Tentokrát se v naší servisní rubrice podíváme na trochu okrajové téma, které je ovšem s rozvojem disciplíny enduro více než aktuální a souvisí také s článkem o vodítkách a napínácích řetězu uvedeným v tomto čísle. Řeč bude o montáži vodítka řetězu. Přestože existuje celá řada variací na téma napnutí a zklidnění nechtěných pohybů řetězu, my se podíváme na montáž vodítka přímo na rám na úchyty ISCG, tedy trojici montážních bodů.
Zatímco u starých rámů tyto úchyty nebyly a vodítka se montovala většinou pod misku středového složení, s příchodem vnějších ložisek klik Hollowtech II či Truvativ GXP nebo PressFit lisovaných ložisek už takové řešení nefunguje. Pokud bychom přece jen měli rám bez montážních bodů a chtěli použít kliky s klasickou vícehrannou osou, je to jednoduché. Musíme změřit šířku středového pouzdra, obr.1, a podle toho použít vhodnou osu, která už k tomu bývá uzpůsobena.
Na ose jsou většinou tři podložky, které se u středového pouzdra se šířkou 68 mm používají všechny a v případě vodítka montovaného pod misku nahradí jeho tělo dle tloušťky materiálu jednu či dvě z podložek na straně převodníků. U 73mm pouzdra nahradí tělo napínáku jedinou používanou podložku. Pak už postupujeme téměř shodně jako v následujícím provedení s ISCG úchyty, jen namísto šroubů drží pozici těla napínáku samotná miska středového složení.
Ukážeme si tedy ideální modelový příklad, kdy máme rám s trojicí normovaných montážních bodů, jejich rozteči odpovídající unašeč kladky a rovněž kladku odpovídající šíře pro použití na dvojici převodníků.
V první řadě demontujeme z rámu kliky, případně pokud máme nový rám, zjistíme si rozteč montážních bodů, obr. 2.
Starší norma ISCG totiž sázela na menší rozteč 47,7 mm mezi jednotlivými závity a průměr jejich spojovací kružnice 59,2 mm. Novější ISCG 05 už má rozteč 55,9 mm a kružnici průměru 73 mm, právě kvůli standardům BB30 a dalším velkoprůměrovým variacím ložisek. Rozdíl mezi oběma standardy je z nepasujících montážních otvorů, obr. 3, jasně patrný, ale pokud výrobce u rámu neudává přesný typ, je nutné měřit.
Zobrazené typy nejsou určené pro použití s dvojpřevodníkem a přesmykačem, ale to vyřeší pilka na železo nebo koupě kompatibilního provedení bez horního ramínka.
Tělo napínáku našroubujeme trojicí imbusových šroubů do závitů v rámu, obr. 4, ale nedotahujeme silou, aby bylo možné jej natáčet po kružnici.
Pokud nemáme v rámu ještě středové složení, namontujeme jej a dotáhneme misku, případně překontrolujeme její dotažení, obr.5, výhodou ISCG úchytů je průchozí otvor pro ložisko středového složení, takže není nutné jej demontovat pokaždé, když bychom chtěli napínák z rámu sundat. Na unašeč nasadíme vodicí kladku, obr. 6, a dotáhneme ji imbusem s maticí na druhé straně.
Tato matice je usazená většinou v drážce, aby bylo možné dotahovat pouze ze strany imbusu a s celou kladkou jednoduše posouvat. Než nastavíme kladku do výchozí pozice, natočíme celý unašeč v otvorech kladkou co nejblíže k řetězové vzpěře a dotáhneme všechny tři šrouby. Následuje nasazení klik s převodníky a vystředění kladky vůči nim. Jestliže bude příliš vysoko v drážce, pak jednoduše nezasuneme kliky nadoraz do ložisek, protože se opře převodník o kladku, obr. 7.
Musíme ji tedy posunout směrem dolů na takovou pozici, aby byla co nejblíže rockringu nebo jen většímu převodníku, ale nedotýkala se ho, obr. 8.
Následuje nasazení řetězu, obr. 9, a test jeho linky na všech zařazených převodech. Na imbusovém šroubu mezi kladkou a unašečem bývají podložky vymezující její řetězovou linku, takže buď ubereme, nebo přidáme, aby kladka pobrala na obou převodnících ty zásadní převody.
Samozřejmě, že při zařazení na největší pastorky bude vychýlení řetězu dost patrné, obr. 10, ale nesmí nám při jízdě ani při točení klikami směrem dozadu řetěz nabíhat na hranu kladky a dostávat se do kontaktu s unašečem. To platí i pro nejmenší pastorek a velký převodník. Důležité je tedy nejen správné vystředění kladky, ale také její šířka odpovídající dvěma převodníkům. Úzké jednopřevodníkové provedení je určeno sjezdovým kolům a nepočítá s přesmykačem.
Správně namontovaný napínák by neměl škrtat o plášť, kladka by měla udržet spolehlivě řetěz na všech převodech a při jízdě vydávat jen lehký vrnivý zvuk. Pozor na ložisko kladky, časem se totiž může vlivem vlhka a nečistot zadřít a kladka se pak zasekne, preventivě tedy doporučujeme častou rozborku a výměnu maziva pod krycím těsněním.
(už)
Tak přesně takhle se můžete tvářit, když nebudete mít ve vaší dílně torx odpovídajících rozměrů, abyste třeba povolili šrouby kotouče nebo…
Důležitý úkon je montáž a nastavení sedla a sedlovky. Tyto komponenty jsou pro pohodlí a výkon velice důležité a špatně nastavené sedlo…