Apache Totem je v letošním roce lákadlem pro všechny, kteří zvažují pořízení hardtailu s celokarbonovým rámem. Ve srovnání s loňským modelem je svým osazením současné provedení o třídu výše, a to při zachování totožné, velice příznivé ceny. Karbonový rám s kompletní sadou Shimano Deore XT a s kvalitní odpruženou vidlicí jsou za částku 46 990 rozhodně více než jen adekvátním vybavením. V nejvyšší třídě závodně orientovaných a karbon využívajících MTB hardtailů Apache je Totem vstupním modelem, pro čistokrevně závodní použití je ale připraven na sto procent.
Rám totemu je totožný s vyšším modelem Shaman X.0 a charakterizuje jej konstrukční jednoduchost a čistota, což je podtrženo i decentní, ovšem velice zdařilou grafikou. Tři hlavní trubky předního trojúhelníku mají čistě kruhový průřez a po celé své délce konstantní šířku.
Na rozdíl od nejvýše postaveného typu Manitou zde nenalezneme jakousi ploutev vpředu u hlavy, naopak tvar vzpěr zadní stavby je u obou provedení karbonových rámů Apache velice podobný. Výraznější rozdíl je pouze v monostay konstrukci za sedlovou trubkou. Zatímco prestižní typ Manitou má monostay vzpěru plochou a značně širokou, testovaný model Totem zde sází na častěji vídané užší provedení s průřezem kapky. Sedlové vzpěry jsou již na první pohled hodně mohutné, a to především ve středové partii, tedy u nosníků čepů V-brzd.
Spodní ramena zadní stavby mají vyšší profil, i zde je ve středové části použit kapkový průřez a na vnější straně ještě jakési podélné zpevňující žebro. Svým tvarováním poskytuje zadní stavba velice dobrou světlost plášti. V případě sériově použitého obutí Schwalbe o šířce 2,1“ zbyl mezi jeho vzorkem a vzpěrami dostatek místa pro nabalené bláto. Tvarově velice zdařilé jsou patky rámu i opěrky pro bowdeny. Pouze bychom se z estetických důvodů přikláněli k vedení lanek zespodu horní trubky.
Apache Totem je jedním z kol, která takříkajíc „padnou rovnou do ruky“. Tedy za předpokladu, že jej osedlá sportovní jezdec cross-country či závodník, jehož hlavními požadavky budou dobrá ovladatelnost, tuhost a nízká hmotnost kola. Použitá, do jisté míry univerzální geometrie a ochota kola akcelerovat jsou zaručenými prostředky, jak si naklonit jezdce. Totem je zkrátka sázkou na jistotu, což naznačuje již konstrukce rámu a jeho jízdní vlastnosti to následně potvrzují.
Délka předního trojúhelníku spolu se 130mm představcem (v největší testované velikosti 20“) dostávají jezdce do závodně nataženější pozice, ovšem stále při dostatečné porci komfortu daného posedu. Reakce kola na podněty od řídítek jsou rychlé, nijak tím ovšem netrpí jízdní stabilita. V pomalejších rychlostech si totem „nestaví hlavu“ ani v hodně technickém terénu, naopak s přibývající rychlostí se jeho celkový projev zklidňuje. Nejlépe se tento bike logicky cítí na rychlé, technicky méně náročné trati. Tam se předvede v plné parádě. Ovladatelnost je výborná i při jízdě po klikatých pěšinách, pouze při vyloženém slalomu je již ryze cross-countryová délka kola trochu na obtíž. Bravurně si totem vede ve výjezdech, a to i v hodně prudkých. Délka představce a nižší poloha řídítek dostávají jezdce více nad přední kolo. Správná jezdecká technika a skvělé univerzální pláště Schwalbe Racing Ralph se pak zaslouží o to, že s tímto kolem vyjedete takřka cokoli.
Rychlé sjezdy také nejsou pro testovaný Apache Totem žádnou překážkou. Pouze v těch hodně kamenitých se začne projevovat nízká hmotnost kola a čas od času je jezdec vyveden z míry odskočením kola od nerovnosti. Ale to je vždy určitá daň za nízkou hmotnost a tuhost konstrukce, které jsou ve všech ostatních případech jasným pozitivem. Jestliže se chcete ve sjezdech valit neohroženě „jako koule“, kupte si tank. Běžné rychlé sjezdy, které jsou charakteristické pro XC a maratonské tratě, zvládá však totem na jedničku. Pokud přijde něco výrazně drsnějšího, je zkrátka nutné přibrzdit a případně jít za sedlo.
