohrávat…
Karbonový celoodpružený rám Oiz se zdvihem 85 mm je vyroben jako monokok z Carbonu Silver, takže má za úkol jezdci zpříjemnit švih kvalitnějším pohlcováním otřesů, díky čemuž se na dlouhých závodech alespoň částečně oddaluje tělesná únava. Zadní stavba U.F.O. využívá namísto hlavního čepu pružnosti karbonových řetězových vzpěr, takže se podařilo dosáhnout hmotnosti rámu 1,95 kg včetně tlumiče. Nejvyšší model Oiz Carbon Team na Sram XX přijde na 179 900 Kč a měl by vážit 10,3 kg. Oiz Carbon 02 s hmotností 11,1 kg přijde na necelých 105 tisíc, o dvě stě gramů těžší Oiz Carbon 03 pak přijde na 89 tisíc.
Podrobnosti o modelu Occam jsme přinesli v minulém čísle včetně jízdních vlastností. Jak je vidět, při výběru horského kola je rozhodně potřeba do okruhu možných adeptů zahrnout i kola Orbea, neboť snesou nejtvrdší požadavky na tuhost, hmotnost a přitom přináší navíc doživotní záruku na rám. Představení silniční produkce se budeme věnovat v některém z příštích čísel.
(mig)
Když Cykloservis přišel před léty jako první s myšlenkou uspořádat seriál cyklomaratonů, nebylo příliš složité vybrat akce, které bychom do…