Náš seriál o výběru vhodných doplňků či komponentů se tematicky střídá, takže je nyní řada na komponentech, a to těch asi nejčastěji diskutovaných. Pláště jsou totiž alfou a omegou jezdcových schopností na daném povrchu.
Plášť pro horské kolo vybíráme v první řadě podle charakteru terénu, v němž se budeme pohybovat, a také podle našich jezdeckých schopností. V první řadě si musíme uvědomit kde, jak tvrdě a za jakého počasí budeme jezdit. Jestliže jezdíme převážně na asfaltu, zvolíme plášť s jemným nízkým vzorkem nebo hladkým pásem na středu běhounu, aby se dobře odvaloval a nekladl zbytečný odpor. Navíc souvislý vzorek se projeví delší životností než plášť s výraznými špunty a velkými mezerami mezi nimi. Pro jízdu po asfaltu se vyrábějí pláště už v šířce 1,5 palce, takže lze mít opravdu rychlé úzké provedení, ovšem je třeba počítat s horšími tlumícími schopnostmi než v případě širokého „balonu“. Čím hladší vzorek, tím menší univerzálnost při nájezdu do terénu. Univerzálnější provedení mají sice skoro hladký prostředek, ovšem na bocích jsou vybaveny vyššími špalky, aby plášť držel na podkladu při náklonu v terénu. Takový plášť pak poslouží stejně dobře na asfaltu jako na polní či lesní cestě.
Pláště do terénu se vyznačují šířkou od 1,9 palce a mají hrubší vzorek. Hrubost se liší podle charakteru povrchu, pro nějž jsou určeny. Jemnější nízký vzorek je vhodný na suchý a tvrdý povrch, kde dobře pojede a přitom se k podkladu „přilepí“ velkou plochou. Na blátě ovšem nebude mít možnost se do podkladu pořádně zakousnout. Na mokrý povrch jsou ideální pláště s hrubším vzorkem a většími mezerami mezi jednotlivými špalky. Otevřenější vzorek se totiž lépe čistí, naopak husté provedení zůstane v blátě ucpané a plášť klouže. Hrubší vzorek s menšími mezerami je určen do náročnějšího terénu, kde by měl spolehlivě držet i při agresivnější jízdě. Dostatečný výběr univerzálních plášťů, které umí držet na suchu i na mokru, sice šetří jezdcovu peněženku, ale kdo chce závodit nebo si vychutnávat jízdu naplno, měl by počítat s občasným přezouváním podle charakteru trati. Záleží tedy na jezdci, jakým stylem bude jezdit.
Šířka plášťů je dnes už dál než u hodnoty 1,95 palce. Standardem pro závodní XC jsou rozměry 2,0 nebo 2,1 palce. Širší provedení až do rozměru 2,3 směřují k enduro nebo freeride ježdění se skoky a hlavně do hodně náročného terénu. Šířka 2,4 až extrémní 3 palce už patří sjezdu a ne každý rám ji pojme. Čím širší plášť, tím větší styčná plocha s terénem a také výraznější tlumicí schopnosti. Se šířkou jde ale ruku v ruce hmotnost, která je u standardních XC provedení v šířce dva palce zhruba 450 gramů, naopak enduro plášť v šířce 2,3 palce váží i 900 gramů. Odvalování je pak nejen dílem hrubosti vzorku, ale také nutností roztočit hmotnost setrvačníku kola. Odlehčit plášť umí kevlarová patka, která jej sice prodraží, ale šetří hmotnost a usnadňuje nazouvání pláště.
Při nákupu bychom tedy měli vědět, kde budeme jezdit, jak a samozřejmě na jaké kolo plášť potřebujeme. Vzorky pro přední a zadní kolo se různě odlišují. Vždy je lepší volit dopředu hrubší provedení než dozadu, protože předek musí vždycky spolehlivě držet na podkladu a vézt kolo do zatáčky, kdežto u zadního kola nevadí, pokud je občas ve smyku. Navíc hrubší vzorek se vpředu ojíždí pomaleji než vzadu. Samozřejmě hladký zadní plášť hrozí podklouznutím ve stoupání a při brzdění snadnějším utržením do smyku. Hodně plášťů disponuje technologií Dual Tread Compound, což je dvojí tvrdost gumy na běhounu. Tvrdší střed déle vydrží a lépe se odvaluje, měkčí boky naopak lépe přilnou k podkladu v ostrých zatáčkách.
Kvalitu a cenu pláště ovlivňuje kromě výsledné hmotnosti či provedení vzorku nebo tvrdosti směsi na běhounu také hodnota TPI, což je hustota vláken v kostře. Nejlepší pláště mají TPI 120 a vydrží tak vysoký tlak a jsou hodně odolné při nízké hmotnosti. Levná provedení mají i 40 TPI. Výsledná cena pláště většinou odpovídá kvalitě provedení, při výběru ale nelze sázet jen na cenu, vždy prozkoumejte vzorek, TPI a zjistěte si provedení běhounu či jeho tvrdost. Pořídit si ultra přilnavé drahé provedení, pokud jezdíte jen za sucha, jsou zbytečně vyhozené peníze za měkkou směs, která se rychle sjede. Pro úplnost uvádíme několik příkladů plášťů podle druhu využití.
Sucho | Univerzál | Mokro | |
---|---|---|---|
MAXXIS | Max Lite 310 | CrossMark | High Roller |
HUTCHINSON | Cobra | Toro | Bulldog |
KENDA | Short Tracker | Karma | Nevegal |
RITCHEY | Speed Max beta | Z-Max Premonition | Z-Max Evolution |
Hybridní automobily, elektromobily, elektrokola a nakonec i elektroskládačky. Pro snadnější a ekologičtější pohyb ve městech jsou výrobci…
V Cykloservisu číslo 18 jsme uvedli naši čtenářskou soutěž, v níž může vždy jeden ze zúčastněných vyhrát hodnotnou cenu. Stačí zaslat…