Jestliže se v minulosti například Niner věnoval výhradně devětadvacítkovým kolům, tak podobnou filozofii razí francouzská značka Moustache, která se ovšem věnuje výhradně elektrokolům, tedy vyjma dětského odrážedla. Tato značka má u nás nového dovozce, jenž se specializuje na lehká dětská kola či originální retro kola nebo skládačky, takže do jeho portfolia svým neotřelým přístupem skvěle zapadá.
Moustache sází na originalitu, což dokazují i názvem, protože každý knírek (moustache) také vypadá jinak a je originální. Jejich kolekce elektrokol se snaží pokrýt snad všechny druhy cyklistiky, moderního transportu a přepravy na kole. Takže zatímco my jsme měli možnost testovat jejich pluskový full s dokonalou geometrií a perfektním provedením odpružené stavby, jiní zase oceňují třeba speciální městská kola s vysokými řídítky nebo třeba novou řadu Samedi 27 Xroad. Ta se snaží být univerzálem jak do města, tak do terénu. Za vznikem této modelové řady stojí požadavky zákazníků, kteří chtěli jedno kolo pro všechno. Tedy dobře využitelné pro pohodlnou jízdu po městě, ale zrovna tak dobře použitelné a bytelné i pro víkendové výlety někam do přírody.
Základem myšlenky bylo soustředit se na sedmadvacítková kola a univerzální obutí Hutchinson Python, což by měla být jednak odolná kombinace do terénu, ale zároveň dost rychlá a pohodlná i pro jízdu ve městě. Rám samozřejmě ctí tradiční design značky, takže mu dominuje sedlová trubka se zadním „aero“ prodloužením nebo lomené profily vpředu u hlavové trubky. Rovněž nižší napojení sedlových vzpěr je charakteristickým rysem, takže je to na první pohled jasný Moustache. Jenže tady nejde pouze o rám jako takový nebo jeho komfortní geometrii, ať už v pánském, či dámském provedení. Nemenší pozornost si zaslouží i takové detaily, jako je širší zadní nosič pro lepší uchycení brašen nebo dětské sedačky. Tato řada je prostě univerzální a kromě občasného vyražení si do terénu jde hlavně o dopravní prostředek, takže převoz nákladu či potomstva je možná ještě důležitější než trocha zábavy mimo cesty.
Nechybí tedy blatníky, mimochodem s nimi je nosič napevno spojený, protože drží na rámu pouze stojkami, nebo osvětlení a hodně komfortní řídítka či sedlo. Nosič už je vybavený speciálními úchyty, aby byl kompatibilní s vlastním systémem brašen od značky Ortlieb. Komu se zdá 80 nebo 100 mm zdvihu vidlice málo, musí opět brát ohledy na to, že nejde o primárně terénní elektrokola.
A nyní to hlavní, tedy systém pohonu, jenž byl zvolen ve dvou provedeních, a to od značky Bosch. Dvojice základních modelů je vybavena novým motorem Bosch Active Plus s velkým převodníkem a samozřejmě krytem řetězu. Systém napájí 400Wh baterie buď na spodní rámové trubce, nebo v nosiči (dámská verze). Dražší modely pak mají motor Bosch Performance s typickým miniaturním převodníkem, ovšem ani zde nechybí zakrytování řetězu. Baterie už jsou samozřejmě integrované ve spodní trubce s horním plastovým krytem a lze vybírat mezi 400 nebo 500Wh provedením. Topmodel Xroad 7 už má třeba vidlici SR Suntour MobiE25 s pevnou osou, speciálně vyráběnou už pro elektrokola, nebo paralelogramovou odpruženou sedlovku od stejné značky. Záleží tedy na zákazníkovi, jakou ze čtyř modelových řad této kategorie Xroad zvolí. Jestli motor s menším krouticím momentem a dostupnějším osazením nebo špičku v podobě Performance CX a komponenty XT. Cenové rozpětí jednotlivých modelů se pohybuje od sedmdesáti do sto pěti tisíc korun, takže je z čeho vybírat. Všem modelům je ale společné zaměření na vysoký komfort a maximální univerzálnost použití.
(už)
Německý Ghost pro letošek lehce šokoval představením elektrokol Lector na závodně střiženém rámu, nicméně šíře jeho kolekce počítá i s…
Občas je docela oříšek ubránit se při psaní testu subjektivním dojmům, ale když se v případě elektrobiku Overvolt AM 700i dva testeři…