Silnou stránkou kola je nadprůměrná akcelerace, která je dána nejen již zmiňovanou tuhostí rámu, ale také nízkou celkovou hmotností. Těch 10,7 kilogramu vystřelí po záběru dopředu jako střela, což je logicky zásluhou i nízké obvodové hmotnosti předního a zadního kola. Z téhož důvodu není vůbec žádný problém odlepit kolo od země. Tuhost konstrukce rámu, přední vidlice i celku představce s řídítky umožňuje dokonalý přenos síly, a to i pod těžším, případě silově zaměřeným jezdcem. I při maximálním záběru, v prudkém kopci či při jízdě ze sedla, není znatelné jakékoli nežádoucí kroucení. V tomto ohledu odvedli konstruktéři skvělou práci.
Jízdní komfort je v případě testovaného kola lehce zastíněn výkonem, jenž je zde dominantní. Rám však rozhodně nepatří mezi vyloženě tvrdé, pohodlí je navíc lehce navýšeno použitím sedlovky průměru 27,2 mm. Na rozdíl od širších variant umožňuje užší průměr sedlovce alespoň lehce pružit, byť u duralového provedení v omezené míře.
Vidlice Rock Shox Recon Race LO se zdvihem 100 mm využívá v této kategorii nejběžnější kombinace vzduchu s olejovým tlumením. K jejím charakteristikám patří slušná citlivost a především velice dobrá torzní tuhost daná robustní konstrukcí korunky a podkovy. V praxi je možné využívat takřka kompletního zdvihu, aniž by hrozil nepříjemný chod nadoraz. Seřizování odskoku se provádí zespodu pravé nohy. Na korunce je páčka pro nastavení kompresního tlumiče, jejíž koncová poloha směrem k jezdci zastává funkci lockoutu. Recon Race je pro totem vhodnou volbou, neboť svou tuhostí odpovídá rámu a neruší jezdce, vyžadujícího maximální odezvu na šlapání, zbytečným pohupováním.
K osazení kompletní sadou Deore XT snad ani nelze mít připomínky. Z hlediska životnosti jsou zde rozhodně velkým plusem i náboje z druhé nejvyšší sady Shimano. Kombinace řadicích páček Rapidfire s technologií 2-Way-Release a přehazovačky Shadow fungovala bezchybně. Přestože véčka dnes někteří zatracují, vzhledem k použití na závodní XC a maratony zde považujeme V-brzdy Deore XT za zcela adekvátní. Navíc jsou velice lehké a konstrukčně maximálně jednoduché, takže odpovídají celkové koncepci kola.
Ráfky Mavic XM317 jsou v této třídě klasikou, ovšem prověřenou a maximálně spolehlivou. Potěšující je použití nerezových drátů DT Swiss, které jsou rozhodně nadstandardní. Již zmiňované pláště Schwalbe Racing Ralph jsou XC ideálem, představují zdařilou kombinaci nízké hmotnosti, komfortu a přilnavosti téměř k jakémukoliv suchému podkladu.
V dobrém světle se ukázalo sedlo Ritchey Pro s „Wing“ zadním uchycením ližin. I přes útlý, ryze závodní tvar je toto sedlo překvapivě komfortní, a to i při několikahodinové vyjížďce. Jediné minus jsme objevili v případě sedlovky Ritchey Pro, kterou u testovaného kola charakterizovala podprůměrná délka 300 milimetrů. Naopak fantastické jsou pěnové gripy Ritchey WCS. Tento komponent s téměř nulovou hmotností se dá považovat za nesmrtelný, neboť v nabídce značky Ritchey figuruje již mnoho let a stále úspěšně.
Plusy: torzní tuhost rámu, nízká hmotnost, funkce vidlice, kompletní sada Deore XT
Minusy: kratší sedlovka
Rám: Full Carbon
Vidlice: Rock Shox Recon Race LO 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT 22/32/44, 175 mm
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Řazení: Shimano Deore XT Rapidfire
Brzdy: Shimano Deore XT V-brake
Náboje: Shimano Deore XT
Ráfky: Mavic XM317
Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2,1
Kazeta: Shimano 11-32 (9)
Řídítka: Ritchey Pro
Představec: Ritchey Pro
Sedlovka: Ritchey Pro
Sedlo: Ritchey Pro
Pedály: Shimano PD-M520
Hmotnost: 10,7 kg (vel 20“)
Kolo nemusí být vždy pouhým dopravním prostředkem či sportovním náčiním, ale i módním doplňkem. O tom vypovídají různé cruisery a podobná…
Vyrazte na koncert některé vaší oblíbené kapely, nechte se nad hlavami diváků přes vroucí kotel dopravit na podium mezi vaše hudební…