Současnost přeje mnoha standardům pevné zadní osy, která má za úkol navýšit tuhost zadní stavby a zajistit odolnost při nejtvrdším zacházení. Ovšem pevné zadní osy průměru dvanáct milimetrů ještě nejsou všespasitelné, protože existují hned tři rozteče zadních patek.
Standardních 135 mm je většinou určeno jen rychloupínáku, i když s novou 12mm pevnou osou si občas také rozumí, tedy pokud nejde o kombinaci 142x12, kdy první číslo znamená větší rozteč patek. U sjezdových kol ovšem nějakou dobu kralovala 12mm pevná osa s nábojem pro rozteč patek 150 mm, což zaručilo sice velkou boční stabilitu a tuhost zadního výpletu, ale jezdec si občas škrtl patou o širokou zadní stavbu. Takových rámů ale stále jezdí velké množství a náhradní náboje nejsou ke koupi na každém rohu. Když pomineme dražší univerzály 4 v 1, kde lze systémem výměnných vložek přizpůsobit šířku náboje i průměr osy, pak je vhodných adeptů celkem poskrovnu.
Jedním z nich je náboj Novatec DH12SB, který má ocelovou osu určenou vnitřní osičce průměru 12 mm a samozřejmě šířku 150 mm. Tělo náboje ze slitiny hliníku je k dostání pro 32 i 36 drátů a skrývá čtyři průmyslová ložiska EZO, dvě v samotném těle a dvě v ořechu, který je v ocelovém provedení. Novatec sice vyrábí i hliníkový ořech, ale ocel je v tomto případě sázkou na jistotu. Trojice západek uvnitř je díky povolení matice na ose snadno přístupná, jednoduše stažením ořechu z osy, pro pravidelný servis tedy ideální záležitost.
Náboj se dodává i s vnitřní osičkou na dvojici matic a celý komplet vypadá opravdu nezničitelně, samozřejmě tahle odolnost má i svoji hmotnost atakující skoro 460 gramů, což není zrovna málo. Nicméně tohle není náboj pro XC kola, ale vyloženě pro sjezdové či freeridové speciály, jiné modely takovou rozteč patek většinou nepoužívaly.
Chod ložisek byl u nového náboje ukázkový a rovněž ořech nenutil kazetu k nechtěnému přetáčení po směru jízdy i při klikách ve strnulé poloze. Dostatečně promazaný vnitřek ořechu jsme zkontrolovali při průzkumu vnitřností náboje, matice na pevné ose pak při montáži budily respekt z hodně jistého spojení, ale také nechuť k tomu vozit s sebou pro případ defektu plochý klíč. Kdo má ale rám pro tuto rozteč náboje a integrovaný závit pro osu X-12, může to klidně zkombinovat, průměry jsou totiž stejné.
Funkčnost náboje a záběr ořechu jsme po napletení ověřili v praxi na starším freeridovém biku Haro, který disponoval patkami na tento systém. Několik testovacích jízd nezaznamenalo vznik vůle v ložiscích, ani ztrátu citlivosti záběru ořechu, životnost ložisek prověří až delší čas, ale díky snadnému přístupu dovnitř náboje je lze pravidelně ošetřovat mazivem, a prodloužit jim tak funkční období. Cena náboje přibližně 2300 korun sice není nejnižší, ale jde o speciální kousek, takže nelze jinak, navíc si je možné vybrat z černé, bílé, červené nebo zlaté barvy, takže i ladiči si přijdou na své.
(už)
Pláště značky XLC mají ve svých názvech výlučně historické hrdiny, tedy vlastně bojovníky. Otestovali jsme plášť XLC Hannibal II v…
Už jsme si zvykli, že domácí společnost Airoo nám vždy dodává do testu samé zpravidla nic nevážící lahůdky. Vedle řady vyloženě tuningových…