Hybridní automobily, elektromobily, elektrokola a nakonec i elektroskládačky. Pro snadnější a ekologičtější pohyb ve městech jsou výrobci schopni předvádět doslova šílené kousky. U horských a silničních kol už takřka nelze nic převratného vymyslet a principiálně jsou tato odvětví už tak nějak nasměrovaná a výrazněji se neodchylují ze své dráhy vývoje. Ovšem skládačky a alternativní řešení pohonu, to je oblast, kde lze ještě neustále výrazně inovovat a přicházet s něčím neotřelým.
Firma YikeBike představila tak trochu nezvyklou skládačku s elektrickým pohonem. To není zase tak neobvyklý počin, kdyby celá konstrukce nebyla z karbonu, přední kolo mělo náboj a řídítka neměl jezdec pod sebou jako na lehokole. Tahle věcička je hodně nezvyklá, nicméně funkční, sami jsme ji dokonce osedlali a nutno říci, že tahle vývojová větev městské dopravy se nám docela zalíbila, protože kromě „kosmického“ designu nabízí i celkem pohodlné svezení.
Celokarbonový rám je sestaven z několika dílů, které lze složit dohromady do elipsovitého tvaru, jenž se vejde do vaku o objemu 43 litrů. Skládačku tak lze jednoduše přenášet na rameni. Hmotnost těsně pod deset kil zvládne i žena, víkendový nákup je totiž často těžší. Z karbonu jsou skoro všechny díly, čímž se výrazně snížila celková hmotnost. Elektromotor je implantován do předního kola a zakrývá většinu jeho vnitřního prostoru. Ráfek se tak otáčí po vnější části krytu motoru,, a nikoliv okolo náboje. Dvacítkové přední kolo vzadu doplňuje miniaturní kolečko, které si na českých kanálech a výmolech sice nedokážeme dost dobře představit, ale na hladkém povrchu je bez problémů. Obal bezřetězového elektromotoru tvoří zároveň i přední vidlici, do níž jsou zasazeny stupačky. Horní díl vidlice přechází v řídítka, která jsou pod jezdcem a jsou otočená zezadu dopředu. Z míst, kde by měl být představec, pak vychází pohodlné sedadlo potažené kůží.
Všechny ovládací prvky jsou na koncích řídítek, na jedné straně je plynová páčka, na druhé brzdová. Samozřejmostí jsou LED diody v řídítkách, suplující světla. Stačí stisknout a jedeme, tedy dá-li se to zprvu tak nazvat. Vychytat balanc chviličku trvá, ale posez je celkem přirozený, jako na křesle, takže to není zase tak hrozné. Jediné nebezpečí představuje zmíněné zadní kolečko. Elektrická brzda dokáže celý stroj zastavit celkem bezpečně, v každém případě není problém okamžitě shodit nohy ze stupaček. Maximální rychlost je 20 km/h, takže i v ní lze seskočit, v případě nebezpečí, ještě relativně rozumně. Motor o výkonu 1,2 kW dokáže uvézt člověka o hmotnosti maximálně 100 kg, což je dáno i odolností konstrukce, posez je určen jezdcům s výškou 163-193 cm. Dojezd 9 km je uvnitř centra měst celkem dostatečný, nicméně jde spíše o přiblížení k metru nebo vlaku než o jízdu přes celé město.
Celá tato legrace ovšem něco stojí, předpokládaná cena se blíží k částce 4000 eur, což je skoro cena malého automobilu, a těžko lze předpokládat, že by někdo nabízel při koupi této „skládačky“ vysoké šrotovné za starý model. Jako alternativa přepravy to ale nevypadá špatně a je vidět, že karbon už lze používat úspěšně opravdu na čemkoliv. Pokud chcete vidět, jak se na tomto vozítku jezdí, mrkněte na www.yikebike.com a jejich perfektně zpracované video.
(už)
V Cykloservisu číslo 18 jsme uvedli naši čtenářskou soutěž, v níž může vždy jeden ze zúčastněných vyhrát hodnotnou cenu. Stačí zaslat…
Campagnolo pro sezónu 2010 představilo novou kazetu s rozsahem pastorků 11 až 29 zubů. Původní maximální rozsah jedenáctkové kazety byl do…