Ač se italské Campagnolo orientuje pouze na silniční kola, jeho dceřiná firma Fulcrum vyrábí zapletená kola i pro kola horská. My jsme si do testu vybrali nejvyšší bikový model Red Metal Zero, který vozí i olympijský vítěz Julien Absalon. Pár zapletených kol byl osazen na pevném testovacím stroji s hliníkovým rámem a karbonovou zadní stavbou. V nabídce značky Fulcrum pak najdeme další tři modely, lišící se provedením i hmotností, testovaný model Zero je navíc k dispozici ve verzi pro kotouče nebo pouze ráfkové brzdy.
Kola Fulcrum se vyznačují specifickým zapletením 24 drátů v poměru 2:1, takže u zadního kola je na pravé straně u kazety a u předního kola na levé u kotouče v přírubách náboje uchyceno šestnáct křížově zapletených drátů, zatímco na druhé straně je vždy po osmi drátech. Smyslem tohoto řešení je lepší rozložení záběru či brzdné síly, než kdyby bylo na obou stranách shodně dvanáct drátů. Navíc se tak sníží napětí v kole, což se příznivě projeví na celkové životnosti výpletu. Jednotlivé paprsky jsou kvůli aerodynamice ploché.
Ze způsobu zapletení vyplývá, že náby budou speciálně vyrobeny s ohledem na zapletení 16:8 dráty, čemuž odpovídá počet přírub na duralovém těle. To však není jediná specialita značky Fulcrum. Uvnitř náb je totiž v seříditelných průmyslových ložiscích uložena osa dvojnásobného průměru - 20 mm. Není však třeba se lekat, že by k těmto kolům bylo zapotřebí kupovat freeridovou vidlici na pevnou osu, redmetály se upevňují do klasických patek XC vidlic a rámů, pouze naddimenzovaná osa nábojům poskytuje mnohem vyšší pevnost a tuhost. Kotouče se uchycují šesti šrouby, pro centerlock je třeba použít adaptér AFS (Axial Fixing System).
Při vývoji ráfků bylo myšleno na maximální pevnost, a hlavně vzduchotěsnost při použití bezdušových plášťů. Výsledkem jsou ráfky šíře 23,5 mm, které při pohledu shora postrádají otvory pro niply. To by bylo ideální řešení pro cirkusáky, kteří na ráfcích jezdí po provazech. Jediný otvor, procházející skrz obě stěny ráfku, je určen pro ventilek. Tím se také do komory mezi stěnami ráfků vkládají niply. Ovšem ty by si svou díru našly těžko samy, a tak je u kol přiložen i magnet, jenž ocelové niply zvenčí navede do kýženého otvoru. Technologie pojmenovaná MoMag vychází z použití molybdenu a hořčíku do slitiny ráfku, jenž by tak měl získat na pevnosti, ráfky jsou svařovány, přičemž svar je dokonale začištěn. Ráfky jsou navíc pro hmotnostní úsporu odlehčeny patentovanou technologií s trojitým odfrézováním materiálu v prostoru mezi niply.
Všechny zmíněné vychytávky se odráží na celkové hmotnosti obou kol Fulcrum Red Metal Zero 1568 gramů, kdy na přední kolo připadá 706 g a na zadní zbylých 862 g. Hmotnost samozřejmě nezahrnuje rychloupínáky. Nízká obvodová hmotnost se za jízdy projeví výborným zrychlením, zapletení s dvojnásobkem drátů u kazety pak větší tuhostí při přenosu síly šlapání na dopředný pohyb. Kola Fulcrum Red Metal Zero patří do absolutní špičky mezi zapletenými koly. Doporučená maloobchodní cena páru kol je 24 990 Kč.
+ utěsnění pro bezdušáky, zpracování, lehkost jízdy, odlehčení ráfků
- složitější výměna niplů
Apache Totem je v letošním roce lákadlem pro všechny, kteří zvažují pořízení hardtailu s celokarbonovým rámem. Ve srovnání s loňským…
Kolo nemusí být vždy pouhým dopravním prostředkem či sportovním náčiním, ale i módním doplňkem. O tom vypovídají různé cruisery a podobná…